Page 37 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 37

ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                 Hibridul – ultimul stadiu al descompunerii
                 Hibridul – ultimul stadiu al descompunerii
                 Hibridul – ultimul stadiu al descompunerii
                 Hibridul – ultimul stadiu al descompunerii
                 Hibridul – ultimul stadiu al descompunerii
                           în dramaturgia lui Matei Viºnieciºniec
                           în dramaturgia lui Matei V                              iºniec
                           în dramaturgia lui Matei Viºniec
                           în dramaturgia lui Matei Viºniec
                           în dramaturgia lui Matei V
                                                               cele douã devine prototip pentru omul golit de
                                                               identitate care a pierdut încã de la naºtere dreptul
                                                               de a aparþine unei singure lumi, dar cãutat în
                                                               permanenþã de cei din jur. Unii îl vor profet, simbol
                                                               al rezistenþei franceze, alþii l-ar dori pasãre,
                                                               niciunii nu voteazã pentru ceea ce este el acum
                                                                un hibrid.
                                                                 un hibrid.
                                                                un hibrid.  Existenþa omului cu o aripã în locul
                                                               - un hibrid.un hibrid.
                                                               braþului stâng e prinsã între douã universuri. Pe
                                                               de o parte se aflã planul socialului, al realitãþii în
                                                               care el nu devine altceva decât un circar
                                                               ambulant, o curiozitate de sfârºit de sãptãmânã,
                                                               unde el nu se poate integra, nu poate merge la
                           Adina Iuliana ENE                   rãzboi ºi se ascunde sub o mantie. De cealaltã
                           Adina Iuliana ENE
                           Adina Iuliana ENE
                           Adina Iuliana ENE
                           Adina Iuliana ENE
                       Universitatea din Bucuresti             parte se situeazã universul pãsãrilor, dar el nu
                           Facultatea de Litere                poate zbura cãci îi lipseºte cealaltã aripã.
                                                               Aºadar, omul cu o singurã aripã nu e nimic. Un
                     Departamentul Studii culturale            mutant fãrã puteri supranaturale care trãieºte
                     Specializarea Studii europene             fugind, ascunzându-se, dar care cautã
                                                               neîncetat cel de-al treilea univers ºi sã-ºi
                      Boala omului contemporan este greu de    aminteascã mesajul cu care a fost investit înainte
               definit, ea atacã atât interiorul individului, dar se
               extinde ºi în relaþia sa cu societatea. Manifestatã
               prin cãutarea sensului, care într-o erã când omul
               cunoaºte aproape tot, avid de mai mult, se
               ascunde pânã la dispariþie,  sensul nu e de gãsit
               de cele mai multe ori aºadar ce rost mai are
               cãutarea lui? Soluþia stã aparent în normele
               sociale: individul trãieºte dupã legi de conduitã
               nescrise, care înlocuiesc dorinþa de cãutare a
               sensului, fiind doar un mod de a-l înºela pe
               individ ºi de a-l distrage. Totul are un sfârºit, iar
               noi trebuie sã ne conformãm, sã trãim pentru
               virtutea mulþimii. Simpla întrebare De ce? nu e
               decât o formã de sfidare, pedepsitã prin
               renegarea socialã.
                      Absurdul însã ne înconjoarã ºi ne sufocã.
               El a devenit principalul inamic al umanitãþii. În
               teatrul absurd personajul este de cele mai multe
               ori în aceeaºi cãutare a sensului, pornind de la
               negarea absurdului ºi ajungând pânã la nihilism.
               La Matei Viºniec lui i se aduce la cunoºtinþã încã
               din incipit existenþa unui sfârºit, a unei finalitãþi
               fãrã scãpare, dar ceea ce îl diferenþiazã pe el
               de celelalte personaje absurde este faptul cã nu
               se poate revolta pentru a schimba finalul. El are
               înscris în ADN-ul sau o întreagã istorie de ratãri
               umane ceea ce îl face sã fie un moºtenitor demn
               de  ciclul vicios al non-sensului ºi victimã în
               mâna fatalitãþii.
                      Viºniec îºi construieºte pãpuºa cu grijã.
               Îi conferã forþa învingãtorului, dar ºi aura ratatului
               existenþial care trãieºte înconjurat de personaje
               plate, concentrate în jurul lui, sufocându-l. În
                                                                        grafica: Ana Maria Gâdea
                                                                        grafica: Ana Maria Gâdea
                                                                        grafica: Ana Maria Gâdea
                                                                        grafica: Ana Maria Gâdea
                     „Omul cu o singurã aripã”
               piesa „Omul cu o singurã arip㔄Omul cu o singurã aripã” protagonistul,  grafica: Ana Maria Gâdea
                     „Omul cu o singurã aripã”
                     „Omul cu o singurã aripã”
               un atipic om-pasãre care însã nu e niciuna din                 clasa a IX-a G
                                                                              clasa a IX-a G
                                                                              clasa a IX-a G
                                                                              clasa a IX-a G
                                                                              clasa a IX-a G
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                    33
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                        33
                                                                                                        33
                                                                                                        33
                                                                                                        33
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42