Page 34 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 34

ESEU                                    grafica: Alexandra Marinescu

        Dostoievski în care se întrupează duhul răului, primul
        aspect care se descoperă şi pe care-l îmbracă aceştia
        este orgoliul şi invidia. Orgoliul lor constă tocmai în
        refuzul de a se integra ordinii morale stabilite de Dum-
        nezeu. Mai există ceva aici, o tendinţă de a crea după
        mintea  lor  o  altă  ordine  contrară  celei  stabilite  de
        Dumnezeu: “Oamenii obişnuiţi trebuie să se supună
        legilor şi nu au dreptul să le calce pentru că, vedeţi
        dumneavoastră, ei sunt oameni obişnuiţi. Iar cei <de-
        osebiţi> au dreptul să comită crime şi să calce orice
        lege, tocmai pentru că ei sunt oameni <deosebiţi>.”
        ( Raskolnikov în “Crimă şi pedeapsă”)
               Conform Sfântului Ioan Evanghelistul, răul re-
        prezintă o deviaţie continuă şi permanentă de la ordi-
        nea  stabilită  de  Dumnezeu  şi  are  direcţia  către
        distrugere în neant. Negaţia de la care pleacă păcatul
        (fiindcă orice păcat săvârşit este o negaţie a lui Dum-
        nezeu) ajunge în cele din urmă să fie o negaţie a omu-
        lui, când a săvârşit păcatul, iar în ultimă fază, o negaţie
        a lui însuşi.                                                Ceea ce vrea scriitorul să înţelegem este că
               Aceasta este convingerea lui Dostoievski şi, de  “cel care nu-l cunoaşte pe Dumnezeu este nebun şi lu-
        aceea, raţionalismul lui Rodion Raskolnikov apare ca  mina cunoştinţei n-a strălucit asupra lui.” (Sfântul
        un instrument prin care diavolul lucrează asupra aces-  Nectarie). Raskolnikov s-a întors cu totul spre raţiune,
        tui individ, dându-i masca înşelătoare a eroului uni-  abandonându-se ei; în afară de sine nu vede nimic al-
        versal care îşi sacrifică principiile morale pentru binele  tceva. Inima lui râvneşte puterea, acesta fiind idolul
        societăţii.                                           adoraţiei lui. Şi totuşi crima nu aduce cu sine decât
                                                              disperare, iar “cel disperat, deşi trăieşte, este mort”,
                                                              pentru că a pierdut conştiinţa scopului existenţei sale.
                                                              Umbra morţii se arată cutremurătoare înaintea lui şi îl
                                                              vânează ca pe un fugar, este îngrozit de ea, însă chipul
                                                              morţii rămâne de-a pururi în faţa ochilor săi şi se înti-
                                                              păreşte în fiinţa sa.
                                                                     Aşadar, Raskolnikov, ca un alt Adam, a fost
                                                          grafica: Monica Hozoc  respectarea legii morale, ci în gustarea fructului oprit,
                                                              pedepsit fiindcă, avându-şi cugetul întunecat, s-a lăsat
                                                              convins că desfătarea de binele absolut se află nu în

                                                              nerespectând binele aflat în sinea lui.
                                                                     Porunca “Să nu ucizi!” nu exprimă o limitare
                                                              divină a libertăţii umane, ci o revelare a limitelor fiin-
                                                              ţei noastre, egală cu o punere în gardă asupra unui
                                                              exerciţiu  (sin)ucigaş  al  libertăţii.  Scriitorul  ştie  că
                                                              dreptatea a fost deja transcendental împlinită, deşi em-
                                                              piric lumea este, inerţial, un înfiorător calvar al sufe-
                                                              rinzilor. Oamenii nu îşi primesc plata lor, ei îşi dau
                                                              plata lor. Dumnezeu nu este răzbunător. La un nivel
                                                              mai adânc, însă, conflictul se interiorizează. “Aici,
                                                              conştiinţa găseşte o lege internă în faţa căreia trebuie
                                                              să opună justificările unei libertăţi detutelate. Impera-
                                                              tivul categoric este Legea internă şi necesară a conşti-
                                                              inţei, imanent impusă unei decizii majore. Excepţia
          30                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39