Page 30 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 30

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            reliefului, folosindu-se de materiale locale ºi de  putea corecta ceea ce încã nu funcþioneazã cum
            lecþiile tradiþiei. Nu de puþine ori rãspunsul  ar trebui astfel încât modelele respective sã
            vernacular este singurul posibil în situaþia datã,  poatã rãspunde cu adevãrat provocãrilor
            din cauza deficitului de resurse. În contrast cu  secolului XXI. Aceste provocãri sunt atât de
            planificarea geometrico-abstractã a arhitectului,  complexe încât arhitectul nu poate fi lãsat singur
            aceste creaþii colective s-au format prin încercãri  în faþa lor. De ce sã nu folosim ideile ºi
            repetate, învãþând din greºeli. O caracteristicã  îndemânarea a miliarde de oameni pentru a gãsi
            importantã a arhitecturii vernaculare este      împreunã soluþii la aceste probleme?
            primatul tipologiei asupra obiectului. Aceste           Dificultatea constã în a integra energia
            tipologii se formeazã, ca orice creaþie popularã,  creatoare prezentã în limbajul spaþial ºi forma
            în timp, prin transmiterea tradiþiei de la o    vernacularã în programe concrete de urbanism
            generaþie la alta ºi prin ºlefuiri ºi îmbunãtãþiri  ºi arhitecturã. Pentru ca studierea vernacularului
            succesive. Arhitectura vernacularã, prin        sã aibã relevanþã practicã pentru viitor este
            analogie cu organismele vii, ia fiinþã din interiorul  nevoie sã debarasãm acest subiect de atributele
            unei culturi. Fiecare element poartã cu sine    ce i se acordã în mod preconceput, precum
            semnificaþii împãrtãºite sau mãcar cunoscute de  paseist, romantic, bun de conservat, sãrãcãcios
            întreaga comunitate. De exemplu tipologia       sau subdezvoltat  ºi sã analizãm la rece fiecare
            caselor dobrogene este un genotip, un set de    model în parte. Rezumând, câteva aspecte se
            date identitare trasmise prin tradiþie, ce      dovedesc esenþiale pentru succesul unei astfel
            deosebesc casele din aceastã regiune de cele    de demers: procesul ºi principiile sunt  mai
            din nordul Moldovei sau de cele de pe insula    importante decât produsul, analiza trebuie sã fie
            Fiji. Casa bunicilor din Dobrogea este desigur  criticã, sã se orienteze la prezent ºi nu la trecut
            unicã. Ea este un exponent al acestei tipologii,  ºi sã se axeze pe context ºi nu doar pe obiectul
            la care s-au adãugat preferinþele personale ale  vernacular.
            bunicilor ºi adaptarea la cerinþele momentului,         Existã deja multe proiecte de arhitecturã
            într-un cuvânt - fenotipul.                     ce integreazã în mod critic tradiþii vernaculare.
                    Orice expresie artisticã sau arhitecturalã  Un exemplu este proiectul de locuinþe sociale
            are la bazã asocieri emoþionale, ce trimit la   Quinta Monroy al biroului de arhitecturã cilian
            structuri arhietipale ale memoriei noastre ºi pot  Elemental. Însãrcinat de cãtre guvern sã
            fi puse pe seama modului de funcþionare a       construiascã locuinþe pentru un anumit numãr
            psihicului uman în baza modelelor. Aceste       de familii nevoiaºe, arhitectul Alejandro Aravena
            modele devin concepte generatoare de idei       ºi echipa sa s-au lovit de o problemã financiarã
            arhitecturale ce au puterea unor arhietipuri fie  ce pãrea de nerezolvat: banii nu ajungeau decât
            universale, fie specifice unei societãþi. Existã  pentru jumãtate dintre familii. Decizia lor a fost
            constante umane ºi mecanisme comune în mai      ca în loc sã construiascã un numãr mai mic de
            toate culturile lumii, ce þin de fiziologie, percepþie,  case sau sã facã rabat la calitate mai mult decât
            semnificaþii, cunoaºtere ºi culturã. Aºa se     ar fi fost admisibil, sã construiascã pentru toate
