Page 38 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 38

ESEU                                          grafica: Miruna Cojocariu și

                                                                                 Gabriel Păunescu
        răspuns că nu am nicio îndoială.”.
               Meursault trăiește și se ghidează după concret,
        după simțuri și lucruri palpabile, luând ca etalon al
        vieții sale moartea, pe care o privește ca fiind o nor-
        malitate inclusă în propria lui ființă, fiindu-i indiferent
        momentul morții, realitatea lui fiind total opusă viziu-
        nii creștine despre mântuire.


        “În moartea unui om moare o lume necunoscută.”
                              Antoine de Saint Exupery


               Deși are un interior etanș, închis în fața con-
        strângerilor sociale și aflat în imposibilitatea de a se
        deschide în totalitate în fața oamenilor, prăbușirea lui
        sufletească este inevitabilă, dezintegrându-l spiritual:
        “Din străfundul viitorului meu, în tot timpul aces-
        tei vieți absurde pe care o dusesem, un suflu obscur
        urca spre mine străbătând anii care încă nu veni-
        seră și acest suflu egaliza în drumul lui tot ceea ce
        mi se propunea atunci, în anii nu cu mult mai reali
        pe care-i trăiam.”.
               În centrul vieții lui Meursault este o cameră
        goală, cu zgomote ușoare care nici nu se pot distinge.
        Tratând viața și evenimentele din jur cu detașarea unui
        simplu privitor, fiind incapabil de a schimba ceva, el
        nu se implică emoțional în niciunul din episoadele des-
        crise în roman. Deși există în interiorul lui dorința de  soare din ziua în care o înmormântasem pe mama
                                                              și, ca și atunci, mă durea mai ales fruntea și toate
        claritate, de cunoaștere și de analiză, toate acestea se
        lovesc de irațional, indiferent de eforturile depuse de  vinele ei zvâcneau împreună sub piele. Din cauza
        personaj. Indiferența lui și detașarea în fața vieții sunt  acestei mișcări pe care n-o mai puteam suporta, am
        cele care plasează acțiunea într-un absurd continuu:  făcut o mișcare înainte. Lumina a țâșnit din oțel ca
        “Dacă ar fi să trăiesc toată viața într-o scorbură de  o  lamă  lungă,  strălucitoare,  care  mă  lovea  în
        copac, având ca unică preocupare să privesc doar      frunte... Toata ființa mi s-a încordat și mi s-a cris-
        cerul, nu m-aș plictisi.”. Rămân cele două realități  pat mâna pe revolver. Trăgaciul a cedat, am atins
        care formează absurdul: sufletul personajului  și ca-  pântecele lustruit al patului armei și aici, în zgomo-
        mera, iar mai apoi celula în care se află și care repre-  tul deopotrivă sec și asurzitor, a început totul.”.
        zintă al doilea lui “eu”.                                    Libertarea,  care  înseamnă  absența  oricăror
                                                              constrângeri spirituale, lipsește cu desăvârșire în viața
                                                              personajului. Crima pentru care este vinovat îl trimite
        “Un lucru îl putem vedea clar și plastic numai dacă
        are umbre și penumbre- moartea este umbra care dă     la închisoare, care însă este mai apropiată de o des-
        plasticitate vieții. ” – Lucian Blaga                 criere a încăperii sufletului său decât oricare drum pră-
                                                              fuit al orașului Alger, sau plaja unde a ucis un om,
                                                              deoarece ele simbolizează libertatea pe care Meursault
               Transformarea interioară este generată de fo-
        curile de armă care îi dezechilibrează întregul viitor,  nu o are și nu a avut-o niciodată. Chiar și înainte de a
        făcându-l robul propriilor impulsuri datorită cărora  fi închis, el nu este liber, sufletul lui este îngrădit între
        Meursault este închis. Soarele pare a fi cel care i-a tra-  limite bine stabilite ale existenței absurde pe care o
        sat drumul spre dezechilibru, încorsetarea spirituală  conturează  în  jurul  vieții  sale,  motiv  pentru  care
                                                              acțiunea este un cerc închis care începe la căpătâiul
        determinându-l să nu aibă pentru câteva clipe voință
        proprie: lumina îl sufocă și îl orbește în momentul cri-  mamei decedate și se termină la ceea ce pare a fi o pre-
        mei, lovindu-l în frunte ca un impuls: “Era același   lungire a imaginii ei: arestarea și condamnarea ei la
          34                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43