Page 14 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 14
ESEU rea ei. Pe lângă stranietatea urechilor şi puterile lor de-
osebite, această femeie deţinea şi o personalitate duală
Mediocrul idealist şi Mediocrul realist
dependentă de acoperirea sau ivirea urechilor. Două
“Mediocritatea e o stare de confort incolor, dintre ocupaţiile acesteia erau corectarea de texte şi
teama de a întreprinde ceva care ar putea fi o ieşire pozarea ca model de urechi. În momentul în care avea
dintr-un ritm care nu tinde spre nicăieri. Mediocrul e urechile acoperite, în calitate de corector de texte, era
căldicelul din apocalips. Cel care nu e nici rece, nici ea, avea mintea liberă, în momentul în care îşi desco-
cald şi care se simte bine aşa. Nu are sau şi-a tăiat sin- perea urechile forţat, ca model de urechi, îşi bloca
gur aripile şi nu are nici entuziasm pentru înălţimi, nici mintea şi devenea altă persoană.
complexe pentru că s-ar târî ca şarpele. E prieten cu
Epilog:
inerţia şi îi face jocul cu fidelitate. Când încearcă să
scape de inerţie, nu-i merge. Dar, de obicei, nici nu în- Şi după ce ai găsit oaia? Am mers pe malul
cearcă. Se mulţumeşte cu puţin şi parcă ar face anume râului până la vărsare, am plâns mult, niciodată nu
efortul de a nu produce şi a nu se angaja în ceva sem- mai plânsesem atât, apoi am privit în râu şi am des-
nificativ. La idei înalte nu se ridică fiindcă are picioa- coperit că nu sunt singur.
rele minţii prea scurte. E victima destinului, dar şi a
comodităţii şi a refuzului stărilor ieşite din comun. Nu grafică: Denisa Paula Saragea
îi place să iasă din comun. Uneori poate fi bine, pentru
unii, dar, de obicei, aceasta înseamnă plafonare.”
(http://yobediah.wordpress.com/2010/02/26/mediocritatea/)
Lăsând la o parte oaia, ajungem la dualitatea
condiţiei umane, ilustrată foarte bine prin protagonis-
tul romanului şi partenerul său de la agenţia de publi-
citate. Aceste două personaje reprezentând mediocrul
idealist, respectiv mediocrul realist. Cel idealist aso-
ciază tot ce există spiritului, de aceea este atras de cău-
tarea oii, un simbol spiritual, pe când cel realist
acceptă realitatea aşa cum e şi caută să nu iasă de pe
acest făgaş, din frică de necunoscut şi probabil din in-
capacitatea de a înţelege idealismul deoarece unei pă-
sări ce a trăit toata viaţa într-o cuşcă îi va fi teamă să
zboare şi i se va părea nefiresc. În timp ce mediocrul
idealist îşi depăşeşte condiţia de mediocritate, pornind
în căutarea oii, realistul se afundă şi mai tare în rutină.
Mai mult decât atât, odată distrusă colaborarea dintre
realist şi idealist, realistul, în persoana prietenului pro-
tagonistului, reduce afacerea ajunsă prosperă la un
simplu birou de traduceri.
Dualitatea femeii cu trei ocupaţii
Femeia cu trei ocupaţii, un personaj destul de
straniu, apare în viaţa protagonistului ca o consolare
emoţională în urma divorţului. Această femeie apare
la începutul cautării oii şi dispare odata cu descoperi-
10 REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42