Page 36 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 36

ESEU                                           Ica Dumbravă

              T
                       Moartea şi învierea conştiinţei





                                                                     Dacă în stadiu incipient simbolul morții este
                                                              asociat ideii de joc, de interacțiune cu visul ca o
                                                              falie tranșantă a realității, evoluția umanității a de-
        Moto:                                                 terminat pendularea ființei umane între lumină și în-
                                                              tuneric, între moarte și aparența ei.
               “Neștiind locul și vremea în care
                                                                     Sentimentul morții pune în mișcare meca-
        ne așteaptă moartea, o vom aștepta noi                nismele  imaginarului,  generând  noi  configurații
        oriunde și oricând.”                                  poetice și literare, fericirea și perfecțiunea formală
                       Fericitul Augustin                     a vieții regăsindu-se în centrul aspirațiilor ființei
                                                              umane.


               Prolog:                                           “Moartea nu este decât o schimbare veșnică.”
               A învăța ce semnifică moartea nu înseamnă                                   Philip Freneau
        decât a trăi liber, nu ca un rob al timpului sau al con-
        trângerilor impuse de propria ființă. Generalizând con-      Melancolia, somnul, iubirea și moartea sunt
        ceptul de moarte constatăm că el nu poate fi redus la  doar câteva din temele care au fost situate încă din
        nimic, la “a fi” sau la “a avea”. A muri poate însemna  cele mai vechi timpuri în centrul preocupărilor lite-
        atât a trăi pentru veșnicie sau a învia spiritual, cât și  rare ale diferitelor popoare.
        renunțarea la propria conștiință, dacă universul nostru
        propriu se limitează la timp ca la ceva finit. Treaptă
        spre imensitatea nedescrisă a lumii sau poartă spre in-
        finit, generată ca o spaimă sau ca o bucurie de identi-
        tatea propriilor noastre trăiri și sentimente, în fond: ce
        înseamnă moartea?


               Reintegrare în natură sau oscilare între două
        stări diferite de veghe, moartea rămâne simbolul în
        jurul  căruia  se  construiește  o  întreagă  matrice  a
        spiritualității europene. Privită adesea ca o simplă tre-
        cere în neant sau o supraviețuire parțială a conștiinței
        fiecăruia  în  persoana  urmașilor,  ea  devine  centrul
        existenței umane, care se raportează la moarte ca la o
        noțiune abstractă.
               Simplul gând al eternității și al transcenderii
        realității generează o stare de căutare permanentă, spre
        împlinire și spre straturile ascunse ale conștiinței, spe-
        cifică spiritului romantic, aflat într-o căutare continuă
        a sinelui prin descifrarea misterelor universului. Por-
        nind de la inițierile eminesciene în teritoriul morții,
        geniul  aspiră  spre  necunoscut,  oscilând  permanent
        între contingent și transcendent, ca formă proprie a
        existenței  sale,  cu  dorința  de  a  suprima  moartea:
        “Mergi tu, luntre-a vieții mele, pe-a visării lucii valuri/
        Unde-i moartea cu-aripi negre și cu chipul ei frumos”        fotografie: Alexandra Diaconu
        (Memento mori).
          32                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41