Page 8 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 8

ESEU                             cu vioara. Fără reflux şi fără mal, timpul curge, ceilalţi
                                                              fiind inundaţi sau coexistând în râu, supuşi. Doar Bor-
        păpuşi, de la superior la inferiorul creat (sau modifi-  ges spune: “Time is the substance I am made of. Time
        cat/restructurat) de superior. Iar despre un conducător  is a river which sweeps me along, but I am the river;
        se mai spune că are şi o figură de iubitor de copii. Cel  it is a tiger which destroys me, but I am the tiger; it is
        mai interesant tablou ar fi acela lui Mustapha Mond   a  fire  which  consumes  me,  but  I  am  the  fire. The
        redevenit sălbatic. Dar nu se întâmplă.               world, unfortunately, is real; I, unfortunately, am Bor-
               Nu este doar un outcast, dar chiar şi un outlaw  ges.” în “A New Refutation of Time”. Doar el se simte
        John Savage, care încearcă să reintroducă masei cul-  puternic contra timpului, însă dacă ne gândim bine, nu
        tura cărţilor şi nu a golfului sau tenisului electromag-  e o opoziţie clară cu pictura lui Chagall, pentru că şi
        netic,  sporturi  scoase  de  fapt  din  cercul  culturii  acolo omul, trăind în râu, aproape se reconfigurează
        sporturilor tradiţionale tocmai pentru că apar compo-  după el, aproape devine timpul. În “Time is a River
        nente de natură să aducă omul sub stăpânirea artifi-  without Banks”, timpul nu este un factor la fel de dis-
        cialităţii. Tensiunea dintre proscrisul Sălbatic şi lumea  tructiv ca în lumea recreată, de după Ford. Să revenim
        preponderent deculturalizată ajunge la un punct critic  la Huxley. Ajutorul conducătorului suprem este cu
        când se află că este fiul ilicit al Directorului şi al Lin-  adevărat timpul, iar mentorul său (nu ne permitem să
        dei. Nu se ştie cum, descendentul are o personalitate,  îi spunem “(mentorul) spiritual”, deşi chiar şi paznicii
        se raliază tipicului uman din mileniul doi, dar nu poate  sunt păziţi, cum reflectează Huxley, chiar şi unul ca
        fi un salvator care să îi reîntoarcă pe sclavii supersen-  Mustapha Mond, pentru a se ţine pe picioare, mai are
        zaţiilor la emoţii şi sentimente, cum nu se poate inte-  o fărâmă de adevăr metafizic şi de suflet în el, altfel
        gra în lumea nouă. “Dospeşte, dezmăţule, dospeşte!    nu ar putea deţine tocmai controlul), tăticul Ford, de
        (“Troilus si Cresida”, V, 2, 57, ed. cit., vol. 6, 1987, p.  la care se trag toate. Numai că timpul care trece îi pa-
        89), striga frenetic Sălbaticul mânuind din nou biciul.”  ralizează pe noii locuitori ai planetei. Celălalt, Savage,
        Însă strigătele sale nu au ecou nicicând şi nu sunt nici  dimpotrivă, prinde puteri la fel ca Borges, zburând şi
        (re)simţite de populaţia răsărită din eprubete.       fiind totodată peşte în râul temporal. Substanţa lui nu
                “Sălbatic” pentru cei din lumea nouă înseamnă  se metamorfozează ca să se adapteze conceptelor noi,
        şi un răzvrătit, un rebel care, prin setul de reguli pe  deşi, dacă nu primitivul, atunci omul intermediar (din
         care îl poartă ca pe un talisman, încearcă să impună  primele două milenii) comportă această abilitate.
         nonconformismul, iar pentru aceşti semeni pe care         Marc Chagall - "Black Sun over Paris"
         tocmai conformismul, conformitatea îi definesc, im-               (sursa: www.arctic.edu)
         punerea este dezagreabilă. Ei trăiesc ca organisme pa-
         razitare pe lângă sistem, cum să accepte să se abată de
         la traseu? Dar, mai ales, cum să comită ilegalităţi?
         Destinul strict al Acestora se bazează pe constrângerea
         la nişte reguli abuzive, depersonalizatoare, nihiliste -
         lumea este stabilă, completă, perfectă relativ la con-
         ştiinţa Şefului Suprem, dar o singură regulă încălcată
         de cineva şi poţi spune adio controlului.
         Pâinea nouă cea de toate zilele, soma, suprimă conşti-
         inţa individului şi are rolul unei fabrici de vise şi plă-
         ceri  intramundane  şi  vizibile  doar  la  nivelul
         imaginaţiei, căci lumea se mulţumeşte să staţioneze şi
         să nu acţioneze în favoarea personală, dacă nu socială.
         Imunitatea omului la noutate şi la subordonare este
         zero.
                “Time is a River without Banks” este o operă
         picturală a lui Marc Chagall care pune în ipoteză va-
         labilitatea timpului - în raport cu ce? În raport cu orice.
         Un peşte cu aripi, “himmelizat” (der Himmel = cer,
         lb. germ.), un ceas vechi purtat de fluiditatea apei şi
         doi oameni. Prin timp sau deasupra timpului, peştele
         capătă şi o nuanţă umană: mâna care creează armonie
           4                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13