Page 115 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 115

grafica: Andreea Giurgea                                   DIDACTICA

                                                              de a-şi aminti doar partea timpurie a anotimpului său,
                                                              atunci când avea multe roade, multe bogăţii, iar întreg
                                                              cadrul  pictat  de  aceasta  era  dominat  de  culori
                                                              aprinse, semne ale vieţii.
                                                                     În momentul în care eul creator îşi enumera
                                                              aceste dorinţe, este posibil ca elixirul din clepsidra să
                                                              se fi scurs, iar eul liric vorbea acum, fiind în starea de
                                                              beţie, de alienare voită a nostalgiei care l-a dominat
                                                              pe parcursul întregii poezii.


                                                                     Interpretarea Roxanei Costea

                                                                     Cele ce vor urma sunt strict opiniile mele, pro-
                                                              pria mea interpretare.
        de a trăi, indiferent că este vară sau este toamnă şi de     Titlul este primul indiciu: clepsidra poate fi si-
        a putea să scape de amintirile chinuitoare pe care le  lueta unei femei perfecte fizic în antichitate, în care se
        regăseşte în orice lucru, oricât de neînsemnat ar fi el.  găsesc ţipetele, malefice si paralizante; vasul de argint
        Cred că doreşte să nu mai fie prizonierul propriilor  suferă o metamorfoză şi trece de starea materială
        amintiri, ci să poată să o ia de la inceput, să-şi creeze  către cea simbolistică, reprezentând  inima autorului
        noi amintiri, şi de ce nu, să-şi salveze elixirul vieţii  unde sunt amestecate sentimentele de iubire, sacrificiu
        care în prezent este şi el infectat şi se scurge cu fiecare şi alienare. Dar acest potir se surpă, iar elixirul din
        secundă care trece.                                   el este profanat, ceea ce sugerează un păcat, o gre-
               Interpretarea Mădălinei Mocanu                 şeală făptuită de iubita ce a distrus orice pasiuni exis-
                                                              tente între ei; autorul, într-un delir de suferinţă, cere
                                                              alţi ochi şi alte amintiri tocmai pentru a nu-şi mai
               În poezia “Clepsidre de ţipete”, Ion Caraion
        abordează tema toamnei, pe care o împleteşte cu mo-   aminti de acest păcat capital al iubitei. Toamna este
        tivul poetic: evoluţia lentă, răbdarea, aşteptarea, re-  imaginea iubitei răvăşită de durere cu privinţă la pier-
        zultând  ideea  poetică:  toamna  este  privită  de  eul
        creator ca o evoluţie lentă, o pregătire pentru urmă-            grafica: Camelia Băluță
        torul anotimp.
               Toamna este surprinsă într-o imagine statică
        personificatoare, întrucât apare “cu capul în palme”,
        poziţie de meditaţie, de reflexie, de melancolie neex-
        primata.
               Laitmotivul poeziei, aceasta apare în conti-
        nuare comparată cu un vas de argint. Este o toamnă
        târzie, deoarece atunci când visezi că duci apa cu un
        vas înseamnă că vei pierde o parte din bunurile tale
        materiale.
               Aceasta idee este susţinută de versul următor:
        “Din care picură vin”. Prin verbul “picură”se înţe-
        lege o oarecare pierdere a unui anumit lucru. Toamna
        îşi pierde din bogăţiile sale, printr-o evoluţie lentă
        marcată de clepsidra de ţipete, care nu funcţionează
        cu granule de nisip, ci cu elixirul din potirul de argint,
        produs din fructul toamnei, vinul.
               Vinul simbolizează starea de nostalgie a ano-
        timpului personificat la conştientizarea efemerităţii
        sale, o stare de beţie, de alienare provocata pentru
        toamna aproape absentă.
               În final, dorinţa de schimbare, de noutate, îl
        convinge pe eul liric însuşi, întrucât ajunge sa-şi do-
        rească “alţi ochi/ alte amintiri”.
               Prin substantivul “ochi”, eul liric se referă la
        o altă imagine, într-un alt cadru, într-un deixis tem-
        poral schimbat faţă de cel prezent, iar prin substanti-
        vul “amintiri”, eul creator subliniază voinţa toamnei

           REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      111
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120