Page 10 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 10

ESEU                             Ford simboliza locul împlinirii tuturor, ca un “Ameri-
                                                              can Dream”, dar în 632 omul nu se găseşte în strălu-
        un moment dat în roman şi această frază completează   cire şi în seninătate. Răsăritul soarelui şi implicit a te
        modul în care există o interconectare profană a celor  trezi nu e o recuperare a şansei de a fi mai bun, ci un
        ce trăiesc sub control, cum este eradicată posibilitatea  drum nu doar ireversibil, cât identic şi constant în
        de a-ţi simţi doar tu însuţi durerea. Transmiterea în  comportament. Oamenii se odihnesc, dar nu au odihna
        masă a senzaţiilor se realizează printr-o poartă numită  veşnică în patul lor nici în somnul natural, nici în sta-
        genetică, securitatea Celuilalt fiind practic imposibil  rea de după consumarea acelei soma. Şi soma e soarele
        de păstrat, pentru că “toţi sunt ai tuturor”, iar sinapsa  vieţii lor de conservaţi în comportament şi fizic.
        dintre aceste vieţuitoare este foarte bună. Pentru că nu     Naziştii făceau săpun din evrei, dar ce fac noii
        există nici un virus, ceva trebuie totuşi să se mute din  oameni din (noii) oameni şi din natură? Destul de greu
        corp în corp, ideea de umanitate unitară fiind totuşi  să returneze vechea stare a lucrurilor. Foarte simplu să
        prea abuziv şi mecanic utilizată.                     îi (de)structureze şi altfel. În realitate, omul din 632
               Şi pentru că datorită tabloului lui Chagall am  Anno Fordi trăieşte neurmărind vreun scop, numai
        identificat o nouă problemă, cred că un al doilea exem-  corpul lui având o valoare, iar această valoare, în mare
        plu ar fi foarte sugestiv şi ar puncta o altă problemă la  parte, există numai pentru el. Nu există falsuri şi nici
        fel de bine ca “Time is a River without Banks”. În    speculaţii în această lume. Lipsind simbolul materni-
        1952, Chagall îmbogăţeşte pânza sa cu simbolism cu    tăţii, ideea de prunc este incompatibilă cu Aceştia, în-
        opera “Black Sun over Paris”, prin care (prea grosolan  deosebi aceea de cordon ombilical. De fapt, legăturile
        spus “sintetizează”) problematizează, printre altele, re-  primordiale sunt acestea, iar în lumea nouă, ele sunt
        laţia omului cu oraşul, cu natura, un soare negru “ilu-  tăiate. A atinge pântecul cuiva pentru a simţi viaţa care
        minând” un oraş ca Parisul. Omul e fecund în orice,   se dezvoltă sub el este pentru suboameni un fapt im-
        atât timp cât există ceva care să îi ofere energie. Omul  posibil de realizat.
        este legat de oraşul în care trăieşte şi îşi duce soarta.    Dacă durerea e o amăgire, o risipă de energie
        Dar Soarele este solitar şi veşnic rece, parafrazând vor-  pentru civilizaţia nouă, pentru Sălbatic este însă ceva
        bele Luceafărului; nimic din ceea ce este uman nu-l   firesc şi o fericire în schimbul lumii ostile. Asta pentru
        poate atinge. Imunitatea Soarelui este perfectă, dar  că el simte puterea, ceilalţi fiind roade ale slăbiciunii.
        Chagall,  neintegrat  nicăieri,  reprezintă  un  Celălalt    Cărţile au fost interzise în lumea nouă, dar în-
        oriunde s-ar duce, întunericul completând imaginea    săşi “Minunata lume nouă” a lui Aldous Huxley a fost
        oraşului  în  care  locuieşte.  Soarele  metamorfozat,  înlăturată din Irlanda.
        steaua principală din Sistemul care îi poartă numele,        Ce mai rămâne din această lume este ea însăşi,
        îşi pierde puterea de a mai fi strălucitor şi de a fi sim-  nemetamorfozându-se în nici un mod. Sălbaticul ar
        bol al frumuseţii, cel puţin al conceptului de frumuseţe  putea îmbătrâni frumos alături de ceilalţi - sau nu.
        cel mai des întâlnit. Oraşul este ros de o foame consu-  “Ucizându-şi  carnea”  (aşa  cum  el  însuşi  strigă  în
        matoare de energie de la un obiectiv care nu le (mai)  final), ucide timpul în care el nu are loc, intrând în
        poate oferi aceleaşi lucruri. Cam aşa ceva se întâmplă  agonia şi extazul izbăvirii. Lenina şi el nu dau naştere
        şi în “oraşul” lui Mustapha Mond. Omul este în oraş,  nici unei legături în final. Iar civilizaţia nouă se depăr-
        care până acum mulţi ani înainte de 632-ul de după    tează de încă o urmă a trecutului.






















                grafică: Iulia Plăiașu

           6                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15