Page 19 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 19

vorât din mintea şi sufletul lui, un eu de dinaintea con-                 ESEU
        strucţiilor celorlalţi. Nimeni pentru el şi 100 000 pen-
        tru ceilalţi, ce îi rămâne lui Moscarda de făcut?     apei. Imposibilitatea de a se împărţi în iubit şi îndră-
                              ***                             gostit, drama ca cei doi actori ai iubirii să fie unul şi
               Cu rigoarea ştiinţifică a unui cercetător, Mos-  acelaşi îl sfâşie, căci imaginea amăgeşte şi atât, nu re-
        carda analizează natura problemei înainte de toate. De  levă nimic, poate dimpotrivă, transformă chipul într-
        ce nu se poate el baza doar pe privirea celorlalţi? Până  o formă impenetrabilă, străină până şi privitorului.
        la urmă, nu există date în realitatea obiectivă care nu  Narcis nu se poate apropia de sine mai mult decât îi
        suportă mai multe imagini decât aceea numită unanim   permit limitele corpului său, nu se poate săruta, nu îşi
        adevărată? Că el e Moscarda nu se îndoieşte nimeni,   poate da viaţa din dragoste pentru sine căci ar distruge
        că e fiu de bancher iarăşi, că are o soţie iubitoare, asta  odată cu el şi obiectul iubirii. Este o imposibilă încer-
        ştiu toţi, dar chiar în străfundul acestor informaţii zace  care de a se cuprinde şi totul nu a pornit decât din pri-
        neînţelegerea. Ce se  întâmplă de fapt şi de drept în  virea aruncată în oglindă.
        oglindă?                                                     Ce doresc este totul în mine,
                              ***                                    Iar din belşug am ajuns în nevoi. Cum nu pot
               Oglinda dublează privitorul. Pus în faţa imagi-  eu acuma
        nii proprii, o imagine imaterială, separată de corpul lui    Să mă despart de-al meu trup! Şi mă poartă-o
        şi totuşi reflexie fidelă a acestuia, omul încremeneşte.  dorinţă ciudată
        Se simte conştient de trupul şi de mişcările sale, viaţa     Pentru un îndrăgostit: vreau iubitul să-mi fie
        din el încetează. Nu există acţiune alături de imagine,  departe. […]
        căci a fi nu presupune şi a părea. Tocmai datorită aces-     Nu-mi  este  moartea  povară,  căci  ea-mi  va
        tei dileme, oglinda a devenit de-a lungul timpului şi...  curma suferinţa,
        literaturii, un motiv cu mare greutate. Să ne gândim la      Dar aş dori ca iubitu-mi să aibă o viaţă mai
        Narcis şi la dragostea pentru chipul său din oglinda  lungă.
                                                                     Însă o inimă-avem şi-om muri dând aceeaşi
                   fotografie: Andreea Bratie                 suflare!  1
                                                                     De aici a urmat o lungă tradiţie a oglinzilor. De
                                                              la Narcis la Dorian Gray, acest simbol a parcurs o în-
                                                              treagă dialectică şi, totuşi, fie că a primit conotaţii ma-
                                                              lefice, fie că ea rămâne doar o primă evaluare a sinelui,
                                                              oglinda e cel dintâi instrument al alienării. Odată ce
                                                              personajul s-a privit în ea, viaţa lui a încetat în acele
                                                              clipe, trupul i se îngreunează sub povara preocupării
                                                              de a se arăta. Acţiunea devine gest, iar chipul – alură.
                                                                     Chiar  şi  în  romanul-fluviu  Război  şi  pace,
                                                              preocupat de cu totul alte probleme, Lev Tolstoi gă-
                                                              seşte un prilej de a introduce oglinda ca mediu defor-
                                                              mator. Mai ţineţi minte când prinţesa Maria se privea
                                                              în oglindă?
                                                                     Mă flatează, îşi zise prinţesa, întorcându-se şi
                                                              reluându-şi lectura. Însă Julie nu-şi măgulea prietena:
                                                              ochii prinţesei, într-adevăr, mari, adânci şi scânteie-
                                                              tori (de parcă iradiau raze, uneori mănunchiuri de lu-
                                                              mină caldă), erau atât de frumoşi, încât adeseori, în
                                                              ciuda feţei neatrăgătoare, deveneau mai fermecători
                                                              decât frumuseţea însăşi. Prinţesa însă nu văzuse vreo-
                                                              dată expresia minunată a ochilor săi, expresie pe care
                                                              nu o căpătau decât atunci când ea nu se gândea la
                                                              sine. Însă, cum se întâmplă tuturor oamenilor, faţa ei
                                                              căpăta o expresie nefirească, lipsită de farmec, îndată
                                                              ce se uita în oglindă. 2
                                                                     Moscarda vrea să schimbe efectul oglinzii, din

            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      15
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24