Page 12 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 12

ESEU                             Tendinţele se împart în epoca modernă în două direcţii
                                                              în ceea ce constă identitatea pe care un scriitor o con-
                   grafică: Dimofte Dragoș                    struieşte în opera sa. Prima direcţie este dictată de con-

                                                              ceptul  nietzschenian  să  devii  ceea  ce  eşti,  acel
                                                              cunoaşte-te pe tine însuţi antic, iar cealaltă direcţie,
                                                              aparent antagonică, enunţată de teoreticianul literar
                                                              Michel Foucault, care spune eliberează-te de tine în-
                                                              suţi, scrisul nereprezentând o formă de confesiune
                                                              imediată, ci el îndeplinind o funcţie în esenţă transfor-
                                                              matoare, transgresivă. Am spus aparent antagonice,
                                                              pentru că ambele presupun o schimbare, o călătorie
                                                              spre celălalt, fie el un celălalt interior, fie un celălalt
                                                              total diferit de identitatea originară. Ceea ce au în
                                                              comun cele două teorii este că ambele presupun o pier-
                                                              dere a identităţii (şi câştigarea uneia noi) -  A se trans-
                                                              formă în B fie prin „devenire” şi cunoaşterea de sine,
                                                              fie prin „fuga de sine” şi eliberare.
                                                                     Mult  mai  transparent,  secolul  XX  întruchi-
                                                              pează o tendinţă de accentuare a ideii de dezrădăci-
                                                              nare, de angoasă existenţială, urmată fie de încercarea
                                                              de regăsire, fie de dorinţa de pierdere a identităţii, de
                                                              transformare. Călătoria, principala modalitate de cu-
                                                              noaştere a celuilalt, a însemnat câteva secole călătoria
                                                              între spaţii geografice diferite Şi apoi interesul pentru
                                                              alte timpuri, imaginea simbolică a acestei călătorii
                                                              între vremuri, fiind muzeul. Secolul XX aduce cu sine
                                                              o serie de tensiuni extreme în plan social. Aceste ten-
                                                              siuni au exercitat şi asupra individului un ansamblu de
                                                              mutaţii de ordin interior. Progresul ştiinţelor a fost
        ştiinţifice aveau un alt statut. Ele cereau semnătura
        unui autor, numele celui care îl scrisese reprezentând  unul deosebit, psihologia punându-şi amprenta din ce
                                                              în ce mai mult pe soarta individului prin ceea ce s-a
        o garanţie suficientă a statului lor. Astfel, se ajunge în
        Evul Mediu să se enunţe idei cu adăugarea magister    numit psihanaliză. Dintr-odată, omul a descoperit ca
        dixit (referinţă la Aristotel) pentru a arată calitatea tex-  universul său interior este împărţit, că Eul nu este sin-
        tului respectiv. Renaşterea îl pune pe om în centru. Tot  gura entitate pe care o cuprinde, că există o dimen-
        Renaşterea ne spune că omul e un univers, că el e in-  siune  total  inaccesibilă  oricât  de  profundă  ar  fi
                                                              încercarea de cunoaştere.
        finit şi că totul se găseşte în om – totul, inclusiv necu-
        noscutul, inclusiv celălalt, idee pe care barocul o preia    În realitate, făcând abstracţie de tot ceea ce în-
        şi o instituţionalizează ca pe un crez al său. Barocul  seamnă „instituţionalizarea” autorului de literatură,
        spune că omul este mereu altul. Inconstant, ca apa unui  scriitorul, în sens general, a fost supus dintotdeauna
        râu, omul este într-o continuă devenire şi schimbare.  unor scindări interioare. De aici s-a născut dorinţa de
                                                              a scrie, scrisul devenind o instanţă salvatoare. Dar
        “Combien de fois ce n’est plus moi!” ne spune Mon-
        taigne în eseurile sale. Pentru astfel de concepte, ba-  scriitorul creează neîncetat, pentru că este prin defini-
        rocul a fost condamnat de către clasici, dar s-a apropiat  ţie proteic. El fură focul şi întemeiază o nouă lume.
        de actualitatea contemporană de sorginte avangardistă.   Dar cum lumea creată nu mai este suficientă, el supu-
        Odată cu apariţia prototipului de poeta artifex, apare  nându-i toate misterele şi îmblânzindu-i toţi demonii,
                                                              devenind atotcunoscător în lumea creaţiei lui, este ne-
        şi ideea de text nu revelat, ci creat şi, de aici, câteva
        secole  mai  târziu,  dezvoltarea  literaturii  moderne  voit să pună bazele uneia noi. Pedeapsa pentru faptul
        aduce în discuţie ideea de creator. Creaţia înseamnă  că se numeşte creator este faptul că nu îşi poate potoli
        punerea bazelor unei noi lumi. Înseamnă întemeiere,   dorinţa de cunoaştere niciodată, fiind veşnic în căuta-
        o întemeiere care nu poate avea loc decât prin schim-  rea unei noi lumi care are nevoie de întemeiere.
                                                                     Autorul este aşadar un căutător perpetuu, un
        bare, prin transformarea în altceva, în celălalt.
           8                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17