Page 34 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 34

ESEU
                        ESEU
                        ESEU
                        ESEU
                        ESEU
                  Întâlnirea a douã arte:
                  Întâlnirea a douã arte:
                  Întâlnirea a douã arte:
                  Întâlnirea a douã arte:
                  Întâlnirea a douã arte:
                                        literatura ºi arhitectura
                                        literatura ºi arhitectura
                                        literatura ºi arhitectura
                                        literatura ºi arhitectura
                                        literatura ºi arhitectura
                                                             aspectul exterior al casei ºi al grãdinii. De
                                                             asemenea acest lucru îl observã ºi Felix atunci
                                     alentina TÃNASE
                                     alentina TÃNASE
                                     alentina TÃNASE
                                    V V V V Valentina TÃNASEalentina TÃNASE  când ajunge în faþa uºii ºi vede geamurile
                                       clasa a X-a F
                                       clasa a X-a F
                                       clasa a X-a F
                                       clasa a X-a F         prãfuite,  necurãþate ºi neglijenþa stãpânilor care
                                       clasa a X-a F
                                                             nici mãcar nu au acoperit festrestrele de jos cu
                                                             o perdea, lãsând sã se înþeleagã cã pe la ei nu
                                                             trecea multã lume ºi deci nu aveau ce ascunde,
                                                             dar nici ce arãta.
                                                                    Interiorul casei era, la rândul sãu,
                                                             oarecum sinistru. O anticamerã semiobscurã,
                   Mutaþiile sunt peste tot! În ziua de astãzi,  luminatã doar de o lampã ce atârna din tavanul
            pornind de la mãrul pe care îl mâncãm dimineaþa  înalt ºi din care porneau scãri de lemn ce aveau
            ºi care oricât de natural ar fi, tot a suferit   în vârf o copie de ipsos a lui Hermes, încerca
            oarecare mutaþii genetice ºi ajungând chiar la   oarecum sã realizeze grandiosul clasic, însã din
            organismul uman, care suferã o continuã          materiale nepotrivite. Atmosfera tulburatã de
            schimbare, poate beneficã, poate distrugãtoare,  lumina lãmpii îl face pe tânãr sã nu aibã curajul
            totul în jurul nostru este în miºcare. Trãim în  de a înainta mai departe de anticamerã, unde
            secolul „super-vitezei” ºi aceasta se observã    domina un aer de ruinã ºi rãcealã, ce era dat
            pânã ºi atunci când respirãm. Ne e fricã sã nu   mai ales de îmbinarea nearmonioasã a planurilor,
            rãmânem în urmã, sã nu pierdem ritmul, sã fim    de incompatibilitatea materialelor folosite ºi
            mereu în pas cu schimbarea!                      nepotrivirea decoraþiunilor interioare.
                   Cum ºi literatura trebuie sã þinã pasul,         Secolul al XIX-lea este regãsit în
            de-a lungul unui secol s-a putut observa o       camerele casei din strada Antim în obiecte de
            schimbare în ceea ce priveºte modul de           mobilier greoaie cu canapele din pluº roºu, o
            prezentare al arhitecturii în douã mari opere.   masã mare în mijlocul camerei ºi nelipsita lampã
            Este vorba de ,,Engima Otiliei”, în care G.      cu petrol. De asemenea, casa Aglaei este plinã
            Cãlinescu prezintã viaþa secolului XIX ºi „Rem”,  de lucruri nefolositoare. Aceºti oameni, din prea
            o descriere a Bucureºtiului secolului XX.        multã lãcomie, ajung sã nu se mai poatã despãrþi
            „Mutaþia” suferitã de arhitecturã se poate       nici chiar de lucrurile de care nu mai au nevoie,
            observa uºor între cele douã capodopere          aglomerându-ºi casa ºi odatã cu aceasta ºi
            româneºti.                                       viaþa.
                   Secolul al XIX-lea prezintã Bucureºtiul          Pânã ºi camera Otiliei, o camerã a unei
            ca pe  „un sat mai mare” pe care autorul îl      tinere, este dominatã de un aer încãrcat, camera
            aseamãnã chiar cu unul italian, datoritã caselor  e plinã de lucruri mai mult sau mai puþin inutile,
            ale cãror ferestre erau neobiºnuit de mari în    aflate în dezordine; este o atmosferã aglomeratã
            raport cu forma scundã a clãdirilor. Totuºi,     care te oboseºte, ceea ce aratã cã „aºchia nu
            „kitsch”-ul apãruse deja în ceea ce priveºte     sare departe de trunchi” ºi cã, deºi ea, care este
            decoraþiunile exterioare, prin amestecuri        sufletul acelor case, ar fi trebuit sã fie cea care
            inestetice de frontoane greceºti ºi chiar ogive,  sã punã totul în ordine, nu face altceva decât
            de o proastã calitate, scorojite de precipitaþii, dar  sã continue ce a fãcut tatãl sãu, adicã sã lase
            ºi de trecerea timpului, ceea îl face pe Cãlinescu  lucrurile aºa cum sunt.
            sã compare strada bucureºteanã cu „o                    La polul diametral opus se gãseºte casa
            caricaturã în moloz a unei strãzi italice”.      plinã de luminã a lui Pascalopol, aranjatã cu mult
                   Este vorba bineînþeles de strada Antim,   bun gust ºi care te întâmpinã cu un aer deschis
            în care se regãseºte casa demodatã a lui         ºi primitor. Casa care pentru secolul al XIX-lea
            Costache. Casa este vãzutã prin ochii tânãrului  reprezentã ultimul confort avea ferestrele ºi uºile
            Felix, care descrie în detaliu clãdirea privitã de  largi, ca sã permitã luminii sã intre, încãperile
            afarã. Geamurile pãtrate, acoperite cu hârtie    erau înalte ºi aerisite, tavanele fiind decorate cu
            translucidã induc ideea de secret, dar totodatã  ºtucuri. Pereþii erau tapetaþi cu hârtie dungatã
            ºi de improvizaþie ieftinã. Acoperiºul care cãdea  ºi de tavan atârnau lãmpi electrice cu abat-jour-
            cu o streaºinã latã înspre stradã, rezemându-    uri plisate, toate reprezentând ultima modã.
            se pe mensole despãrþite de casetoane, vopsite   Faptul cã în anticamera apartamentelor se
            în ulei cafeniu, dau casei un aer antic, ca ºi cum  vedeau chiar picturi murale alegorice, destul de
            ar fi fost desprinsã dintr-o poveste. Buruienile  convenþionale ºi reci, dar de facturã îngrijitã, iar
            care ieºeau din trotuarul din faþã, grilajul înalt ºi  la capetele scãrii vegheau doi copii de marmurã,
            greoi de fier, ruginit ºi cãzut pe spate dezvãluie  reprezintã o dovadã clarã cã acest domn
            faptul cã acolo trebuie sã trãiascã oameni       Pascalopol se îngrijeºte de stilistica mediului în
            bãtrâni, obosiþi, pe care nu-i mai preocupã      care trãieºte, deºi nu se dã în lãturi nici de la a
              30
              30
              30                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              30
              30
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                               A
                                                                                               . 39-40
                                                                                              nr
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39