Page 114 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 114

DIDACTICA                              cognoscibile şi în termenul din anafora „toamna”.
                                                              Prin corelarea acestor termeni-cheie se obţine un con-
                                                              cept echivoc, timpul, cu influenţă primordială în opera
               La clasa a IX-a F li s-a cerut elevilor să
        facă o analiză pe conotaţiile substantivelor şi       caraioniană.
                                                                     Conchidem că poezia “Clepsidre de ţipete”
        verbelor din poezia:                                  este una conceptualizată care surpinde atât sacrul cât
                Clepsidre de ţipete                           si profanul într-un paradox capabil să deruteze chiar
                                                              unele subtile inteligenţe.

                          de Ion Caraion
                                                                     Interpretarea Oanei Răduță Oana

                      Toamna s-a oprit puţin                         Toamna personificată este surprinsă de poet
                                                              stând cu capul în mâini de parcă ea însăşi este con-
                         Cu capul în palme                    ştientă de răul pe care îl aduce şi de amintirile pe care
                        Ca un vas de argint                   le trezeşte în sufletul poetului, de parcă amintirile lui
                                                              sunt si amintirile ei . De asemenea, toamna este ase-
                        Din care picura vin.
                                                              mănată cu un vas cu vin acesta putând să semnifice
                                                              grandoarea toamnei, bogăţia pe care o aduce o dată
                         Daţi-mi alţi ochi,                   cu venirea ei, dar totodată putem observa că acest vas
                                                              de argint nu mai poate ţine înăuntru vinul lăsându-l
                          Alte amintiri…                      să picure.
                                                                     Cred că, de fapt, amintirile poetului pe care le
                                                              avea legate de toamnă erau în trecut la fel de preţioase
                                                              ca şi elixirul vieţii , iar acum, când totul s-a destrămat,
                                                              până şi elixirul a devenit oarecum impur, picurând din
                                                              potirul care poate cândva a fost magic şi care acum
                                                              nu mai reprezintă decat o bucată de argint modelată
                                                              şi crăpată.
                                                                     Această idee a poetului în care toate obiectele
                                                              ce-i aduc aminte de trecutul dureros este prezentă încă
                                                              din titlul poeziei “Clepsidre de ţipete”care dovedeşte
                                                              că pentru autor toamna nu mai este de mult un ano-
                                                              timp al rodului bogat si al frumuseţii, ci, din cauza
                                                              amintirilor, s-a transformat mai degrabă într-o per-
                                                              soană tristă, fără vlagă, care nu are decât rolul de a-
                                                              i inunda sufletul poetului cu ţipetele propriilor lui
               Interpretarea Dianei Dumitrescu                amintiri.
                                                                     În final, poetul este obosit să trăiască încon-
               În ciuda simplităţii sale aparente, poezia lui  jurat de toate aceste plăsmuiri şi încheie totul cu o ru-
        Ion Caraion ne introduce într-o lume de mare vastitate  găminte,  poate  adresată  nouă  sau  poate  fiinţei
        în spaţiu şi timp, însă poetul recurge la relevarea unei  supreme .
        nostalgii abisale proprii camuflate în conotaţiile am-       El cere alţi ochi, alte amintiri, iar prin acest
        bigue ale toamnei: tranziţie, rod, reverie, anxietate,  lucru nu cred că ar cere într-adevar alţi ochi, ci pro-
        maturitate.                                           babil doar capacitatea de a vedea din nou frumuseţea
               Poezia este un corp coerent, geometrizat, al
        cărui fundament îl constituie chiar paradoxul ce se
        cristalizează în prima strofă „Toamna s-a oprit…Ca
        un vas…din care picură”. Se remarcă, în fapt, două
        noţiuni  antagonice,  respectiv  static-dinamic  sau
        oprire-curgere, ale căror sensuri se contaminează re-
        ciproc şi astfel, printr-un paralelism stilizat în com-
        paraţie  „Toamna…ca  un  vas  de  argint/  Din  care
        picură vin” este creat tabloul autumnal al continuităţii
        înglobat în discontinuitatea angoasantă, nevrotică..    grafica: Beatrice Voinea
        Încă din titlu apare simbolul timpului, clepsidra, care
        sugerează, în acelaşi timp, introspecţie şi transfer.
        Acest motiv poetic este atent urmărit în prima parte a
        poeziei, fiind prin excelenţă sculptat în ultimele două
        versuri. În epifora apare cuvântul „amintiri”, ce poate
        fi asociat cu introspecţie, timp, transfer, conotaţii re-
         110                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119