Page 32 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 32

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                Ce viseazã Barcelona?
                Ce viseazã Barcelona?
                Ce viseazã Barcelona?
                Ce viseazã Barcelona?
                Ce viseazã Barcelona?
                                                         “Nimic nu e artã dacã nu vine din naturã”
                                                                                     Antoni Gaudi
                                                                                     Antoni Gaudi
                                                                                     Antoni Gaudi
                                                                                     Antoni Gaudi
                                                                                     Antoni Gaudi
                                                            sau Calvet reprezintã un amestec de stiluri, cea
                                                            din urmã fiind consideratã cea mai convenþionalã
                                                            dintre clãdirile sale, casele Batlló ºi Milà sunt
                                                            create parcã dintr-un vis, ca un joc continuu în
                                                            care senzaþia de viu a acestora este de
                                                            necontestat.
                                                                    Casa Batlló abandoneazã liniile drepte,
                                                            la fel ca toate construcþiile gaudiene, ºi le adoptã
                                                            pe cele ondulate, dinamice care imitã energia
                                                            naturii. Susþinutã de niºte stâlpi puternici
                        Oana BOGZARU
                        Oana BOGZARU
                        Oana BOGZARU
                        Oana BOGZARU
                        Oana BOGZARU
                                                            asemãnãtori cu picioarele unui elefant, casa
                    U.N.A.T.C. "I.L.CARAGIALE"              Batlló înfãþiºeazã o faþadã ca un vãl de apã prin
                        Facultatea de Teatru                care se întrezãreºte pielea unui animal marin
                      Specializarea Teatrologie             cu tot cu solzii de peºte.  Îmbinarea stâlpilor de
                                                            la ferestre amintesc de structura osoasã, iar
                    Existã locuri pe care le iubeºti din oficiu.  porþile gigantice din fier creeazã senzaþia unui
            Le iubeºti pentru atmosfera cu care te întâmpinã,  mic palat. Deºi la origine casa avea o suprafaþã
            pentru oamenii lor ºi mai ales pentru imaginea  modestã, Gaudi, prin trucuri artistice, redã
            pe care ºi-a creat-o fiecare de la turnul Eiffel  impresia de grandoare, mãrime ºi volum. În
            pânã la Colosseum. Unele oraºe existã dincolo   interiorul casei se pãstreazã aceeaºi dinamicã
            de cliºee, iar pentru a descoperi memoria acelui  a liniilor, uºile imitând structura unor celule.
            loc “trebuie sã vrei sã visezi”. Barcelona, însã,  Acoperiºul este unul fantezist cu un design din
            trãieºte propriul vis, cel gaudian. Piatra cenuºie  ceramicã, colorat, mãrginit de o linie în zig-zag
            a cãpãtat culori ºi forme îndrãzneþe, fragmentele  ce sugereazã o formã animalicã. Bachelard
            nestructurate s-au legat într-o miºcare de valuri,  asocia casa cu fiinþa interioarã, iar budiºtii
            iar pattern-urile onirice au devenit motive     identificau casa cu corpul însuºi. Gaudi nu este
            fractalice. Antoni Gaudi ºi-a transformat oraºul  foarte departe de aceste teze, cãci el extrage
            într-o oazã a naturii, o fantezie fãrã limite,  imagini din subconºtient ºi le transformã într-un
            neuniformã, dar foarte meticulos structuratã,   microcosmos conceptual ºi simbolic.
            unde mutaþii nu a suferit materia primã, natura,        Casa Milà sau La Pedrera (cariera de
            ci arhitectura. Inspirat de motive orientale ºi  piatrã) cum au numit-o locuitorii, poate fi
            curentele neo-gotic ºi Art Nouveau, Gaudi le-a  asemãnatã cu diverse forme, de la o plajã
            reinventat în propria sa ecuaþie, a creat       vãluritã de marea care se retrage pânã la stâncile
            concepte, oferind o nouã cheie ºi o viziune     abrupte în care triburile africane îºi sãpau
            arhitecturalã unicã. Afinitatea sa pentru naturã  locuinþele ca niºte grote. Spre deosebire de casa
            îl diferenþiazã pe Gaudi de ceilalþi artiºti Art  Batllo, aici dominã monocromia ºi formele
            Nouveau. Curentul în sine se bazeazã pe forme   neuniforme. Casa în sine s-a transformat într-o
            naturale, dar rãmâne la nivel
                                                        Casa Batlló
            ornamental ºi bidimensional, pe             Casa Batlló
                                                        Casa Batlló
                                                        Casa Batlló
                                                        Casa Batlló
            când Gaudi descoperã forþele
            interioare ale naturii ºi modul în care
            le poate utiliza.
                    Una dintre mutaþiile
            gaudiene care a ºocat a fost cea a
            casei. Deºi acestea sunt create pe
            baza unui stil anticlasic, inspirat de
            formele de miºcare ale naturii pe
            care omul nu le poate stãpâni, în
            calitate de casã ele trebuie sã
            transmitã siguranþã, cãldurã ºi
            intimidate. Însã, în viziunea lui
            Gaudi, casa este ca un corp
            organic care trãieºte prin sine
            însuºi. Dacã primele sale lucrãri
            precum casa Vicens, El Capricho

                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
              28                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              28
                                                                                              nr
                                                                                               . 39-40
                                                                               A
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                 NOASTRÃ
               28
               28
              28
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37