Page 29 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 29

confişte ei antena de satelit, stângaci mascată pe o te-                  ESEU
        rasă, act pe care regimul îl justifică prin necesitatea lui
        de a controla puritatea morală a cetăţenilor.         sonalizării, ca într-un dans macabru al unei iniţieri tri-
               Controlul pătrunde şi în poate ultima redută a  bale în care vraciul ce i-a luat pe neofiţi de lângă ma-
        individualităţii în numele unei identităţi pe care omul  mele lor nu are nicio intenţie să-i restituie tribului ca
        - obiect al abuzului - nu o poate recunoaşte şi îl face  bărbaţi apţi de vânătoare şi luptă, cu drept de a se că-
        să se simtă străin. Dacă am vrea să tratăm lucrurile pur  sători şi de a avea copii, ci pentru a le fura pentru tot-
        speculativ, alteritatea malefică se maschează în iden-  deauna identitatea, demnitatea lor, a soţiilor şi copiilor
        titate pentru a se legitima şi încearcă să-i delegitimeze  lor din viitor,  întâmplarea a făcut să vizionez un film
        pe cei ce reprezintă identitatea fie la nivel individual,  care are la bază ecranizarea foarte fidelă a romanului
        fie la nivel naţional. Asta e pe scurt istoria controlului  “Idiotul” de Dostoievski, şi să mă întorc la textul citit
        absolut, sordida poveste a pedofilului Humbert care,  şi recitit al marelui rus, iar gândurile ce păreau că se
        folosind orice mijloace, de la minciună la droguri, la  limpezesc să fie din nou tulburate de năucitoarea per-
        urmărirea oricărei discuţii a fetei cu un străin, dărâmă  spectivă asupra iubirii, vinei şi milei pe care o aduce
        toate redutele identităţii copilului Lolita care devine  de data aceasta  personajul absolut surprinzător, prinţul
        în discursul lui nimfetă încăpăţânată,  lipsită de rafi-  Mâşkin.
        nament, nerecunoscătoare şi corupătoare, mincinoasă          La începutul Cărţii întâi, Mâşkin e obsedat de
        şi manipulatoare, pe câtă vreme ea e Dolores, o prea-  confesiunea unui condamnat la moarte care-şi închi-
        dolescentă nefericită, prizoniera unui detracat care mi-  puise că ultimele cinci minute până la căderea ghilo-
        mează  extraordinar  de  bine  normalitatea  unui  tată  tinei îi ajungeau să trăiască foarte multe vieţi, iar când,
        singur, cult, sever cu moderaţie, preocupat de soarta  în ultima secundă, ajunge o foarte surprinzătoare de-
        “fiicei” sale adoptive a cărei mamă a decedat într-un  cizie de graţiere, el consideră că este posesorul unei
        tragic accident.                                      infinităţi care va fi viaţa lui de la momentul graţierii
               În lungile zile când mă înfuriam pe mine că nu  şi până la moarte. Prinţul, după ce, în mod inexplica-
        mă pot desprinde de obsedantele mecanisme ale tre-    bil, este cruţat pentru un timp, de misterioasa maladie
        cerii de la eu la străin şi de la legitim la ilegitim, de la  ce-l lasă, după crize foarte puternice inert şi idiot, chiar
        identitate la alteritate într-un nebunesc joc al deper-  după spusele sale, simte aceeaşi dilatare extraordinară

                                                              a timpului, dar şi a eului său ale cărui graniţe parcă se
                                                              efasează şi dintr-o dată e privit de tot ce se întâmplă
                                                              în jurul său, simte mila, iubirea, vina şi responsabi-
                                                              litatea faţă de cei din jur pentru graţia providenţei de
                                                              a fi cruţat pentru un timp de boala sa teribilă şi se simte
                                                              dator să trăiască spaimele tuturor, să înţeleagă chestiu-
                                                              nile ce ţin de identitatea fiecăruia şi să le ghicească lu-
                                                          grafica: Dragoș Dimofte  sau îl pun într-o situaţie de blazare cei ce nu sunt reli-
                                                              crurile ascunse în zonele de umbră. Nu e deloc în sfera
                                                              raţiunii seci  sau a bunului simţ social, îl dezamăgesc


                                                              gioşi  pentru că tipul său de a cunoaşte oamenii este
                                                              mai degrabă în zona miraculos de simplă a geniului
                                                              lui Isus decât în silogismele, analizele, studiile Europei
                                                              raţionaliste.  Modelul lui Isus este urmat de Mâşkin şi
                                                              în iertarea pe care o manifestă faţă de cei ce încearcă
                                                              tot felul de lucruri mai mult sau mai puţin mizerabile
                                                              cu el dar, deşi se mişcă între creştini, care, teoretic, ar
                                                              trebui să fie sensibili la acest model, nici în Elveţia,
                                                              nici în Rusia, Mâşkin nu e decât un tip cu idei depla-
                                                              sate, “un specimen ciudat”, cum e caracterizat de na-
                                                              rator atunci când escrocul Ferdâşenko încearcă să-l
                                                              prezinte Nastasiei Filippovna,  în jurul lui cuvântul
                                                              “idiot” ca emblemă pentru această ciudăţenie a lumii
                                                              apărând sistematic.


            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      25
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34