Page 54 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 54

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            în acest caz. Pentru cã arta fãrã pretenþii („low
            art”) a devenit artã înaltã ºi invers ºi nimeni nu
            mai ºtie ce înseamnã aceºti termeni. În asocierea
            dintre „high” ºi „low art” rezidã o parte din puterea
            sa enigmaticã. Prin „Fântâna”, Duchamp a
            devenit pionierul acestor concepte, precum ºi
            celor de artã minimalistã, artã conceptualã, body
            art, arta ca luare de poziþie filosoficã, arta ca
            provocare. Toate au devenit punct de sprijin
            pentru practica artisticã de avangardã ºi continuã
            sã influenþeze major ºi arta secolului XXI. ªi lista
            poate continua.
                    Mutaþiile lui Duchamp în modul de
            percepþie a artei ºi în ceea ce priveºte modurile
            artistice de producþie au deschis modernismului
            calea spre explorãri speculative, în timp ce a
            fãcut loc esteticii aproprierii pe care se bazeazã
            postmodernismul. Manfred Schneckenburger a
            încercat sã schiþeze o listã a artiºtilor care au
            recunoscut influenþa lui Duchamp, sunt foarte
            mulþi. Se poate spune, dintr-o anumitã
            perspectivã, cã arta instalaþiilor îºi are originea
            în arta lui Duchamp. Obiectele asamblate ºi
            acumulãrile au extins orizontul objet trouve.
            „Fântâna” poate fi considerat momentul zero. În
            1917, sã te întrebi ce este arta aºezând un obiect
            prozaic într-o galerie era un act inovator ºi
            curajos. Faptul cã în zilele noastre este ceva
            previzibil se datoreazã lui Marcel Duchamp.             Dar pe cât de puternic este focul de armã,
                                                            pe atât de puternic este ºi reculul:  începând cu
                                                            perioada interbelicã ºi pânã astãzi, readymade-
                                                            urile lui Duchamp au fost luate drept carte
                                                            blanche pentru „se poate orice”, pentru gesturi
                                                            gratuite ºi iconoclaste bazate pe ideea cã, în urma
                                                            efectuãrii unei alegeri, orice obiect obiºnuit poate
                                                            fi dus într-o galerie si transformat într-o operã
                                                            de artã. Muzeele au acceptat faptul cã nu se
                                                            poate ºti ce e artã ºi ce e o ºurubelniþã pe
                                                            postament. Clement Greenberg considerã cã
                                                            mutaþia Duchamp nu a fost pe atât de dãunãtoare
                                                            pe cât s-ar putea crede. El remarcã tendinþa
                                                            artiºtilor de a produce artã fãrã raportare la
                                                            judecata esteticã, în speranþa cã, evadând din
                                                            tirania gustului, dar rãmânând totuºi în contexul
                                                            artei, anumite nãscociri vor cãpãta valoare ºi vor
                                                            intra în istorie. „Pânã acum, speranþa aceasta
                                                            s-a dovedit a fi iluzorie” afirmã Greenberg.
                                                            Trebuie þinut cont de faptul cã, „atunci când alþi
                                                            artiºti îmbrãþiºeazã principiul readymade-ului,
                                                            ideea se detaºeazã complet de obiectele istorice
                                                            ºi devine altceva”, explicã  Dieter Daniels. „Astfel
                                                            este ilustratã perfect ideea lui Duchamp cã arta
                                                            este în ochii celui care o priveºte. Influenþa
                                                            extraordinarã a readymade-ului poare fi înþeleasã
                                                            doar ca o permanentã redefinire a înþeleslui sãu”
                                                                    Pe post de concluzie: „This whole bloddy
                                                            revolutionary, contradictory century has basically
                                                            been a big Duchampian-Beckettian burlesque”
                                                            (Brook Adams)
              Mi-au servit drept surse Schnekenburger Mark -  „Sculpture” în „Art of the 20th Century”, vol II, Ed. Tachen,
              2005 ºi internetul, care deþine informaþii numeroase ºi despre Marcel Duchamp, ºi despre „Fântâna”.
              ilustraþia articolului: en.wikipedia.org
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                               A
                                                                      REVIST
                                                                                               . 39-40
                                                                                              nr
               50
              50                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              50
              50
               50
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59