Page 13 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 13
hoţ de foc şi un creator de lumi. Dar în fiecare lume ESEU
este altul, îşi descoperă noi dimensiuni, de cele mai
multe ori, îndepărtându-se de sinele iniţial şi aşa in- Bibliografie:
cert. Cu cât îşi dă mai multe răspunsuri, cu atât este BALZAC, Honoré de, Verișoara Bette, Bucureşti, Editura
chinuit de şi mai multe întrebări. Jocul este unul dina- pentru Literatură Universală, 1963
mic, în care personalitatea în căutarea unei identităţi FOUCAULT, Michel, Cuvintele și lucrurile, Bucuresti, Edi-
trebuie să treacă din necunoscut în necunoscut, să de- tura Rao, 2008
vină mereu alta şi alta. Autorul trebuie să îşi creeze LINTVELT, Jaap, Încercare de tipologie narativă, Bucureşti,
lumea pentru că, aproape amnezic, sinele autentic este Editura Univers, 1994
MONTAIGNE, Michel de, Essais, Paris, Garnier -Flamma-
contaminat de dorinţa de altceva, un altceva revelator rion, 1969
şi fecund. Dar ce păcat că acel altceva devine atât de NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm, Ecce homo, Cluj-Napoca,
repede identitate, iar Prometeu trebuie să fure iarăşi Editura Dacia, 1994
focul.
Dualitatea... În căutarea oii fantastice
T
cu referire la “În căutarea oii fantastice” de Haruki Murakami
George Alexandru Pîrlog
Prolog:
Totul a început atunci când am găsit oaia, pentru că, până atunci, era haos. Aşa că, am pornit în
căutarea ei cu speranţa că voi reuşi să ies din situaţia în care m-a băgat Şobolanul. Poate că am vrut
doar să-mi modific cursul vieţii mele aparent banale, sau să-mi depăşesc condiţia mea de mediocru idea-
list. Pur şi simplu am pornit în căutare, pentru că nu mai aveam nimic de pierdut. Cred că aşa ar fi răspuns
micul agent publicitar, prieten cu J şi cu Şobolanul, la întrebarea: “De ce ai pornit în căutarea oii?” Însă
eu cred că gazetăraşul nostru e un element ce trece printr-o serie de pierderi, atât personale (divorţul de
soţie şi moartea prietenei sale din facultate, ce a rămas în amintirea sa ca fata ce se culca cu oricine), cât
şi pierderea identităţii naţionale a Japoniei în urma războiului. Acesta pleacă în căutarea oii fantastice,
simbol spiritual şi al desăvârşirii personale, cu scopul de a se regăsi.
Ipostazele oii
Știi cum e... e ca atunci când mergi pe stradă, Oaia, ca entitate supranaturală, îşi face simţită
într-o seară cu lună plină şi pe drum îţi apar patru prezenţa în anul 1935 în timpul războiului (de văzut
umbre, nu una, ca de obicei. Aşa şi motivul oii care se rândul nouă din prefaţă), punând stăpânire pe sufletul
dezvoltă pe mai multe laturi. Apare ca animal, entitate unui tânăr inginer agronom, pasionat de oi. Apare la-
supranaturală, ca preocupare a vânătorilor de iluzii, tura malefică, oaia îl ispiteşte pe inginer arătându-i
sau ca identitate (Omul Oaie). ipostaza ei supranaturală şi îl întreabă dacă poate intra
în el. Spiritul oii îl contaminează şi în schimbul abili-
Oaia, ca simplu rumegător, deţine o inteligenţă
taţilor nemaipomenite, oaia îi consumă sufletul, trans-
limitată condiţtiei ei animaliere, dar oarecum asemă-
formând pe inginer si pe alţii ce au urmat dupa el din
nătoare cu cea a omului. Aici mă refer la capacitatea
“cel-ce-are-oaia” în “cel-fără-de-oaie” în momentul în
de conştientizare a “valorilor” grupului şi dorinţa de a
care părăseşte corpul. Cel-fără-de-oaie devine neferi-
urca în ierarhia turmei. Această dorinţă se realizează
cit şi îşi consumă viaţa cautând ceva ce nu va gasi, ca
atacând oaia de pe o treaptă mai înaltă, într-un moment
în final să moară. Mai mult decât atât, cei care trăiesc
de vulnerabilitate ca, mai apoi, “câştigătoarea” ajunsă
în mediul oii se identifică cu “persoana” ei, ca mijloc
vulnerabilă să fie înlăturată de o alta mai puternică.
de siguranţă şi supravieţuire (Omul Oaie).
REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42 9