            explicã de ce întâlnim teme spaþiale recurente,  familiile câte o jumãtate de casã. Mai precis
            cum ar fi peºtera, cuibul, curtea interioarã, podul,  jumãtatea care punea probleme tehnologice,
            etc. la diferite culturi ºi în diferite momente ale  adicã structura staticã, scãrile ºi instalaþiile
            istoriei, inclusiv în arhitectura cultã         sanitare, plus un spaþiu minimal de locuit. Astfel
            contemporanã. Ca urmare, se poate face          existenþa era asiguratã. Cu timpul ºi dupã
            previziunea cã vor persista ºi în viitor. Aceste  posibilitãþi, familiile ºi-au extins singure locuinþa
            mecanisme pot fi preluate ca model sistemic în  în spaþiul lãsat liber special în acest scop, au
            practica de edificare planificatã. Lecþia pe care  tencuit ºi vãruit faþadele în culori diferite, astfel
            o are de dat vernacularul nu este perfecþiunea  încât fiecare locuinþã a devenit unicã ºi
            obiectelor în sine, ci modelele care stau la baza  personalizatã. Rezultatul trebuie evaluat în
            lor, procesul prin care au luat naºtere ºi modul  contextul sãrãciei extreme al suburbiei ciliene.
            în care au evoluat ºi s-au adaptat la context de-       Un alt exemplu este ºcoala construitã
            a lungul timpului. Pentru cã aceste tipologii nu  de arhitectul Francis Kéré în Gando, satul sãu
            sunt statice, ele reacþioneazã la schimbãrile prin  natal din Burkina Faso. Deºi este o construcþie
            care trec comunitãþile care le-au dat formã.    modernã, ea integreazã tehnici locale de
            Aºadar putem spune cã existã variaþie nu doar   construcþie în lut, cu sisteme tradiþionale de
            în interiorul tipului, nu doar între diferite fenotipuri,  ventilare naturalã. În plus, la ridicarea ei a
            ci genotipul în sine evolueazã, prin mutaþii, ca  contribuit fiecare membru al comunitãþii. Copiii
            formã de adaptare la mediu în timp. Înþelegerea  au cãrat în fiecare zi în drum spre ºcoalã câte o
            mecanismelor ºi principiilor implicate în procesul  piatrã pentru fundaþie. Femeile au bãtãtorit
            de adaptare poate oferi soluþii pentru o        bolovani de lut pentru pardosealã, folosind o
            dezvoltare durabilã în contextul globalizãrii.  tehnicã localã foarte bine pusã la punct ºi cu
            Unele tipologii se dovedesc a nu fi destul de   rezultate estetice uluitoare, iar bãrbaþii au zidit,
            flexibile ori nu mai sunt în concordanþã cu     au ridicat acoperiºul ºi au fãcut tot ce stãtea în
            standardele noastre de viaþã sau cu posibilitãþile  puterea ºi priceperea lor. Toþi sãtenii sunt foarte
            tehnologice actuale ºi dispar cu timpul. Altele  mândri de ºcoala lor ºi ºi-au apropriat-o în
            au potenþialul necesar, dar sunt abandonate     totalitate. De la terminarea ei în anul 1999, ºcoala
            pentru cã nu mai sunt înþelese. Pentru a ajuta  s-a extins cu corpuri noi, locuinþe pentru
            aceste tradiþii sã supravieþuiascã modernitãþii,  profesori ºi o bibliotecã. Toate acestea într-un
            ele trebuie reinterpretate ºi nu copiate ori    sat unde 80 la sutã dintre localnici nu ºtiu nici
            muzeificate. Este nevoie în primul rând de o    sã scrie, nici sã citeascã.
            analizã criticã, eliberatã de romantism, a              Nevoia crescutã de construcþii noi în
            performanþelor tradiþiei vernaculare. În multe  societãþile în curs de dezvoltare poate fi
            cazuri, prin îmbunãtãþiri minimale sau prin     satisfãcutã pe termen scurt numai cu implicarea
            introducerea de elemente tehnologice, s-ar      ambilor actori: profesioniºtii ºi comunitãþile

                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               26
               26
               26                                                     REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
               26
               26
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35