Page 50 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 50

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            depersonalizarea ca singurul mod de             înainte, în aceeaºi staþionare eternã. Din moment
            autorealizare, de intrare în lumea creatã. Iatã  ce creaþia, desfacerea, clasificarea a fost
            aceastã mutaþie, genezã sau regenezã a unitãþii  realizatã, trebuie sã existe o comparaþie între
            posedate, care vorbeºte despre o “de-“/”re-     cele douã stãri, între cele douã “timpuri”: inutilul
            facere: dacã Eul se depersonalizeazã,           nu se probeazã. De ce sã existe ceva inutil?
            înseamnã cã a deþinut în amplul sãu registru    Inutilul ar fi inutil ºi ar da naºtere unei inutilitãþi
            valori, emoþii, caractere unice care îi aparþineau  absolute, unui consum de energie (inutil). Prin
            lui ºi numai lui sau care l-au fãcut sã fie El. Apare  urmare, nemiºcarea are ca bazã inutilul.
            o a doua întrebare: Eul a avut oare ceva al Lui,  Aceastã stare de imobilitate impune neconsumul
            care sã îl diferenþieze de rest, ceva care sã fie  de energie sau nematerie, nehrãnirea, nesetea.
            în mod absolut al lui ºi numai al lui? Interiorul  Ori totul creat e moartea. Nu se poate crea aºa
            oricãrei Subunitãþi cuprinde o evidenþã a vieþii,  ceva. E o suferinþã continuã unitatea, nulul non-
            de la creaþie pânã în fiecare moment în care Eul  eului.  Materia proprie nu are nici un folos.
            începe sã se analizeze, sã se autocuprindã, iar  Stabilitatea aceasta este o moarte prin viaþã. ªi
            tot ceea ce traverseazã bariera Haosului se aflã  chiar dacã mutaþia produsã de rest poate duce
            în afara individualitãþii. Compunerea eului deþine  la depersonalizare, la automutilare, ea conduce
            un singur lucru: Eul însuºi. De aici ºi pânã la  tot la sucombarea unor valori neaparþinãtoare
            înaintarea în viaþã, Eul primeºte mutaþiile non-  nouã de la început (sau a multora dintre ele).
            fiinþei sale, aburii Unitãþii deficitare.       Aºa cum traduce Milan Kundera, non-existenþa
                    Mutaþia individualitãþii
                    Mutaþia individualitãþii                eului este o durere cumplitã: „Temelia eului nu e
                    Mutaþia individualitãþii
                    Mutaþia individualitãþii
                    Mutaþia individualitãþii
                                                            gândirea, ci suferinþa,  simþãmântul cel mai
            a) Diferenþa dintre Eul “Nul” ºi Eul “Plãcut”   elementar dintre toate. În suferinþã nici pisica nu
                                                            se poate îndoi de eul ei unic, de neînlocuit. În
                   Coborând din aceastã absenþã a unui      suferinþa acutã lumea dispare ºi fiecare dintre
            sens cunoscut al personalitãþii, al vreunui     noi rãmâne singur cu el însuºi. Suferinþa e
            principiu al înaintãrii, duelul dintre Eul primordial  universitatea egocentrismului.”
            ºi ceea ce definºte omul ca om este o                  Dacã singurãtatea este realitatea eului,
            abstracþiune a suferinþei. Dacã Eul ar fi doar Eu,  atunci acaparerea restului este idealul. Anularea
            dacã ar fi doar materia sa atot- ºi auto-       morþii, a suferinþei prin eul pur cuprinde fiinþarea
            cuprinzãtoare, atracþia între Subunitãþi ar fi de  în altceva, fiinþarea altcuiva. Apropierea odatã
            neatins. Însã utopia se manifestã, iar Imanentul
            din Eul “Nul”, din Eul care este doar Eul sãu ºi
            care se deþine doar pe el se aboleºte. Suferinþa
            neintegrãrii Eului este cea mai mare dintre toate
            cele posibile. În absenþa integrãrii, se poate vorbi
            de unire? Pentru a aduce în discuþie iubirea, este
            nevoie de atracþia a douã „individualitãþi”, în final,
            ceva comun susþine asemãnarea cauzatã de
            mutaþie. Acesta este Eul “Plãcut”, cãruia îi
            urmeazã acapararea naturii.
                   Unic fiind iniþial, despãrþit prin spiritul sãu
            propriu, individual de restul  materiei, este
            evidentã nevoia de acest rest care, dupã creaþie,
            a fost mutat din Unicitatea Absolutã. Nevoia de
            non-eu (sau, superior, de existenþa primordialã)
            implicã nevoia de acesta, de unire. Cãutând sã
            se dizolve acest eu aparent inutil, se tinde spre
            anularea rupturii realizate prin clasificare.
            Materia divizatã este o fiinþã sau ne-fiinþã
            staþionarã, un Eden rãu prin faptul cã fiecare
            Subunitate stã izolatã de celelalte. Este evident
            sedentarismul, starea de indolenþã impusã de
            necãutarea non-eului. E un Paradis impropriu,
            nimeni nu a fãcut nimic ca sã îl merite, toþi au
            rãmas în acelaºi loc, nu au dezvoltat nimic, iar
            „binele” suportã aceastã abstinenþã de la
            miºcare. În principiu, totul pare a fi inutil:
            desfacerea Unicului a adus un nimic perpetuu,
                                                                     grafica: Andreea Nedelcu
                                                                     grafica: Andreea Nedelcu
                                                                      grafica: Andreea Nedelcu
                                                                      grafica: Andreea Nedelcu
            deci prin ce îi este superioarã aceastã ordine           grafica: Andreea Nedelcu
            Haosului de dinainte? La fel se putea “trãi” ºi                 clasa a IX-a A
                                                                            clasa a IX-a A
                                                                            clasa a IX-a A
                                                                            clasa a IX-a A
                                                                            clasa a IX-a A
                                                                      REVIST
                                                                                              nr
                                                                                               . 39-40
                                                                               A
                                                                                 NOASTRÃ
               46
              46                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              46
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
               46
              46
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55