Page 39 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 39

moarte. Deși acuzat de uciderea unui om, el este con-                     ESEU
        damnat pentru că a fost insensibil la moartea și înmor-
        mântarea  mamei,  cele  două  fapte  fiind  tratate  cu  bilitatea de a se opune cursului vieții: “Atunci, nu știu
        aceeași indiferență specifică omului care trăiește doar  de ce, s-a rupt ceva în mine. Am început să urlu din
        pentru că nu are cum să se împotrivească vieții. Ne-  toate puterile, l-am insultat și i-am spus să nu se
        norocirea nu este doar crima, ci și transformarea inte-  roage. Îl apucasem de gulerul sutanei. Îmi vărsăm
        rioară prin care trece personajul, începută pe plaja care  asupra lui tot focul inimii în scăpărări amestecate
        simbolizase până în acel moment fericirea lui: “Am    cu bucurie și furie.”
        înțeles  că  sfărâmasem  echilibrul  zilei,  liniștea        Existența lui rămâne absurdă pâna la final:
        excepțională a unei plaje pe care fusesem fericit.    “Toată  lumea  era  privilegiată.  Nu  erau  decât
        Atunci, am tras încă patru focuri asupra unui trup    privilegiați.  Ceilalți,  de  asemenea,  vor  fi
        inert în care gloanțele pătrundeau fără să se vadă.   condamnați într-o zi. Și el va fi condamnat. Ce
        Și era ca și cum aș fi bătut patru bătăi scurte, în   importanță avea dacă, acuzat de crimă, era execu-
        poarta nenorocirii.”.                                 tat pentru că nu plânsese la înmormântarea mamei
               Sentința primită simbolizează neputința ființei  sale?”. Ceea ce se schimbă este intensitatea luminii
        umane de a-și găsi salvarea în sentimente și religie,  care se revarsă în conștiința lui Meursault și care îi
        neputință care condamnă la pieire și la distrugere pen-  oferă atât perspectiva unei revolte interioare, cât și îm-
        tru că nu există ceva la care umanitatea să se poată ra-  păcarea  cu  viața:  “Atât  de  aproape  de  moarte,
        porta, omul fiind muritor. Chiar dacă gândurile lui par  mama trebuie să se fi simțit eliberată și pregătită
        lipsite de profunzime și uneori de sens, Meursault nu  să trăiască iar totul de la început.”.
        spune  decât  ceea  ce  gândește,  confruntarea  sa  cu      Astfel,  transformările  prin  care  trece  ființa
        lumea exterioară însemnând înfruntarea morții ca pe   umană  aflată  în  fața  morții  evidențiază  alteritatea
        un fenomen episodic, revolta lui evidențiind imposi-  personalității fiecăruia, dar și complexitatea sufletului
                                                              omenesc. Deși înțelegerea pe care noi o dăm cuvântu-
                                                              lui moarte este strâns legată de ideea unei distrugeri,
                                                              a unei încetări a vieții, moartea rămâne o poartă spre
                                                          grafica: Miruna Cojocariu  singurătate de la început, de după moarte, ceea ce ge-
                                                              inifinit și spre o altă viață, cea adevărată și autentică,
                                                              sufletul aflându-se pentru scurtă vreme în  starea de


                                                              nerează o revoltă interioară.
                                                                     Dacă în India apariția “yamduiți-lor” ca me-
                                                              sageri ai morții înfricoșătoare vestește trecerea spre un
                                                              alt “dincolo” față de cel al sufletului uman, perspec-
                                                              tiva creștina vede moartea ca pe o trecere spre în-
                                                              viere și veșnicie, nu ca pe o distrugere. Indiferent
                                                              dacă ființa umană își raportează sau nu viața la Divi-
                                                              nitate ca la un principiu existențial, simbolul morții ră-
                                                              mâne  centrul  principal  de  interes  în  jurul  căruia
                                                              converg toate ideile despre viață și sensul ei.
                                                                     În fața destinului implacabil, omul poate ră-
                                                              mâne sau nu asemenea lui Meursault doar un “străin”
                                                              pentru cei din jur și pentru sine, statornicia sa în fața
                                                              forței infinite a morții fiind o dovadă a rațiunii, dar și
                                                              a  credinței  lui.  Astfel  păstrarea  identității  ființei
                                                              umane, nu înseamnă decât a crede în viața de dincolo,
                                                              în existența infinită, sub grija și îndrumarea lui Dum-
                                                              nezeu, spre veșnicia spiritualității și bucuriei.


                                                                     Bibliografie:
                                                              Gaston Bachelard - Mitocritică și analiză
                                                              Apa și visele
                                                              Seraphim Rose - Scrieri complete
                                                              Dicționar de simboluri
            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      35
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44