Page 6 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 6

ESEU                                 Beatrice Maria Alexandrescu

         Oameni fără ceas – sunt constant şi rece – din




                ,,Minunata lume nouă” a lui Aldous Huxley



                                                              cele trei empirice, o lume cu o populaţie hialină şi cu
                                                              nouăzeci şi şase de indivizi derivaţi din aceasta, abso-
                                                              lut identici ca fizic şi gândire sunt oprimaţi de nerari-
                                                              tate,  opusul,  raritatea,  fiind  stigmatizat  ideologic.
           “Plastic is made from oil.                         Fiinţa se desparte de puterea ei desemnată biologic de
                                                              a fi, cel puţin în timpul vieţii ei, aproape unică. Iată că
         Oil is made from dinosaurs.                          într-o distopie a animalului raţional, ideea de indivi-
                                                              dualitate este pervertită canonic de o minoritate igno-
          Plastic dinosaurs are made                          bilă şi intens “civilizatoare”. Problema nu ar fi faptul

                                                              că oamenii, sub control, pot fi fericiţi (“false happi-
               from real dinosaurs”                           ness”) şi energizaţi, ci că libertatea omului de a alege
                                                              este pur şi simplu o utopie, iar dacă prezentul se înfă-
                                                              ţişează sub vălul fantomatic al cultivării conştiinţei oa-
                                                              menilor  şi  arderii  în  masă  a  documentelor  care  să
                                                              aducă o singură cuantă de lumină în istoria şi în origi-
                                                              nea oamenilor, probabil şi viitorul va fi determinat de
               O lume sub plasmă, ca după un Big Bang in-     o cunoaştere a lumii care tinde la zero, în ceea ce pri-
        ferior generator de structuri şi componente. Cu viaţa  veşte clasa mijlocie.
        nouă care se arată după ştergerea istoriei revelatoare       Celălalt om din secolul XIX poate părea foarte
        de adevăr şi fără mitologie sau arhetip, dar cu strămoşi  natural înconjurat de tehnică şi de invenţii pe lângă
        dintr-o lume despiritualizată la orice nivel, o societate  omul de după Ford, care întrebuinţează migdale cu să-
        de factură non-relaţională trăieşte în iluzii ale cinema-  ruri de magneziu. Celălalt om din 632 Anno Fordi,
        tografiei senzoriale, ale ruperii de trecut şi crede în fe-  numit şi Sălbaticul (John Savage), aparţine unei alte
        ricirea  indusă.  Oamenii  nu  se  identifică  decât  cu  ere, dezvoltându-se în prezenţa cărţilor lui Shakes-
        materii care lucrează, care sunt mulţumite de ceea ce  peare sau în solitudine, pretinzând dreptul de a fi bol-
        realizează sau cel mult înghit soma, respingând arta şi  nav,  dreptul  de  a  muri,  dreptul  de  a  suferi.

        interrelaţiile, conceptul de mamă şi de tată iscând o Singurătatea,  marcă  ilegală  a  lumii  lui  Mustapha
        criză şi un spectacol în această “Minunată lume nouă” Mond, este contemplarea; suboamenii nu găsesc sfin-
        pe care Aldous Huxley o creează în nesaţul fizic. Bo- ţenia gândirii, ci, alături de viviparitate, de maternitate,
        kanovskificarea - oamenii mai sunt ei înşişi sau au de cămin, o consideră o obscenitate. Aşa că evident că
        adormit în Celălalt care le seamănă nu doar fizic, dar “solitudinea acustică a lui John (n.a. - a Sălbaticului)
        intrigant de mult şi pe coloana comportamentală? O fu întreruptă brusc de sosirea unui uriaş roi de elicop-
        mie de Epsiloni nu sunt de ajuns pentru muncă - ei iz- tere.” când Sălbaticul se refugiază în lumea sa, renun-
        vorăsc din sticle, regăsindu-şi ADN-ul în ceilalţi mun- ţând la încălţămintea pneumatică şi la alte tehnologii
        citori din fabrică, în ceilalţi mediocri destinaţi să fie avansate care lui i se par dezastruoase pentru adevă-
        mediocri, căci cine sunt Epsilonii dacă nu nişte cretini ratul potenţial al omului. Nu mai există nici un adăpost
        care nici măcar nu au puterea să îşi dorească singuri în lumea nouă, standardizată genetic şi divergentă:
        viitorul sau să se comporte în singurătate, cel mult avem, pe de o parte, nişte Epsiloni nici indezirabili,
        cinci minute, aşa cum simt? “Nu filosofii, ci amatorii dar nici “îmbunătăţiţi” sau refabricaţi prin ingineria
        de traforaje şi colecţionarii de timbre alcătuiesc co- genetică avansată, nişte Epsiloni care pot lua parte la
        loana vertrebrală a oricărei societăţi.”              pseudofericire, iar pe de altă parte îi avem pe acei Alfa
               Oamenii de la începutul secolului XXI nici nu desigur superiori, nu că nu ar exista şi o a treia parte,
        reuşesc  să  înţeleagă  ce  semnifică  introducerea  cel sălbăticia, în care locuiesc ca ultimi supravieţuitori
        puţin formală, ca teorie, a altor dimensiuni pe lângă Oamenii.
           2                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11