Page 41 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 41

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                      Cuvânt doar pentru Adam
                      Cuvânt doar pentru Adam
                      Cuvânt doar pentru Adam
                      Cuvânt doar pentru Adam
                      Cuvânt doar pentru Adam
                         Studiu comparativ între “Elegia a 9-a” de Nichita Stãnescu
                              ºi “Iona” de Marin Sorescu asupra simbolisticii oului

                                                                      „Adeseori am contemplat cu
                                                               minunatã mirare acel crochiu al lui
                                                               Leonardo da Vinci în care înscrie omul
                                                               într-un cerc. M-am întrebat: de ce înscrie
                                                               omul într-un cerc? Cu o pornire juvenilã,
                                                               am refuzat sã-mi imaginez cã omul poate
                                                               fi înscris într-un cerc. ªi totuºi, ce frumos
                                                               stã, cu braþele desfãcute ºi cu spiþele
                                                               picioarelor acel om ideal al lui Leonardo
                                                                                                 Nichita
                                                                                                 Nichita
                                                               da Vinci înscris într-o roatã.” (NichitaNichita
                                                                                                 Nichita
                                                               Stãnescu
                                                               Stãnescu
                                                               Stãnescu
                                                               Stãnescu – Aripa ºi roata)
                                                               Stãnescu
                          Simona NOAPTEª
                          Simona NOAPTEª
                          Simona NOAPTEª
                          Simona NOAPTEª
                          Simona NOAPTEª
                       Universitatea din Bucureºti
                           Facultatea de Litere                       Cercul îºi are un echivalent în literaturã
                                                               ºi mitologie, în special, ºi în  sferã ºi  ou.
                 Specializarea Limba ºi literatura românã      Simbolistica oului este la fel de bogatã ca ºi cea
                       Limba ºi literatura francezã            a cercului, ea aplicându-se diferit în funcþie de
                                                               de culturã ºi de implicaþiile mitologice.
                      Întotdeauna m-am întrebat care e cea            Naºterea lumii pornind de la un ou este
               mai potrivitã introducere pentru lucruri în general,  o idee comunã celþilor, grecilor, egiptenilor,
               dacã existã o introducere perfectã. Dacã e mai  fenicienilor, tibetanilor, indienilor, chinezilor,
               bine sã începi urmând modelul biblic, având acel  îmbrãcând diferite manifestãri: oul de ºarpe
               Dumnezeu „clar” care se grãbeºte ºi încã din    celtic, oul eliminat pe gurã de kneful egiptean
               prima frazã, face lumea din nimic sau sã descrii  sau de dragonul chinez. Oul cosmic, ivit din
               în primul rând nimicul, sã încerci sã-L atingi pe  apele primordiale, clocit la suprafaþa lor, se
               Dumnezeu, sã-i treci pe foaie pe amândoi ºi sã  desparte în douã pentru a da naºtere Cerului ºi
               speri cã se vor crea în cele din urmã unul pe   Pãmântului. Oul conþine germenii creaþiei în
               celãlalt?                                       aºteptare, deºi nu este niciodatã, în mod absolut,
                      Cãutând o introducere pentru acest       primul.
               articol ºi încercând sã descopãr de unde începe        Nichita Stãnescu realizeazã în „Elegia a
               lirismul lui Nichita Stãnescu, toate cãile pe care  9-a” o incredibilã transpunere a acestui mit
               le-am urmat m-au condus la o singurã rãdãcinã,  universal în poezie, fãcând o analogie între
               la o ramã care creºte din interiorul tabloului, care  simbolistica oului ºi evoluþia spiritualã a omului,
               se picteazã pãstrându-i forma, uneori în        a creatului în general. „Într-un ou negru mã las
               încercarea de a o ascunde, alteori în încercarea  încãlzit/ de aºteptarea zborului locuind în mine;/
               de „rãzbi la luminã” – cercul.                  stã unul lânã altul, nedezlipit,/ sinele lângã sine.”
                      Cercul este o imagine care prefigureazã  „Oul negru” este spaþiul cel mai fertil cu putinþã,
               mare parte din lirica lui Nichita Stãnescu. El dã  el dã naºtere Cosmosului. Dorinþa de „zbor” este,
               acestei figuri geometrice, depãºind graniþele   dupã cât putem observa, un embrion care, deºi
               strict matematice, devenind o figurã revelatoare  se aflã în Creat, exercitã ºi cãldura necesarã
               a întregului univers. În „Fiziologia poeziei”, în  ecloziunii. Este stadiul primordial în care se aflã
               articolul „Aripa ºi roata”, vorbeºte despre cum  fiinþa, un stadiu al identificãrii totale conºtient –
               aripa „îngereascã” îºi gãseºte echivalentul uman  inconºtient, ego – alter-ego, Creatul
               în roatã, iar roata este reprezentarea lui      reprezentând o unitate absolutã, fãrã existenþã
               Leonardo da Vinci a omului vitruvian: omul      fizicã. Urmeazã apoi stadiul unei
               încadrat în cerc, perfect, proporþional. „Omul  (pseudo)dezvoltãri senzoriale: „Sentimentul unei
               vitruvian” reprezenta, pentru Da Vinci, legãtura  aripi îmi curge-n spinare,/ senzaþia de ochi îºi
               divinã dintre forma umanã ºi univers. Toatã     cautã o orbitã.” Cea care þine locul mamei („îl
               aceastã teorie îºi are originea în filosofia anticilor  cloceºte maternã”) este „ideea” – nimic altceva
               greci care credeau cã toate lucrurile din univers  decât dobândirea conºtiinþei de sine, înþelegerea
               sunt cuprinse în om, iar  cercul este           ºi însuºirea conceptului de existenþã.
               reprezentarea elementelor cosmice, aºadar,      Conºtientizarea este poate ºi acea „mamã” pe
               toate elementele din univers sunt cuprinse ºi în  care o invocã ºi personajul Iona din opera cu
               om.
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                     37
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                                                                                                         37
                                                                                                         37
                                                                                                         37
                                                                                                         37
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46