Page 37 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 37

După cum afirmă Gaston Bachelard în lucrarea
        sa “Apa și visele”, Leonard Lessius, teolog din a doua                    ESEU
        jumătate a secolului al XVI-lea, afirma în “Arta de a
        trăi mult” că melancolicii visează înmormântări, mor-
        minte, spectre, gropi și alte lucruri triste.
               Poate nu doar sentimentul melancoliei atrage
        după sine meditația asupra morții, ci tocmai lipsa unei
        încrederi ferme în existența post-mortem, care face ca
        prețuirea pentru artă, viață și creație să fie deplină. De
        exemplu slavii antici, care erau păgâni, vedeau lumea                                                   fotografie: Alexandra Diaconu
        ca pe un copac uriaș, crengile reprezentând Paradisul,
        iar rădăcinile lumea morților. Pentru ei, lumea celor
        morți nu era un tărâm respingător, ci era pitoresc și ar-
        monios, după cum reiese din basmele slavone, ceea ce
        arată că frica de moarte a omului este relativă și nu ge-
        nerală.
               Pornind de la ideea că, spre deosebire de viața
        de pe pământ, moartea este veșnică, putem afirma că
        numeroși scriitori au abordat motivul morții ca pe un
        punct de referință în descrierea sensului vieții.
               În perioada modernă, mentalizarea morții ca
        distrugere  completă  face  ca  Meursault,  personajul
        principal al operei “Străinul” scrisă de Albert Camus,
        să se raporteze la existență din perspectiva celui apa-
        rent nepăsător, dovada fiind atitudinea lui din momen-
        tul în care află de moartea mamei sale: “Astăzi a
        murit mama. Sau poate ieri, nu știu. Am primit o      “Mitul lui Sisif ” fiind expresia asumării unui destin
        telegramă de la azil”.  Detașarea de momentul în sine  în care revolta asupra forțelor superioare este dusă
        se datorează imposibilității sale de a percepe viața ca  până la final.
        pe o continuitate, fără o perspectivă clară spre infinitul   Viața capătă însă un sens tocmai în această ab-
        ei: “Dar el mi-a tăiat vorba întrebându-mă dacă eu    surditate care ascunde fericirea, moartea fiind în final
        cred în Dumnezeu. Am răspuns că nu. S-a așezat        “prinsă în lanțuri” de puterea interioară a ființei, care
        indignat. Mi-a spus că e imposibil, că toți oamenii   nu renunță la propria viață.
        cred în Dumnezeu, chiar și cei care-și întorc fața de        Asemenea lui Sisif, Meursault pare desprins de
        la El. Avea convingerea lui și dacă ar ajunge vreo-   lume, ca și cum nimic nu i-ar putea tulbura liniștea și
        dată să se îndoiască de asta viața lui nu ar mai avea  echilibrul interior. Îndiguirile raționale impuse de Al-
        un sens: Dumneata vrei ca viața mea să nu mai         bert Camus în această operă ilustrează viața ca fiind
        aibă sens?”. Apare astfel întrebarea care stă la baza  un absurd infinit în care destăinuirile unui om sincer,
        încercării de supraviețuire: sensul vieții este dat de ra-  ce refuză să se supună convențiilor sociale, sunt privite
        portarea la o entitate supremă a vieții noastre sau re-  ca o revoltă în fața frumuseții și a autenticității vieții.
        zidă în personalitatea fiecăruia?                     În numele propriului său adevăr, Meursault refuză ca-
                                                              tegoric abstractul, în care putem include religia, sen-
           “Noi am vrea să murim fără să existe moarte.”      timentele  și  timpul.  Mentalizând  moartea  ca  o
                                     Emil Cioran              distrugere completă, el nu se raportează la abstract ca
                                                              la un punct definitoriu și nici nu caută o entitate su-
               Dacă  ar  fi  să  alegem  ca  punct  de  plecare  premă în fața căreia să recunoască că nu este invinci-
        afirmația lui Emil Cioran: “Viața noastră nu are  ni-  bil, ci doar o simplă ființă umană, răspunsul lui dat
        ciun sens. Fiecare dintre noi îi dă însă unul”, putem  preotului care îl vizitează înaintea morții dovedind
        conchide că, ipotetic vorbind, existența noastră este  acest lucru: “Atunci și-a ridicat brusc capul și m-a
        inutilă.                                              privit drept în față: “De ce, mi-a spus el, refuzi să
               Însăși ideea de existență repetativă face ca Al-  mă primești?” Am răspuns că nu cred în Dumne-
        bert Camus să rezume viața la o metaforă a absurdului,  zeu. A voit să știe dacă sunt sigur de asta și i-am

            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      33
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42