Page 116 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 116

DIDACTICA

        derea iubirii idilice pe care s-ar putea să nu o mai gă-
        sească niciodată, ea stând cu capul în palme, gestul
        simbolic al regretului şi al suferinţei sufleteşti.
               În această poezie acţiunea se petrece ca şi într-
        o dramă shakesperiană unde tema principală este iu-
        birea acompaniată de nevroză, suferinţă şi regret.

               Interpretarea lui Dragoș Dimoftei

               În opinia mea, prin poezia “Clepsidre de Ţi-
        pete”, poetul Ion Caraion încearcă să transmită un
        mesaj ezoteric, mascând în spatele cuvintelor cu sens
        plastic sentimente de îndoială, trădare, insaţiabilitate
        pentru putere, moarte spirituală şi învierea sinelui
        poetic.
               Astfel, în viziunea mea, această operă are o                                                     grafica: Adelina Bălan
        tentă religioasă, reflectând scena căderii lui Lucifer.
        Toamna reprezintă acel anotimp strălucitor datorită
        culorilor calde şi luminoase pe care le dobândeşte la
        sfârşitul anotimpului secetos, asemănându-se deci cu
        Îngerul căzut, care emana lumină, căldură şi strălu-
        cire. Versul „cu capul în palme” poate sugera remuş-
        cările lui Lucifer după ce a râvnit după putere.
               În versurile trei şi patru sunt folosite două cu-
        vinte cheie: „argint” şi „vin”. Argintul este un metal
        preţios asociat principiului feminin; este simbolul pu-
        rităţii, iar în simbolica creştină, argintul reprezintă în-  ţelepciunea divină, aşadar, condiţia îngerului înainte
                                                              de păcat. Vinul reprezintă sângele, sacrificiul, păcatul,
                                                              dar chiar şi pasiunea şi iubirea, daca este roşu; prin
                                                              urmare, aceasta este condiţia îngerului după prăbu-
                                                              şire. Cuvântul „ochi” din penultimul vers poate insu-
                                                              fla  nu  numai  percepţia  vizuală,  ci  şi  cunoaşterea
                                                              supremă,  iluminarea.  Prin  versurile  „Daţi-mi  alţi
                                                              ochi/Alte amintiri…”, autorul poate a vrut să arate
                                                              pocăinţa lui Lucifer pe care o resimte, inducându-i
                                                              acestuia o dorinţă arzătoare de a-şi şterge cumva din
                                                              memorie tot ce a făcut, tot ce a văzut, tot ce ştie, fă-
                                                              cându-l parcă să implore pentru un nou început, fără
                                                              greşeli.

                                                                        grafica: Larisa Simion




















                    grafica: Alina Toma



         112                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121