Page 38 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 38

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            de cãderea în realitate. El însã se rateazã.
            Întâlnirea cu femeia cu un ochi pe sân l-ar putea
            salva. Regãsindu-ºi astfel lumea ar forma cuplul
            salvator - un Adam ºi o Eva decãzuþi, groteºti,
            renegaþi ºi simbiozaþi - dar întâlnirea nu are loc
            niciodatã, iar omul cu o singurã aripã îºi pierde
            albul transparent al  penelor, închis într-un azil
            de boschetari la fel de eºuaþi ºi repugnanþi.
            Jumãtate pasãre, amintind de cãderea lui Lucifer,
            omul cu o singurã aripã nu e decât o ridiculizare
            tragicã a sacrului. Nimic nu mai existã care sã
            aibã valoare dincolo de ceea ce se vede ºi care
            nu e altceva decât cenuºa unei galaxii a cãror
            origini nu se cunosc, iar a cãrui sfârºit nu se
            poate prevedea. Penele devin simple suveniruri
            împãrþite ici ºi colo oamenilor curioºi care, în
            disperarea de a gãsi ceva divin cãruia sã i  se
            închine, uitã de esenþã sau de iubirea faþã de
            celãlalt. Toþi sunt fascinaþi de hibrid, un Mesia
            inversat, care nu îºi cunoaºte nici mãcar propria
            menire în lume, dar pe care ceilalþi îl vor
            Mântuitor.
                    În tot teatrul scris de Viºniec, personajele
            sunt surprinse în degradare,  un teatru
            descompus ca ºi la Cioran format din mii de
            elemente bizare, care compun imaginea
            interiorului personajelor, Viºniec nefiind
            preocupat de forma exterioarã a lor. Umanul se
            contopeºte cu zoologicul, ajungând ca persoana
            sã fie devoratã de animalul ascuns în sufletul            grafica: Cornelia Neaþã
                                                                      grafica: Cornelia Neaþã
                                                                      grafica: Cornelia Neaþã
                                                                      grafica: Cornelia Neaþã
                                                                      grafica: Cornelia Neaþã
            sãu. Strângând toate indiciile ºi analizând                    clasa a IX-a G
                                                                           clasa a IX-a G
                                                                           clasa a IX-a G
                                                                           clasa a IX-a G
                                                                           clasa a IX-a G
            simboluri obþinem hibridul, care nu e altceva
            decât omul pe ultima treaptã a descompunerii.   însemnele morþii ºi ale lumii de dincolo, iar însoþit
            Scindat între natura umanã ºi cea de fiarã,     de Mesager el creeazã imaginea lui Charon care
            personajul nu reprezintã decât un tablou cubist;  trecea în luntre pe cei morþi spre tãrâmul de
            din fiecare element care îi compune trupul putem  dincolo. Fiul este unul dintre aceºtia, neîncadrat
            alcãtui noi picturi într-o continuã mutaþie. Gilles  în niciun colþ al societãþii, el dispare în nimic
            Losseroy în articolul sãu despre teatrul lui    odatã cu acel cal. Animalul este la rândul sau
            Viºniec menþiona cã reprezentarea animalierã    un hibrid “roºu cu patã neagrã”, o premoniþie,
            traduce la Viºniec o vocaþie totemicã, pentru a  care se contopeºte cu persoana Fiului ce îl
            da naºtere unei mitologii total personale, unui  priveºte fascinat de la fereastrã, simbioza
                                                                                                    „Omul
                                                                                                    „Omul
            “folclor lipsit de pitoresc”.                   reprezentând ideea acceptãrii morþii. In „Omul„Omul
                                                                                                    „Omul
                                                            cu calul” personajul  este urmãrit de imaginea
                                                            cu calul”
                    Personajele absurde create de Viºniec   cu calul”
                                                            cu calul”
                                                            cu calul”
            suferã de singurãtate, iar fantomele ratãrii, ale  calului alb, în final conformându-se cu prezenþa
            rãzboiului le accentueazã alienarea ºi faptul cã  acestuia, deci cu ideea morþii:  A venit timpul sã
            ele în aºteptarea lor pentru gãsirea sensului îºi  cobor. Bunã dimineaþa, domnule cal!… N-am
            pierd umanitatea, devenind strãini de ei înºiºi.  ºtiut niciodatã cã-i atât de simplu sã încaleci pe
            Personajul absurd e singur, însã singur în      cal. Ieºim din oraº în galop. E încã întuneric,
            mulþime. El pe de o parte e destinat sã existe  dar cerul pare mai înstelat decât oricând. O luãm
            alienat, dar pe de altã parte nu putem remarca  de-a dreptul printr-un lan de orz! Cât orz! Câtã
            niciun gest întreprins în spiritul eliberãrii de sub  hranã pentru cai!  Odatã ce animalul e primit
                                       „Caii la fereastrã”,
                                       „Caii la fereastrã”,
                                       „Caii la fereastrã”,
            acest blestem moºtenit.  În „Caii la fereastrã”,„Caii la fereastrã”,  înãuntru, omul este eliberat, dar, în acelaºi timp
            Fiul, personaj fãrã nume care poate fi jucat de  claustrat ºi devorat de acesta. Singurãtatea le
            acelaºi actor ca ºi Tatãl ºi Soþul, deci o      face pe aceste personaje sã trãiascã laolaltã cu
            generalizare a conceptului de bãrbat, devine    demonii lor.  Cu un caracter dual, nãscuþi din
            simbol al antieroismului. El nu moare pur ºi    contrarii (întunericul contopit cu lumina) fiinþele
                                                                                               „Frumoasa
                                                                                               „Frumoasa
                                                                                               „Frumoasa
            simplu în rãzboi ci dispare parcã în neant ca „o  care îl pândesc pe El, personajul din „Frumoasa „Frumoasa
                                                            cãlãtorie a urºilor panda povestitã de un
                                                            cãlãtorie a urºilor panda povestitã de un
            adiere de vânt”,  cum îi este descrisã întreaga  cãlãtorie a urºilor panda povestitã de un
                                                            cãlãtorie a urºilor panda povestitã de un
                                                            cãlãtorie a urºilor panda povestitã de un
                                                            saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt”
                                                            saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt”
            viaþã, ucis de „calul roºu cu patã neagrã” pe care  saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt”
                                                            saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt”
                                                            saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt”
            îl zãrea câteodatã la fereastrã. Pentru Viºniec  ajung sã îl posedeze pe acesta, dornice sã-i
            acest cal este simbol al rãzboiului care nu þine  consume energia, dar a cãror prezenþã este
            cont de identitate, fiind ºi întruchiparea      oarecum toleratã: Bineînþeles cã nu-i ating! Dar
            hazardului, a absurdului vieþii însãºi.  El poartã  au devenit de o perversitate incredibilã. Au
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                              nr
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                                               . 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                               A
              34
              34
              34
              34                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              34
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43