Page 46 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 46

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            urmatã însã de o interiorizare ºi o renaºtere   semnul amurgului ºi al Luceafãrului-de-Searã.
            spiritualã. Într-un proces de iluminare, dobândind  Lumina amurgului este aceea care asigurã
            un nou „eu”, Breb va deveni Kesarion,           comunicarea tainicã, cu resorturi magice, dintre
            abstrãgându-se în lumea esenþelor. Pleacã un    cei doi îndrãgostiþi: Maria aflatã în grãdinile
            om ºi se întoarce un gând prin „desfacerea” de  palatului ºi Kesarion, sub astru, la þãrmul mãrii:
            tot ce era uman, material în alcãtuirea sa.     „O umbrã se desprinsese de la un þãrm
            Kesarion va vedea lumea cu „ochii sufletului    singuratic ºi venea pe luciul Propontidei cãtre
            sãu”. Intrarea în peºtera din muntele ascuns va  dânsa. Era o pãrere. Era o pãtrunzãtoare ºi
            fi echivalentã cu intrarea în mit, deci în eternitate.  dulce otravã a întregii ei fiinþe”. Se ajunge la o
                   Dacã perioada de ºapte ani petrecutã în  sublimare a sentimentului erotic, prin ridicarea
            Egipt nu poate fi prezentatã, apare însã popasul  lui în lumea esenþelor ºi a luminii. Ajuns la
            lui Kesarion, însoþit de slujitorul Constantin,  capacitatea de înþelegere absolutã, Kesarion are
            reprezentant al ancestralitãþii dacice, în cetatea  revelaþia vinii de a fi intervenit în destinul unei
            Bizanþului. Cu acest prilej, cel care va intra în  fiinþe pure, cãzutã pradã intereselor împãrãþiei.
            mit trebuie sã se descopere în cadrul unei      κi propune o perioadã de ispãºire, prin ascezã,
            societãþi bulversate. Kesarion Breb, iniþiat în  ce corespunde celei mai puternice tensiuni
            Egipt, se deosebeºte de lumea pestriþã a        sufleteºti cãreia trebuie sã-i facã faþã. Simbol al
            Bizanþului, prin capacitatea de „a strãpunge    sentimentului vinovãþiei apare  întunericul
            înveliºul lucrurilor”, ajungând la cunoaºterea  infernului, al agitaþiei ºi al non-cunoaºterii. Mai
            esenþelor. El stã acum sub semnul triunghiului,  rãmân în luminã doar ochii ºi glasul:
            simbol al perfecþiunii ºi indice al divinitãþii,  „Desfãcându-mã de tot ce atârnã ºi întunecã,
            distanþându-se astfel de mulþimea care trãieºte  m-am dus sã vãd numai cu duhul”. Pentru a se
            voluptatea clipei, limitatã fiind de condiþia   elibera de acest întuneric al vinovãþiei ºi a o
            efemeritãþii. Este deosebirea dintre un om luminat  elibera ºi pe  Maria, Kesarion trebuie sã-ºi
            ºi neiniþiaþii din jurul sãu,dintre un iniþiat dotat cu  mãrturiseascã iubirea, printr-o destãinuire cu
            puterea divinatorie ºi oamenii obiºnuiþi: „Pãrea  semnificaþie catharticã. Destinele lor, superioare
            singur în mulþime ºi ridicat deasupra ei”.      celor în mijlocul cãrora trãiesc, le prezic
            Kesarion este emisarul luminii ºi al frumuseþii  despãrþirea în aceastã lume. Viaþa celor doi este
            eterne în aceastã lume trecãtoare. Spre         o jertfã adusã iubirii: „Viaþa mãriei tale nu poate
            deosebire de lumea esenþelor, a adevãrurilor    avea rânduiala obiºnuitã a oamenilor celorlalþi.
            pãtrunse de luminã, Bizanþul, cetatea bogãþiilor  Asemenea asupra mea stã o putere care nu-mi
            ºi a frumuseþilor lumeºti, a cerului oglindit de  îngãduie sã rup legãmintele ce-am fãcut”.
            oglinzile Propontidei, nu oferea decât aparenþa  Despãrþirea lor înseamnã ºi „desfacerea” de
            unui paradis terestru. Viaþa socialã stã sub    ultimele semne ale trãirii aparente în societate,
            semnul perisabilului, al efemerului; ea dã numai  de amãgirea propriului trup. Pierderea
            iluzia fericirii, a frumuseþii, lumina exterioarã  aparenþelor duce însã la gãsirea esenþelor.
