Page 35 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 35

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               petrece timpul împreunã cu persoane total       prezentând o camerã cu un perete de cãrþi pâna
               diferite faþã de el. Diferenþa se poate observa ºi  în tavan, al cãrui rafturi sunt aproape invizibile,
               în obiectele de mobilier, alese cu mult mai multã  descoperind astfel o „învãlmãºealã armonioasã”
               grijã ºi alcãtuite din materiale fine ca ºi caºmirul,  sau „un kosmos”, dupã cum spune el. Se
               faþã de pluºul inestetic al celor din casa lui  prezintã deci situaþia comunã celei de-a doua
               Costache. Pe pereþi tronau arme vechi,          jumãtãþi a secolului al XX-lea, în care accentul
               iatagane, pistoale cu mânere sidefate, iar în locul  cade pe intelectualitate. Locul în care trãieºte
               mesei uriaºe ce umplea toata camera din casa    însã o astfel de persoanã cultã este invers
               de pe strada Antim, aici era doar o mãsuþã      proporþional cu gradul acesteia de inteligenþã,
               turceascã pe care era aºezat un ibric oriental.  fiind vorba de o garsonierã de la marginea
               Decoraþiunile de argint care atârnau din tavan,  capitalei, de o condiþie modestã ce rezultã din
               scaunele încrustate în sidef ºi biroul de stejar  mobilierul învechit, însã bine întreþinut. O femeie
               dãdeau o mai mare valoare casei ºi ne duc cu    de condiþie medie aºadar, nu îºi mai poate
               gândul la un univers cu totul paralel, faþã de cel  permite de aceastã datã sã locuiascã într-o casã
               descris de Felix în casa unchiului sãu. În aceaºi  ca cea a lui moº Costache, cum se întâmpla cu
               perioadã, se poate totuºi sã gãsim douã tipuri  o sutã de ani în urmã,  ºi e nevoitã sã se limiteze
               de case, aranjate cu gusturi total diferite, dar  la o garsonierã mãrginaºã, deºi micã, foarte
               ambele la fel de semnificative ºi reprezentative  îngrijitã. De la podelele greoaie ºi acoperite din
               pentru secolul al XIX-lea, având totuºi în comun  plin cu covoare mari, se ajunge de acastã datã
               influenþele strãine ºi complexitatea decoraþiunilor  la gresie acoperitã pe alocuri cu blãniþe de
               atât interioare cât ºi exterioare.              iepure. O sofa, o mãsuþã cu un coº cu mere, o
                      Literatura secolului al XX-lea aduce     scrumierã ºi câteva goblenuri pe pereþi, fac din
               schimbarea. Mircea Cãrtãrescu este cel care     mica încãpere un loc plãcut pentru locuit.
               prezintã viata bucureºtenilor din a doua parte a       Totuºi casele acelea vechi nu aveau cum
               veacului. În „Rem” eºti condus pe strãzile      sã disparã încã, astfel chiar personajul principal
               Bucureºtiului anilor ’60 printre casele vechi,  al romanului descrie o casã oarecum diferitã cu
               acompaniate de zgomotul tramvaielor, printre    al doilea cat ieºit în afarã, cu douã coloane
               primele blocuri deja îngãlbenite ºi magazinele  subþiri strãjuind intrarea, cu diverse mãºti
               de la colþ. Mutaþia s-a produs deja prin simplul  groteºti de ipsos la intrare, iar balconul minuscul
               fapt cã lumea a progresat. Oamenii nu mai       de deasupra intrãrii introduce cititorul în
               acceptã acel trai liniºtit, calm, iar epoca „vitezei”  atmosfera Bucureºtiului de dupã rãzboaie, când
               dupã cum îi spune ºi numele,  începe sã-ºi punã  trecuse deja „La belle époque” ºi când
               amprenta asupra indivizilor, iar aceºtia, la rândul  influenþele occidentale începeau sã se cunoascã
               lor, asupra mediului în care vieþuiesc.         din ce în ce mai mult.
                      Cãrtãrescu începe celebra sa operã              Casele cu faþade concave, cu lei de
               introducând cititorul într-un cosmos al cãrþilor,  ipsos, cu o labã pe o bilã, strãjuind intrarea,

                                            grafica: Amalia Amira Giuclea
                                            grafica: Amalia Amira Giuclea
                                            grafica: Amalia Amira Giuclea
                                            grafica: Amalia Amira Giuclea
                                            grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                    clasa a VIII-a A
                                                    clasa a VIII-a A
                                                    clasa a VIII-a A
                                                    clasa a VIII-a A
                                                    clasa a VIII-a A































                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                              31
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                                         31
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                          nr
                                            . 39-40
                              NOASTRÃ
                  REVIST
                           A
                                                                                                         31
                                                                                                         31
                                                                                                         31
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40