Page 30 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 30
ESEU lui de stânga, dar care, deocamdată, mai are aparenţă
umană. (Revoluţia rusă ce va veni peste lumea lui
Deşi am citit şi recitit opera aceasta a lui Dos- Dostoievski în doar câteva decenii va fi şi mai distru-
toievski (pe care am adorat-o în tinereţe), nu am fost gătoare decât cea franceză, va distruge Rusia ţaristă,
frapată ca acum de imaginea unei societăţi mizere din va pulveriza mult mai multe vieţi, se va întinde de-
punct de vedere moral, “Idiotul” apărându-mi zilele monic peste sute de milioane de destine, va fi cea mai
acestea o carte profetică asupra căderilor omului în diabolică alteritate a ideilor în fond progresiste, demo-
mizeria răsturnărilor sociale haotice din cauza lipsei cratice, ale Revoluţei franceze, căreia îi datorăm Eu-
unei minime orientări morale şi a pervertirii valorilor. ropa modernă, ale cărei valori tăvălugul sovietic a
Iubirea, de pildă, e sfâşiată de faptul că este încercat să le îngroape, oriunde soldaţii ruşi au pus pi-
foarte aproape de furtul vieţii: Nastasia Filippovna este ciorul).
o Lolita pe care un general desfrânat, pozând în fiinţă Libertatea Nastasiei Filippovna de a umili la
milostivă, după ce casa tatălui acesteia este mistuită rândul ei societatea care o exclude nu este dată femei-
de un incendiu şi părintele ei se prăpădeşte, o ia în pro- lor evocate de Azar Nafisi din Iranul fundamentalist
pria grijă, prefăcându-se, ca şi Humbert, preocupat de şi nici Lolitei care au la dispoziţie doar o variantă a
educaţia ei, dar, de fapt, seducând-o şi transformând- fugii – cea în care riscă moartea şi căderea în alte
o într-o curtezană. forme ale pierderii identităţii, aşa cum şi-o conştienti-
Dragostea bolnavă ce i-o poartă tânărul preten- zează ele. Prinţul lui Dostoievski este fascinat de Nas-
dent Rogojin acestei femei care, spre deosebire de Lo- tasia Filippovna printr-o milă pe care toţi din jur o
lita, are şansa de a se dezvolta, prin inteligenţa ei confundă cu o mare iubire şi de el doar se îndrăgos-
deosebită, prin temperamentul ei fabulos, dar şi prin teşte această femeie de o frumuseţe răvăşitoare, dar
faptul că generalul nu este, totuşi, un psihopat ca per- care este profund mutilată sufleteşte şi poate şi ea
sonajul lui Nabokov, este una în care dorinţa de control confundă recunoştinţa de a fi iubită în modul pur al
asupra persoanei iubite este absolută, violentul iubit milei lui Cristos cu o iubire pământească – pentru că
neoprindu-se de a o bate şi de-a o ucide în final pentru Mâşkin, care a cunoscut izolarea perfectă, topirea într-
a o impiedica să-l mai părăsescă. După ce este sedusă un timp suspendat şi care stă minut de minut sub ame-
de general, victima Nastasia creşte ca un fruct al urii ninţarea unei alte mari crize care-l va scoate pentru
şi răzbunării, relaţia ei cu semenii se consumă în mare totdeauna poate din rândul oamenilor “normali”, tră-
parte prin a le scoate mereu în faţă mizeria umană, ipo- ieşte în acea infinitate a timpului dată de cele cinci ul-
crizia, laşitatea, mercantilismul. Nastasia Filippovna time minute de viaţă ale condamnatului la ghilotină,
are destinul deraiat de o societate cu toate tarele mo- infinitate care îl apropie da valorile absolute.
rale, care va intra în curând în marasmul extremismu- El este în lamura valorilor lui Cristos – este o
alteritate pentru toţi aceşti păcă-
toşi din roman care manifestă o
adevărată vocaţie în a-şi vărsa
mizeria morală în faţa unui
Mâşkin din ce în ce mai disperat
şi mai copleşit de rolul şi res-
ponsabilitatea sa şi de aceea toţi
se simt datori să-l numească
idiot şi să se îngrijească de să-
nătatea lui mintală. El este însă
adevărata identitate a moralei,
cel puţin aşa cum o vede creşti-
nismul ortodox rus, către el toţi
se simt atraşi ca de un trecut
mitic al persoanei lor decăzute
şi poate de aceea toţi sfârşesc
prin a şi-l apropia. Nastasia îl
iubeşte făcând ceea ce ştie ea
grafica: iulia Plăiașu din iubire: scandal, fugă, mânji-
26 REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42