                                                            Creanga de aur
                                                            Creanga de aur
            ascunzând mizeria, suferinþa, intrigile, riscurile  Creanga de aur
                                                            Creanga de aur nu mai trimite la o realitate pur
                                                            Creanga de aur
            de tot felul. Pe fundalul opoziþiilor  luminã –  materialã, devenind un adevãrat mit ce
            pulbere, tãcere – zvonuri, larmã, strai alb – strai  întruchipeazã sentimentul iubirii veºnice,
            de purpurã ºi aur ºi, în ultimã instanþã, etern –  indiferent de spaþiu ºi de timp, sublimatã în spirit,
            efemer, se ajunge la concluzia cã, tot ceea ce e  cu valoare purificatoare. Iubirea senzualã este
            veºnic, sacru în civilizaþia patriarhalã devine  înlocuitã cu ideea de iubire, eternul ia locul
                                                                                                 Creanga
            trecãtor, desacralizat în civilizaþia nouã, de tip  efemerului, drama se interiorizeazã. CreangaCreanga
                                                                                                 Creanga
                                                                                                 Creanga
                                                            de aur
            citadin, în care dominã patima puterii. Dar     de aur
                                                            de aur
                                                            de aur e sentimentul ce-i va ajuta pe cei doi sã
                                                            de aur
            Bizanþul va constitui cea mai importantã etapã  se ridice în lumea esenþelor: „Iatã, ne vom
            a iniþierii labirintice deoarece Kesarion  va atinge  despãrþi. Se va desface ºi amãgirea care se
            adevãrata condiþie de ascet, renunþând la       numeºte trup. Dar ceea ce e între noi acum,
            senzualitate, prin sublimarea afectelor. Ca     lãmurit în foc, e o creangã de aur care va luci în
            supremã probã a iniþierii apare misiunea lui    sine, în afarã de timp”. Simbolul crengii de aur
            Kesarion de a descoperi pe viitoarea            poate fi extins ºi asupra destinelor profesorului
            împãrãteasã a Bizanþului. Pe fundalul unui motiv  Stamatin ºi al magului, traducând sentimentul
            de basm (al Cenuºãresei) este aleasã Maria de   deþinerii adevãrurilor veºnice ce nu pot fi înþelese
            Amnia, întruchipare a frumuseþii eterne, care   decât printr-o continuã retragere în trecut, în mit.
            pare predestinatã sã se îndrãgosteascã de       Este un simbol fundamental al cãrþii care poate
            cãlãtorul „de la Egipet spre Dacia”. Cele trei  fi  corelat cu mitul luminii, cu numãrul de aur ºi
            întâlniri dintre Kesarion ºi Maria stau sub semnul  cu floarea de gheaþã. Ceea ce le uneºte este
            imposibilului. Ei se descoperã ca douã fiinþe   acelaºi sentiment  al eternului ºi al gãsirii
            complet deosebite, aparþinând la douã lumi      esenþelor.
            diferite. Maria va trebui sã-ºi urmeze destinul        Roman emblematic, cu o structurã
            de împãrãteasã a Bizanþului, iar Kesarion va    ezotericã, Creanga de aur propune o lume în
            accepta voluntar sã renunþe la Eros pentru a    care istoria alunecã în mit pentru a-ºi pãstra
            atinge treapta cunoaºterii absolute.            întreagã, nealteratã, lumina, cu scopul regãsirii
                   Maxima fericire, în cazul acestei iubiri  armoniei primordiale.
            imposibile, nu se poate realiza decât în vis, sub

                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              42                                                      REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
              42
               42
               42
              42
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51