Page 16 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 16

ESEU                                    Stanislav Grof pleacă din Cehia pentru a se
                                                              muta în America, la Baltimore, unde îşi continuă cer-

               Un alt aventurier al spiritului care descoperă  cetările în acelaşi domeniu. În acea perioadă, în Ame-
        încă  două  continente  necunoscute  şi  care  lărgeşte  rica  se  născuse  mişcarea  flower-power,  mişcarea
        foarte mult acest domeniu al psihicului uman este Sta-  hippie, psihedelică, era foarte la modă LSD-ul, luat în
        nislav Grof,  o personalitate la nivelul lui Einstein, aş  scopuri recreative de către tineret. Presa atacă din ce
        zice eu. El modifică paradigma, modelul de ştiinţă    în ce mai virulent această substanţă. Cantităţile mari
        practicat până acum. Descoperirile lui se bazează pe  de LSD consumate de tineretul american produc mo-
        experienţa lui de tânăr psiholog care la un moment dat  dificări ale ADN-ului la nivelul leucocitelor. Acest fapt
        primeşte o substanţă recent descoperită. Este vorba   se dovedeşte extrem de grav. Ceea ce ziariştii au as-
        despre LSD, care este o creaţie a unui chimist pornind  cuns este că acelaşi efect îl au şi substanţe precum as-
        de la cornul secarei, o ciupercă microscopică ce pro-  pirina,  cofeina,  tetraciclina.  După  acest  tămbălău
        duce halucinaţii. Grof foloseşte asupra sa cantităţi mici  mediatic, LSD-ul a fost interzis. Contextul acesta l-a
        de LSD şi apoi, întreprinde studii şi mai aprofundate,  pus pe Grof într-o situaţie extrem de delicată, el fiind
        ca să vadă ce efecte are substanţa asupra psihopaţilor  specializat tocmai pe LSD. A început însă să caute alte
        şi cum influenţează suferinţele psihice. Îşi tratează pa-  substanţe cu efecte similare, substanţe care nu fuseseră
        cienţii cu LSD. Găseşte că această substanţă este ab-  interzise. Acum el descoperă o practică veche, ţinând
        solut miraculoasă. Permite nişte trăiri şi nişte stări  de o religie arhaică, de acum 30-40 de mii de ani. Re-
        interesante ce au valoare terapeutică în tratarea unor  ligia la care mă refer este şamanismul. Şamanul, vră-
        suferinţe psihice, dar se descoperă că este extraordinar  jitorul  siberian,  devine  vindecătorul  comunităţii  şi
        de importantă pentru muribunzi. Oamenii speriaţi de   realizează lucruri nemaipomenite. Un şaman trece prin
        moarte, trataţi cu LSD şi sprijiniţi de cei din jur, pot  călătorii iniţiatice şi sub îndrumarea unui maestru,
        primi astfel un cadou minunat, o moarte liniştită, se-  consumă ciuperci halucinogene şi alte substanţe, să
        nină şi demnă. Pacientul acceptă moartea cu seninătate  zicem cactusul Peyote din Mexic. În diferite părţi ale
        pentru că îşi schimbă părerea asupra vieţii.          lumii, există tot felul de substanţe psihotrope. Şama-
                                                              nismul a apărut în Siberia, dar s-a extins în Australia,
                                                              printre aborigeni, în Africa, în America Centrală şi de
                                                              Sud, chiar şi în Europa. Tracii, aşa cum descrie Hero-
                                                              dot, aveau un obicei straniu, foloseau sămânţa de câ-
                                                              nepă în anumite scopuri. Într-un cort închis, aruncau
                                                              seminţe pe jar şi inhalau aburii, apoi începeau să aibă
                                                              viziuni. Aceasta e călătoria şamanului, prin substanţe
                                                              psihotrope, dansuri ritualice, posturi, rugăciuni, medi-
                                                              taţii, omul intră într-o transă şi face o călătorie fasci-
                                                              nantă, terifiantă sau paradisiacă, depinzând de starea
                                                              de spirit. Poţi nimeri ori în Iad, ori în Rai.  Astfel şa-
                                                              manul e scos din starea de om obişnuit şi devine un
                                                              vindecător. Grof numeşte aceasta “tehnologia sacru-
                                                              lui”. Şamanul poate să aducă ploaia, vindecarea anu-
                                                              mitor boli, el e o fiinţă superioară care trăieşte într-un
                                                              registru superior. Amicul nostru Grof şi-a continuat
                                                              cercetările asupra ciupercilor halucinogene, cactusului
                                                              Peyote, haşişului etc. Nu era neapărat fascinat să con-
                                                              sume droguri, voia să înţeleagă exact cum funcţio-
                                                              nează  psihicul  şi  cum  poate  să  îi  amelioreze
                                                              suferinţele. El a descoperit un fel de respiraţie, denu-
                                                              mită respiraţie holotropică, ceea ce semnifică “tendinţă
                                                              către integralitate”. Noi operăm în viaţa de zi cu zi cu
                                                              o parte mică a facultăţilor noastre, dar când omul intră
                                                              în asemenea stări speciale, omul pătrunde către alte
                                                              domenii ale psihicului. Se lărgeşte experienţa umană.
                           grafică: Karla Velea
         12                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21