Page 43 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 43

ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
               mãsurã, superioarã. Acesta este ºi un stadiu    diferit în cele douã texte, fiind aflate în douã stadii,
               prin care trece Creatul lui Nichita Stãnescu care  care din punct de vedere evolutiv, se succedã:
               precede conºtientizarea ºi asumarea ºirului     primul stadiu, caracterizat de conºtientizarea
               nesfârºit de ouã concentrice: „silabã rãcnitã/  totalã, sfârºitul evoluþiei Creatului lui Nichita
               într-o perpetuã creºtere smulsã”. Iona fuge apoi  Stãnescu, înþelegerea existenþei în esenþa ei,
               de „Iona cel fãrã de noroc”, încercând          nivelul fiinþei în care poate imagina ce este viaþa:
               desprinderea totalã de sine, de natura sa umanã,  „Dintr-un ou într-unul mai mare / la nesfârºit te
               de cea care-i condiþiona existenþa în burþile de  naºti, nezburatã / aripã. Numai din somn / se
               peºte, însã ajunge tot la naºtere ca modalitate  poate trezi fiecare, - / din coaja vieþii nici unul, /
               de desprindere de „vechiul sine”: „Eu cred cã   niciodatã.”
               existã, în viaþa lumii, o clipã când toþi oamenii se   Al doilea stadiu apare ca efect pentru
               gândesc la mamele lor. Chiar ºi morþii. Fiica la  primul. Dupã conºtientizarea ºi asumarea vieþii
               mamã, mama la bunicã, bunica la mamã… pânã      ca ciclu nesfârºit de ouã, apãrând sentimentul
               se ajunge la o singurã mamã, una imensã…”.      de înlãnþuire, se va încerca ieºirea, pãrãsirea
                      „Mama” este echivalatã aici cu un        totalã, gãsirea porþii aparent inexistente.
               instrument de transfigurare; în mamã, viaþa ºi         Singura posibilitate de a ieºi din labirintul
               moartea sunt corelative. În tradiþia celticã, mama  vieþii se poate realiza numai prin reajungerea la
               este mesagerã a celeilalte lumi, prezentând un  centrul absolut, punctul de naºtere a tot ºi toate.
               germen distructiv – este sursa tuturor          Regresiunea la stadiul de încreat este singura
               instinctelor, locul experienþelor supraindividuale.  posibilitate – statut redobândit prin moarte, în
               Este poarta prin care, odatã cu naºterea        cazul lui Iona, prin sinucidere. Inexistenþa unui
               Creatului, se naºte ºi timpul, deci moartea.    Creat implicã inexistenþa unui labirint al vieþii.
                      „ – Mamã, mai naºte-mã o datã!”          Punctul terminus nu se atinge prin depãrtarea
                      „ – Ne scapã mereu câte ceva în viaþã,   la infinit de centru, ci prin anularea totalã a
               de aceea trebuie sã ne naºtem mereu.” Omul      centrului, aceasta reprezentând victoria
               pleacã în cãutarea Rãspunsului odatã ce îºi     spiritualului asupra materialului ºi, în acelaºi timp,
               conºtientizeazã limitarea fizicã în timp ºi spaþiu  a eternului asupra efemerului, a inteligenþei
               ºi tinde sã scape din cojile de ou, respectiv din  asupra instinctului primar de autoconservare,
               burþile de peºte. Rãspunsul se aflã prin        cãci eternul nu reprezintã timp infinit, ci
               parcurgerea labirintului, labirint care conduce în  inexistenþa timpului.
               interiorul sinelui, spre un fel de „sanctuar interior  Stau în genunchi ºi încerc sã ridic
               ºi ascuns unde troneazã ceea ce este mai tainic  privirea – zãresc, sau cel puþin aºa am impresia,
               în fiinþa omeneascã” – adâncimile inconºtientului;  un orizont, o linie, un capãt. Mã chinui apoi ºi cu
               conºtiinþa nu le poate gãsi decât dupã multe    greu mã ridic în picioare. Speranþa cã acel capãt
               ocoluri sau în urma unei concentrãri intense.   vãzut din genunchi se va transforma în libertatea
               Psihicul uman, pe care îl utilizãm în mod cotidian  absolutã a minþii ºi a ochilor mei se transformã
               ºi superficial, nu poate strãbate pânã la acea  în o nouã ºi mai acutã dorinþã, cãci zãresc o
               intuiþie  finalã unde totul se simplificã, acest  altã linie, mai bine definitã, mai sigurã, deºi mai
               fenomen putând avea loc numai sub influenþa     îndepãrtatã. Cu o ultimã forþare a tãlpilor mã ridic
               unei iluminãri. Intuiþia iluminatoare ni se prezintã  pe vârfuri. Rup parcã din þãrânã cãlcâiele arse.
                                                                                     Simt, ca un arbore smuls
                                                                                     din rãdãcinã, cum
                                                                                     simþurile îmi dispar uºor,
                                                                                     sunetul mã zgârie, dar
                                                                                     timpanul meu îl refuzã.
                                                                                     Asta e bine, cãci am
                                                                                     început sã nu mai simt
                                                                                     nici praful, nici cãldura,
                                                                                     au început sã mi se
                                                                                     închidã ochii. A mai
                                                                                     rãmas însã ceva, un
                                                                                     ceva asemãnãtor cu
                                                                                     vãzul, o imagine care
                                                                                     pare sã semene cu
                                                                                     primele douã linii de
                                                                                     capãt, dar mai puternicã,
                                                                                     mai prezentã, mai în mine
                                                                                     decât celelalte douã, mai
                                                                                     densã, mai neagrã. Nu
                                                                                     mai am unde… ce cãlcâi
                                                                                     sã mai ridic, ce ochi sã
                                                                                     mai deschid, ce capãt sã
                                                                                     mai caut? Niciunul.
                                 fotografie: Alexandra Diaconu
                                 fotografie: Alexandra Diaconu
                                 fotografie: Alexandra Diaconu
                                 fotografie: Alexandra Diaconu
                                 fotografie: Alexandra Diaconu
                                         clasa a XI-a F
                                         clasa a XI-a F
                                         clasa a XI-a F
                                         clasa a XI-a F
                                         clasa a XI-a F
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                     39
                                                                                                         39
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                         39
                                                                                                         39
                                                                                                         39
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48