Page 36 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 36

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU








































            acoperiºuri cu bulbi ovali de tablã, coloane            Astfel, într-o sutã de ani, arhitectura a
            antice, unele prãbuºite, „ciubucãrii complicate”  suferit mutaþii atât de semnificative, încât ºi
            sau monograme încârligate încadrând prãvãliile   scriitorii au fost nevoiþi sã le ia în seamã. Faptul
            cu vitrine mizere ne readuc în minte kitsch-ul   cã au ajuns sã le abordeze atât de detaliat,
            prezentat de Cãlinescu pentru secolul din urmã.  demonstreazã cã importanþa acestor schimbãri
            De aceastã datã însã, casele acelea mari cu      a fost una deosebitã. Secolul al XIX-lea este
            curþi imense încep sã fie din ce în ce mai rare,  dominat aºadar de neoclasicism, Bucureºtiul
            apãrând casele noi, de dimensiuni mai mici, cu   trecând prin perioada unei mari înfloriri. Pe de
            modele simple pe dinafarã, cu o grãdinã foarte   altã parte, secolul al XX-lea este dominat de
            puþin amenajatã, utilã în primul rând pentru     stilul ecletic, bazat pe clãdiri în stil clasic, dar
            cultivarea câtorva fructe ºi legume, grãdini ce  mai apoi ºi pe formarea de noi cartiere de
            au un pavaj de cãrãmizi ce lasã sã se strecoare  locuinþe, cu caracter de oraº-satelit.
            florile de piatrã.                                      Astãzi, aceste mari valori arhitecturale
                   Deºi este vorba de o casã de la marginea  sunt din ce în ce mai reduse. Dupã încã jumãtate
            oraºului, bunul gust nu este dat la o parte.     de secol, aproape cã s-a pierdut acel aer nobil,
            Vitrinele erau decorate cu peºti de sticlã, iar pe  de eleganþã ºi rafinament inspirat de clãdirile
            pereþi se vedeau tablouri, ieftine ce-i drept, însã  somptuoase. Blocurile gri, în care stau oamenii,
            aranjate armonios. Chiar dacã zona arãta ca un   supraetajaþi, sunt acum principalele forme de
            sãtuc, oamenii încep sã se preocupe din ce în    locuinþã. Pe lângã ele se dezvoltã ºi casele cu
            ce mai mult de esteticul încãperilor.            etaj, la fel de simple, însã ºi atît de puþin
                   Un pãianjen este de aceastã datã          ornamentate. Oamenii încep sã se preocpupe
            observatorul celor petrecute în roman, la rândul  mai mult de viaþa personalã, de carierã, încearcã
            sãu amenajându-ºi singur locul în care trãieºte.  sã-ºi asigure un trai decent ºi poate tocmai de
            Pânza lui îi oferã securitatea de care oricine are  aceea nu mai au timp sã vadã frumosul ºi sã-ºi
            nevoie, dar pe care oamenii o gãsesc în garduri  încerce imaginaþia, mulþumindu-se cu ceva
            înalte sau în geamuri acoperite. Acest spaþiu    simplu, care se poate construi rapid ºi care
            securizant este ºi o capcanã pentru intruºi, un  asigurã confortul necesar. Poate din aceastã
            astfel de loc fiind dorit probabil ºi de om în   cauzã, arhitectura mileniului III, nu mai este atât
            anumite momente. Pãianjenul apare în acest       de popularã în literaturã, mutaþiile cauzate de
            roman ca un arhitect perfect, ca un observator   ritmul alert al vieþii ducând la construirea
            cãruia nu-i scapã nimic, ca un critic simþit care  uriaºelor clãdiri numite „zgârie-nori”, iar numãrul
            este martor al multor întâmplãri, dar care nu ne  exagerat de mare al populaþiei nu face altceva
            lasã sã descoperim decât o parte din ele, un     decât sã ajute la dezvoltarea acestui tip de
            martor care ne dã indicii ºi apoi posibilitatea de  clãdiri ºi la pierderea din ce în ce mai rapidã a
            a afla verosimilul.                              conºtiinþei unor construcþii artistice, de valoare.
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
               32
               32
               32                                                     REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
               32
               32
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41