Page 30 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 30

ESEU                             lui de stânga, dar care, deocamdată, mai are aparenţă
                                                              umană. (Revoluţia rusă ce va veni peste lumea lui
               Deşi am citit şi recitit opera aceasta a lui Dos-  Dostoievski în doar câteva decenii va fi şi mai distru-
        toievski (pe care am adorat-o în tinereţe), nu am fost  gătoare decât cea franceză, va distruge Rusia ţaristă,
        frapată ca acum de imaginea unei societăţi mizere din  va pulveriza  mult mai multe vieţi, se va întinde de-
        punct de vedere moral,  “Idiotul” apărându-mi zilele  monic peste sute de milioane de destine, va fi cea mai
        acestea  o carte profetică asupra căderilor omului în  diabolică alteritate a ideilor în fond progresiste, demo-
        mizeria răsturnărilor sociale haotice din cauza lipsei  cratice, ale Revoluţei franceze, căreia îi datorăm Eu-
        unei minime orientări morale şi a pervertirii valorilor.  ropa modernă, ale cărei valori tăvălugul sovietic a
               Iubirea, de pildă, e  sfâşiată de faptul că este  încercat să le îngroape, oriunde soldaţii ruşi au pus pi-
        foarte aproape de furtul vieţii: Nastasia Filippovna este  ciorul).
        o Lolita pe care un general desfrânat, pozând  în fiinţă     Libertatea Nastasiei Filippovna de a umili la
        milostivă, după ce casa tatălui acesteia este mistuită  rândul ei societatea care o exclude nu este dată femei-
        de un incendiu şi părintele ei se prăpădeşte, o ia în pro-  lor evocate de Azar Nafisi din Iranul fundamentalist
        pria grijă, prefăcându-se, ca şi Humbert, preocupat de şi nici Lolitei care au la dispoziţie doar o variantă a
        educaţia ei, dar, de fapt, seducând-o şi transformând-  fugii – cea în care riscă moartea şi căderea în alte
        o într-o curtezană.                                   forme ale pierderii identităţii, aşa cum şi-o conştienti-
               Dragostea bolnavă ce i-o poartă tânărul preten-  zează ele. Prinţul lui Dostoievski este fascinat de Nas-
        dent Rogojin acestei femei care, spre deosebire de Lo-  tasia Filippovna printr-o milă pe care toţi din jur o
        lita, are şansa de a se dezvolta, prin inteligenţa ei  confundă cu o mare iubire şi de el doar se îndrăgos-
        deosebită, prin temperamentul ei fabulos, dar şi prin  teşte această femeie de o frumuseţe răvăşitoare, dar
        faptul că generalul nu este, totuşi,  un psihopat ca per-  care  este profund mutilată sufleteşte  şi poate şi ea
        sonajul lui Nabokov, este una în care dorinţa de control  confundă recunoştinţa de a fi iubită în modul pur al
        asupra persoanei iubite este absolută, violentul iubit milei lui Cristos cu o iubire pământească – pentru că
        neoprindu-se de a o bate şi de-a o ucide în final pentru  Mâşkin, care a cunoscut izolarea perfectă, topirea într-
        a o impiedica să-l mai părăsescă. După ce este sedusă un timp suspendat şi care stă minut de minut sub ame-
        de general, victima Nastasia creşte ca un fruct al urii ninţarea unei alte mari crize care-l va scoate pentru
        şi răzbunării, relaţia ei cu semenii se consumă în mare  totdeauna poate din rândul oamenilor “normali”, tră-
        parte prin a le scoate mereu în faţă mizeria umană, ipo-  ieşte în acea infinitate a timpului dată de cele cinci ul-
        crizia, laşitatea, mercantilismul. Nastasia Filippovna time minute de viaţă ale condamnatului la ghilotină,
        are destinul deraiat de o societate cu toate tarele mo-  infinitate care îl apropie da valorile absolute.
        rale, care va intra în curând în marasmul extremismu-        El este în lamura valorilor lui Cristos – este o
                                                                                   alteritate pentru toţi aceşti păcă-
                                                                                   toşi din roman care manifestă o
                                                                                   adevărată vocaţie în a-şi vărsa
                                                                                   mizeria  morală  în  faţa  unui
                                                                                   Mâşkin din ce în ce mai disperat
                                                                                   şi mai copleşit de rolul şi res-
                                                                                   ponsabilitatea sa şi de aceea toţi
                                                                                   se  simt  datori  să-l  numească
                                                                                   idiot şi să se îngrijească de să-
                                                                                   nătatea lui mintală. El este însă
                                                                                   adevărata identitate a moralei,
                                                                                   cel puţin aşa cum o vede creşti-
                                                                                   nismul ortodox  rus, către el toţi
                                                                                   se  simt  atraşi  ca  de  un  trecut
                                                                                   mitic al persoanei lor decăzute
                                                                                   şi poate de aceea toţi sfârşesc
                                                                                   prin a şi-l apropia. Nastasia îl
                                                                                   iubeşte făcând ceea ce ştie ea
          grafica: iulia Plăiașu                                                   din iubire: scandal, fugă, mânji-

          26                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35