Page 11 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 11

Simona Noapteș                                                  ESEU


                        Autorul -  călătorul către celălalt




                                  sau un veşnic Prometeu






               Prometeu comite crima, fură focul şi înteme-             Adevăr: Sculptura, la fel cu
        iază o nouă lume, o lume născută din mutaţie şi cu do-  arta dramatică, este în acelaşi timp
        rinţa genetică de schimbare perpetuă. Prezentul nu mai  cea mai grea şi cea mai uşoară din-
        este niciodată, începând cu Prometeu, suficient, viito-   L
        rul implicând mereu o nouă căutare, o nouă găsire, o    tre toate artele. Copiază un model,
        nouă asimilare. Transformarea viitorului în prezent îl  şi opera este înfăptuită; dar ca să-i
        face din nou insuficient si căutarea reîncepe. Pedeapsa
        este aceea de a ne afla într-un continuu moment zero    dai suflet, să creezi un tip reprezen-
        care nu satisface dorinţa proteică de progres. Acesta       tând un bărbat sau o femeie,
        este mitul. Acesta este adevărul. Orice judecată morală  aceasta înseamnă să păcătuieşti şi
        asupra acestui fapt nu este în niciun fel posibilă, pentru          tu ca Prometeu.
        că ar fi subiectivă. Obiectivul nu are liber arbitru.
        Acesta este adevărul transcendental. Acesta este mitul.  Honoré de Balzac, Verişoara Bette
        Necesarul funcţionează la fel în toate cazurile. Nece-       Noţiunea de autor a fost precedată de aceea de
        sarul de a fi mereu alţii, mereu noi, mereu nedescope-  poet (în accepţiune antică) şi de cea de creator. Între
        riţi.                                                 aceşti termeni nu există însă o sinonimie totală. Grecii
               Suntem curioşi de misterele ascunse în ceilalţi,  nu aveau termeni care să corespundă cuvintelor a crea
        dar ne dorim mai întâi să le aflăm pe ale noastre. Spe-  şi creator. Şi am putea spune că nici nu aveau nevoie
        răm în primul rând ca aceste mistere să existe, să în-  de ei. Le era suficient termenul a face (poiein). Şi nici
        semnăm pentru noi înşine mai mult decât vedem în      pe acesta nu îl aplicau artei şi unor artişti ca sculptorii
        oglindă. Încercăm să ne prindem visele pentru că sim-  şi pictorii: căci aceştia nu efectuau lucruri noi, ci doar
        ţim că acolo se află ultimul mister din ceea ce suntem.  reproduceau cele aflate deja în natură. Putem spune
        Încercăm să le reînfăţişăm dimineaţa, întorşi cu faţa  oare despre un pictor că face un obiect? întreabă Pla-
        spre albul pereţilor, doar, doar, ar exista ceva de ne-  ton în Republica şi răspunde: Nicidecum, el numai
        atins în noi. Aceasta este primul, ultimul şi cel mai  imită. Însă grecii au cunoscut o excepţie de la această
        mare păcat al omului – de a se considera mai mult     regulă, una singură, dar considerabilă: poezia. Numi-
        decât este, iar încercarea de a afla acest inefabil şi in-  rea ei greaca era poiesis, provenind de la verbul poiein
        finit rest l-a izgonit din Paradis pentru totdeauna.  (= a face). Grecii nu-l asociau pe poet cu artiştii, aşa
               Autorul, ca instanţă literară, este poate unul  cum nu asociau poezia cu arta. Noţiunea de creator
        dintre cele mai bune exemple ale tendinţei de câştigare  încă nu era folosită în legătură cu „autorul de litera-
        a unei noi identităţi. Celălalt nu reprezintă numai ne-  tură”. La fel şi în era creştină când creaţie rămăsese
        cunoscutul, ci reprezintă, pentru scriitorul de literatură,  rezervat numai pentru înfăptuirile dumnezeieşti: crea-
        un grad mai mare de cunoaştere pe care acesta, prin   tio ex nihil - creare din nimic, având alt sens decât fa-
        opera sa, încearcă să-l atingă. Autorul şi opera sa sunt,  cere.
        la o primă vedere, contopite fără drept de îndoială. Dar     Şi o bună perioadă, operele literare nici nu
        cum devine Omul, autor? Si ce vedem noi mai întâi?    aveau nevoie de un creator/autor/poet individualizat.
        Opera sau pe creatorul ei? Pot fi ele oare privite sepa-  Legendele, epopeile, poveştile, toate circulau fără să
        rat?                                                  aibă nevoie de autenticitatea pe care le-ar fi oferit-o
               Vom vedea că operă există şi fără autor şi că  instanţa autorului. Veridicitatea lor era mai degrabă gi-
        autorul poate exista şi fără operă (nu este vorba strict  rată de vechimea lor sau de caracterul lor revelat. O
        de absenţa autorului sau a operei, ci de modul de re-  lungă perioadă poetul nu este decât un mediator între
        ceptare pe care îl are cititorul).
                                                              zei şi ceilalţi oameni, este purtătorul de mesaj. Textele

            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                        7
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16