Page 116 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 116
DIDACTICA
derea iubirii idilice pe care s-ar putea să nu o mai gă-
sească niciodată, ea stând cu capul în palme, gestul
simbolic al regretului şi al suferinţei sufleteşti.
În această poezie acţiunea se petrece ca şi într-
o dramă shakesperiană unde tema principală este iu-
birea acompaniată de nevroză, suferinţă şi regret.
Interpretarea lui Dragoș Dimoftei
În opinia mea, prin poezia “Clepsidre de Ţi-
pete”, poetul Ion Caraion încearcă să transmită un
mesaj ezoteric, mascând în spatele cuvintelor cu sens
plastic sentimente de îndoială, trădare, insaţiabilitate
pentru putere, moarte spirituală şi învierea sinelui
poetic.
Astfel, în viziunea mea, această operă are o grafica: Adelina Bălan
tentă religioasă, reflectând scena căderii lui Lucifer.
Toamna reprezintă acel anotimp strălucitor datorită
culorilor calde şi luminoase pe care le dobândeşte la
sfârşitul anotimpului secetos, asemănându-se deci cu
Îngerul căzut, care emana lumină, căldură şi strălu-
cire. Versul „cu capul în palme” poate sugera remuş-
cările lui Lucifer după ce a râvnit după putere.
În versurile trei şi patru sunt folosite două cu-
vinte cheie: „argint” şi „vin”. Argintul este un metal
preţios asociat principiului feminin; este simbolul pu-
rităţii, iar în simbolica creştină, argintul reprezintă în- ţelepciunea divină, aşadar, condiţia îngerului înainte
de păcat. Vinul reprezintă sângele, sacrificiul, păcatul,
dar chiar şi pasiunea şi iubirea, daca este roşu; prin
urmare, aceasta este condiţia îngerului după prăbu-
şire. Cuvântul „ochi” din penultimul vers poate insu-
fla nu numai percepţia vizuală, ci şi cunoaşterea
supremă, iluminarea. Prin versurile „Daţi-mi alţi
ochi/Alte amintiri…”, autorul poate a vrut să arate
pocăinţa lui Lucifer pe care o resimte, inducându-i
acestuia o dorinţă arzătoare de a-şi şterge cumva din
memorie tot ce a făcut, tot ce a văzut, tot ce ştie, fă-
cându-l parcă să implore pentru un nou început, fără
greşeli.
grafica: Larisa Simion
grafica: Alina Toma
112 REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42