Page 24 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 24

ESEU                                         Georgiana Crivăț
                    I

                În spatele măştii: jurnalul unei marionete



                                                              ipocrite, intransigente, insensibile. De fapt, această
                Moto: “Omul? Nu există “omul" decât în tra-   mască reprezintă un scut ce am fost învăţaţi să îl luăm
         tatele de filosofie care se mulţumesc cu abstracţiuni.  cu noi oriunde. Purtând-o, avem impresia că ne putem
         În realitate există mai multe feluri de oameni. Există  detaşa de tot ceea ce ne înconjoară, că vom fi adăpos-
        călăul, există victima, există martorul care se amuză,  tiţi de primejdii. Ea devine un alter ego fără de care ne
          există martorul indiferent, care nu aude sau pleacă  simţim pierduţi. O purtăm de teamă să nu devenim
         pentru că nu-i place spectacolul, îl deranjează sau îl  parte a alterităţii, de a nu fi marginalizaţi. Ce este fra-
         face să sufere. Mai există şi cel care se revoltă. Dar  pant, e faptul că noi, sclavii măştii, manifestăm un
        pe acesta nu-l poţi vedea totdeauna, îl copleşesc mar-  oprobriu dus la extrem faţă de cei ce îşi arată adevarata
         torii dintre care se aleg mereu şi călăii, şi victimele,  identitate, considerându-i adeseori nebuni, insolenţi,
             pentru că spectacolul trebuie să meargă fără     sfidători. Aşa se simţea Octavian Paler, un spectator
            oprire...” Octavian Paler - Viaţa pe un peron     într-un teatru al păpuşilor: “Mă persecuta ideea că toţi



               De  mici  suntem  încurajaţi  să  ne  construim
        viaţa aşa cum dorim, ni se spune că lumea este scena
        unde noi suntem actori și regizori. Cu toate acestea,
        suntem educaţi să ducem o viaţă ca toţi ceilalţi, să o
        trăim “aşa cum se cuvine”, după reguli pe care ni se
        pare că le ştim dintotdeauna. Deşi suntem unici, ve-
        leitatea de a ajunge ca toţi ceilalţi ne cuprinde până
        cedăm, devenind o altă marionetă în acest grandios
        spectacol al umanităţii. Fiecare îşi cunoaşte atribuţiile
        aşa cum un muzician cunoaşte partitura melodiei pe
        care  trebuie  să  o  interpreteze;  cu  un  automatism
        aproape consternant omul oarecare îşi duce la îndepli-
        nire sarcinile, oricât de dificile ar fi ele. Ne-am întrebat
        vreodatăoare de ce ne adaptăm la noi situaţii în mod,
        aparent,  automat?  Şi  ne-am  întrebat  de  ce  această
        adaptare este una superficială, dar, ca şi cum ar fi o re-
        gulă nescrisă, cu toţii trec cu vederea acest lucru? Dacă
        întoarcem privirea spre lumea teatrului vom găsi răs-
        punsul. Actorii folosesc machiajul şi măştile pentru a-
        şi interpreta rolul, pentru a se transforma în cineva cu
        totul diferit. În acelaşi mod, noi suntem actori în piesa
        destinului.
               Încă de la vârste fragede învăţăm ce înseamnă
        cu adevărat “masca” şi ce beneficii ne aduce. Prin ea                grafica: Anca Suliman
        se produce metamorfoza personalităţii noastre: cel mai  în jur aveau măşti de sticlă. Eu singur umblam cu chi-
        servil dintre oameni devine prezumţios când trebuie
                                                              pul meu adevărat şi vulnerabil. Devenisem o ciudăţe-
        să obţină ceva, iar acea persoană locvace devine tăcută  nie probabil, din moment ce măştile erau normale…
        în faţa cuiva mai impunător. Zi de zi ne perfecţionăm  Chipul meu devenea poate, o mască intolerabilă într-
        măştile cu dorinţa de a deveni condescendenţi, inteli-  o lume unde fireşti erau măştile” .
        genţi, educaţi, culţi, dar nu realizăm faptul că nu măş-     Ce bine ar fi ca aceste măşti să se uzeze în timp
        tile ne oferă aceste calităţi, ci sufletul şi mintea, iar că
                                                              şi să cadă bucată cu bucată, astfel încât să putem vedea
        acest paravan “de sticlă” ne transformă în persoane
                                                              ce se întâmplă cu adevărat în sufletele celorlalti şi cei-
          20                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29