Page 17 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 17
Şamanii mayaşi îşi produceau sângerări, îşi tăiau ESEU
limba şi cu cât se scurgea mai mult sânge, se creau
stări de felul celor descrise mai sus. Înfometarea, su-
ferinţa fizică, clisme speciale provocau asemenea
reacţii. Grof mai descoperă două domenii ale sinelui.
Primul este cel perinatal. Există trei matrici perinatale:
• uniunea fătului cu mama (copilul trăieşte o stare
de beatitudine, o stare oceanică de contopire cu
mama; mama este la rândul ei una cu fătul, una cu
întregul cosmos). Aşa se naşte “nostalgia Paradi-
sului”, aceea a uterului. Naşterea este un fenomen
de rupere a relaţiei omului cu Totul.
• Uterul devine toxic. Apar ameninţări din partea
uterului care vrea să-l expulzeze pe făt. Copilul se
simte în pericol din cauza contracţiilor naşterii.
• Canalul expulzării fătului se deschide, iar copilul
se simte asfixiat cumplit. Naşterea e un fenomen
traumatizant, e ca şi cum cineva te-ar strânge un
timp de gât, sufocându-te, cordonul ombilical te
strangulează.
• Mai există o matrice perinatală, de moarte şi reîn-
viere, când din uterul matern, odată expulzat, simţi
că totuşi ai reînviat şi starea aceasta e extrem de
neplăcută. Amintirile acestea, mai mult sau mai
puţin traumatizante, vor avea nişte repercusiuni
asupra sănătăţii noastre psihice. Tocmai de aceea,
acest domeniu perinatal este extrem de important. grafică: Bianca Tăzlăuanu
Grof întinde domeniul conştiinţei către naştere.
Naşterea, acest fenomen inconştient, are un efect Aş vrea să închei aşa cum am început: cu un
deosebit de important asupra conştiinţei noastre. citat, de data asta îi aparţine lui Joseph Conrad, e un
Un alt moment esenţial este clipa dinaintea citat din lucrarea sa, “Inima întunericului”.
morţii şi clipa de după moarte: domeniul transperso- “Lucrul cel mai de seamă pe care îl poate spera
nal. Se sfârşeşte personalitatea şi identitatea individu- cineva de la viaţă este o oarecare cunoaştere a propriei
lui. Grof ne împinge într-o altă dimensiune. S-au făcut sale fiinţe.”. Suntem departe de a cunoaşte complet
nişte cercetări asupra celor care au experimentat moar- propria noastră fiinţă. E atât de complicat şi eu v-am
tea clinică: au murit şi totuşi, s-au reîntors. Au avut vi- vorbit doar din punct de vedere psihologic şi chiar şi
ziuni, se făcea că erau întâmpinaţi de nişte fiinţe aşa, nu cred să fi prezentat cu profunzimea necesară
miraculoase care îi primeau sub forma unui comitet de conceptele. Le-am schematizat mult, putem să spunem
întâmpinare şi apoi îi trimit înapoi, spunându-le pro- că ceea ce v-am expus este o copie palidă a conţinutu-
babil că mai au ceva de citit pe acest Pământ. Aceste lui cărţilor lui Grof şi ale altora. Această problemă are
experienţe deschid nişte perspective uluitoare. Grof ne şi o dimensiune filosofică, chiar şi una cuantică, strâns
spune că viaţa şi identitatea nu e numai ceea ce con- legată de fizica cuantică. Sunt nişte consecinţe extra-
ştientizăm, ci şi ceea ce numim inconştientul personal, ordinar de interesante, dar cred că am simplificat totuşi
colectiv, perinatal şi transpersonal. Suntem mult mai mult prea mult. Eu mă uit peste umărul gânditorilor şi
mult decât ştiam până la Stanislav Grof. încerc să vă transmit şi vouă aceste informaţii. E poate
De aceea, afirm cu tărie că Stanislav Grof este cum spunea autoarea aceasta în vogă, J.K.Rowling,
un aventurier al psihicului, un mic traficant de fron- există în lume o ceată de adolescenţi vrăjitori, deschişi
tieră metafizică, un contrabandist care împinge cu- şi alerţi, şi o ceată de adulţi adormiţi… încuiaţii. Adul-
noaşterea noastră în nişte domenii nebănuite. E vorba ţii sunt părinţii, chiar şi profesorii, se pretinde în cartea
de nişte consecinţe care schimbă modul în care poate aceasta. Eu vă doresc să vă treziţi într-o lume diferită,
fi înţeleasă fiinţa umană. în care să vă comportaţi ca nişte persoane treze, mult
mai conştiente de sine decât noi.
REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42 13