Page 39 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 39

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               început sã facã dragoste cu mirosul meu, cu     aceºti oameni care cred cã am înviat, când de
               umbra mea, cu respiraþia mea, cu bãtãile inimii  fapt încã n-am murit? Viºniec îl umanizeazã mai
               mele. ªi cum spun ceva se acupleazã cu          întâi pe Dumnezeu, îl surprinde decãzut, murdar
               vorbele mele. Dacã mã privesc în oglindã, se    de þãrâna din el, pentru a-l dezumaniza imediat.
               iubesc cu imaginea mea. N-am întâlnit niciodatã  El ajunge o deziluzie, un simplu trup pe cruce
               aºa o aviditate de viaþã!                       cu un pãianjen ce îi intrã în rana de sub coaste,
                      Blocat într-o astfel de lume haoticã,    iar oamenii disperaþi în încercarea de a alunga
                                                                                        Pãianjenul în ranã
               egoistã ºi destructivã, captiv într-un univers  insecta,  îi scuipã trupul (Pãianjenul în ranãPãianjenul în ranã).
                                                                                        Pãianjenul în ranã
                                                                                        Pãianjenul în ranã
               închis, personajul viºniecian se hrãneºte cu           Aºa aratã omul contemporan,
               fricã. Fãrã ea nu poate supravieþui, fiind      cunoscãtor al propriilor sale categorii abisale.
               combustibil pentru toate celelalte stãri:       Pãrãsit de Dumnezeu, neputincios în faþa morþii,
               anxietatea, înstrãinarea, oboseala. „Ne-am      a cãrei legi sunt necondiþionate de el, trãieºte în
               obiºnuit atât de mult sã savurãm, sã cochetãm   ipocrizie, refuzând sã vadã realitatea imediatã
               cu frica, încât astãzi, fãrã ea, am fi pierduþi. Ne-  din indiferenþã ºi prea mult egoism. Personajul
               am dezumfla ca niºte manechine oarbe ºi ne-     viºniecian are un caracter universal în ciuda
               am scufunda în întuneric. Numai frica ne mai    numeroaselor sale identitãþi fizice.  „T„Teatrueatru
                                                                                                     „Teatrueatru
                                                                                                     „Teatru
                                                                                                     „T
                                                               descompus sau Omul - ladã de gunoi”
                                                               descompus sau Omul - ladã de gunoi”
               þine în viaþã. Numai frica ne mai pãstreazã     descompus sau Omul - ladã de gunoi”
                                                               descompus sau Omul - ladã de gunoi”
                                                               descompus sau Omul - ladã de gunoi” reþine
               nealteratã energia de a trãi. Numai frica ne mai  aceastã fragmentare în minuscule cioburi, iar
               face potenþi ºi curajoºi, numai frica ne mai oferã  cititorul este cel care are rolul de a pune indiciile
               suficiente elemente de divertisment pentru a nu  cap la cap ºi de a crea piesa iniþialã. Realitatea
               muri de plictisealã ºi pentru a ne renega spiritul  este relativizatã în piesele lui Viºniec, ea fiind
               ºi a avea puterea de a o lua în fiecare zi de la  doar materie primã, o creatoare de halucinaþii.
                         Sufleurul fricii
                         Sufleurul fricii
                         Sufleurul fricii
               început.”(Sufleurul friciiSufleurul fricii) El uitã de Dumnezeu  Viºniec porneºte de la ceea ce a fost deja creat
                            „Nu mã durea nimic ºi aºteptam
                            „Nu mã durea nimic ºi aºteptam
                            „Nu mã durea nimic ºi aºteptam
               care în piesa „Nu mã durea nimic ºi aºteptam„Nu mã durea nimic ºi aºteptam  pentru a descompune lumea. Prin fisurile realitãþii
               sã mor”
               sã mor”                                         se întrepãtrund elemente ale oniricului ºi
               sã mor”
               sã mor”
               sã mor” nu se gândeºte la înviere sau mântuirea
               sufletului, ci la momentul morþii care întârzie sã  inconºtientului care duc toate la ideea de cãutare
               vinã. Omul þintuit pe cruce nu doreºte decât sã  a perfecþiunii primordiale care nu se mai doreºte
               înceteze durerea fizicã, e obosit ºi mirat cã cei  a fi gãsitã - Marea Piesã. Universul inversat al
               din jur i se închinã, dar nu îl scot din cuie. Privat  hibrizilor constituie un plan ce nu este nici paralel
               de ideea cã ceva mai poate fi sacru, el se      cu realitatea, dar nici nu se intersecteazã
               întreabã: Când, când îºi vor da oare seama toþi  într-un singur punct. Aduce mai degrabã cu un
                                                               univers fusiform, schimbându-se în
                                                               permanenþã,  fiind interpretabil în nenumãrate
                                                               moduri, care pãstreazã pe alocuri detaºarea.
                                                               Scindat între douã sau mai multe lumi, pe
                                                               individul uman îl obsedeazã ce nu percepe prin
                                                               simþuri ºi, asemeni unui personaj absurd
                                                               viºniecian, el e aºezat în faþa fatalitãþii pe care
                                                               nu o poate învinge, iar tot ce îi mai rãmâne este
                                                               sã fugã ºi sã-i fie teamã. Teama de el însuºi, de
                                                               ceilalþi, de lume, chiar teama de a gãsi sensul
                                                               care ar putea sã ducã nu doar la descoperirea
                                                               Adevãrului, dar ºi la o inversare a polilor umanului
                                                               din el, la o hibridizare mai grotescã decât orice
                                                               contopire cu animalul.
                                                                      Hibridizarea acutã a personajelor sale
                                                               este ultimul stadiu pe care îl poate accesa
                                                               individul. Nu e vorba neapãrat de o schimbare a
                                                               formei, ci de libertatea unei inventivitãþi bizare,
                                                               morbide de care dã dovadã Viºniec. În volumul
                                                               „Omul - ladã de gunoi”
                                                               „Omul - ladã de gunoi”
                                                               „Omul - ladã de gunoi”
                                                               „Omul - ladã de gunoi”  îºi face apariþia un
                                                               „Omul - ladã de gunoi”
                                                               personaj atât de transformat, denumit simbolic
                                                               „Omul cu oglinda” care e permanent urmãrit de
                                                               propria reflecþie. Însã niciunul din cele douã euri
                                                               nu dã semne cã ar fi cel real. De ambele pãrþi
                                                               ale sticlei se aflã fragmente aparþinând unui
                                                               personaj deja distrus, alienat, fãrã identitate. În
                                                               acest caz, hibridul devine singura modalitate de
                                                               conservare a ideei de umanitate. Prin oglindã,
                                                               nu se redau exact trãsãturile umane ci se
                                                               completeazã, devenind pãrþi din puzzle-ul unui
                       grafica: Andreea Tudorache
                       grafica: Andreea T
                      grafica: Andreea T
                      grafica: Andreea Tudoracheudorache       eu rãtãcit care, îngrijorat cã reflecþia sa nu îl
                       grafica: Andreea Tudoracheudorache
                              clasa a X-a G                    înþelege adaugã: Dar ceea ce nu ºtie el este cã,
                              clasa a X-a G
                              clasa a X-a G
                              clasa a X-a G
                              clasa a X-a G
                  REVIST
                  REVIST  A  NOASTRÃ      nr . 39-40                                                    35
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                        35
                                                                                                        35
                                                                                                        35
                                                                                                        35
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44