Page 27 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 27
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
vreodatã, orice detaliu din care mereu trebuie conºtient, pentru cã dramaturgia sa nocturnã
sã alegi o ramificaþie, ignorând restul desenului, este stranie ºi necontrolatã. De aceea, subiectul
fixându-te doar pe un detaliu al detaliului iniþial ºi îºi trãieºte drama visatã ca ºi cum ea ar exista
apoi pe un detaliu al detaliului detaliului poate în mod real, în afara fiinþei sale. Conºtiinþa
deveni sursã de inspiraþie pentru visele realitãþilor se eclipseazã, sentimentul de
translucide ºi scamoase pe care subconºtientul identitate se dizolvã, dispare…”. În visele
le þese din fire de cuarþ roz ce proiecteazã chiar noastre întâlnim doar feþe pe care le-am mai
experienþele noastre, analizându-le, vãzut, toate personajele stranii ºi necunoscute
comparându-le între ele. sunt, de fapt, persoane cât se poate de reale,
Visul este definit de cãtre DEX drept o existenþa lor prelungindu-se, firesc, în realitate.
înlãnþuire de imagini, de fenomene psihice ºi idei Putem visa oameni cu care ne-am întâlnit pe
care apar în conºtiinþa omului în timpul somnului.
Dar visul este mult mai mult de atât.
Mutaþiile viselor se produc,
probabil, la fel ca într-un organism
uman, sunt celule în a cãror
protoplasmã se desfãºoarã
acelaºi miliard de manevre
chimice pe secundã, în care o
moleculã stacojie îºi modificã
forma pânã când creeazã un
echilibru sublim în citoplasma
alb-gãlbuie a celulei în care se
disipeazã ca laptele alburiu în
constelaþiile de cafeinã. Sunt infinit
de multe tipuri de vise care au
suferit, aºadar, mutaþii, ca ºi
motivele care le provoacã ºi lumile
în care ajungem unde efectul se
întâmplã înaintea cauzei iar timpul
curge invers. Sunt vise care ne
grafica: Dragoº Dimofte
grafica: Dragoº Dimofte
grafica: Dragoº Dimofte
grafica: Dragoº Dimofte
trag mereu în trecut. Sunt grafica: Dragoº Dimofte
nostalgice ca un vârf de creion clasa a IX-a F
clasa a IX-a F
clasa a IX-a F
clasa a IX-a F
clasa a IX-a F
chimic aruncat într-un borcan cu
apã din care, încetul cu încetul, se trotuar, în faþa trecerii de pietoni, aºteptând docil
desprind pe rând valuri diafane, indigo ºi nuanþa verzuie a semaforului, cu care am luat
bleumarine. contact vizual doar pentru un moment obscur,
Continuum-ul realitate-halucinaþie-vis al insignifiant, care, în lumea himericã a visului pot
lui Cãrtãrescu „devine un triplu imperiu avea rol mult mai simbolic decat oamenii
inexplicabil”, nostalgia strãpunge barierele importanþi pentru eul nostru conºtient. În timpul
ruginite ale timpului ºi dominã somnul ce irigã vieþii vedem sute de mii de chipuri, multe dintre
subconºtientul. Ne amintim lucruri de mult uitate acestea sunt ºterse de negura timpului,
sau vizualizãm, din nou, simboluri pe care ºtim aruncate în uitare, pe altele nu le cunoaºtem ºi,
cã le-am mai vãzut cândva, poate pe colþul unei probabil, nu le vom mai vedea vreodatã, dar
cutii de carton aruncate, întâmplãtor, în zãpada undeva, în spatele mecanismelor cãrnoase
murdarã din faþa unei alimentare sau chiar în alte acoperite de nervi, capilare diluate ºi lichid
vise, în aceleaºi cadre cu luminã difuzã ºi totuºi cefalo-rahidian, sau sub petalele roze de
orbitoare. Sunt vise care prevestesc anumite consistenþa hârtiei, care se desprind uºor, una
boli, aºa cum este amintit în „Rem”: „ªtiai cã dacã câte una, rarefiate, ale subconºtientului, rãmân
aluniþele sângereazã sau îºi schimbã brusc ascunse pentru eternitate, formând o sursã
culoarea, devenind violete, roze sau palide, inepuizabilã de caractere pentru vise. În timpul
poate fi un semn. Mai ales când ai anumite vise somnului, chiar dacã ne aflãm într-o stare de
înainte. Existã studii despre visele prevestitoare paralizie, iar dacã ar fi sã ne încredem în
ale tuberculoºilor, cardiacilor, bolnavilor de convingerile musulmane, sufletul nostru se
cancer.” Aºadar, în strãfundurile fiinþei noastre desprinde de trup ºi se întoarce dimineatã, noi
putem sã prevestim anumite elemente fatidice, totuºi percepem stimulii externi, iar mintea
fatale, pe care am putea (oare?) sã le evitãm. noastrã (subconºtientul, desigur) îi poate include
Potrivit dicþionarului de simboluri de Jean în vise ca detalii revelatoare sau decoruri
Chevalier ºi Alain Gheerbrant, „visul scapã de ceþoase, vagi.
sub controlul voinþei ºi responsabilitãþii eului
REVIST
REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40 23
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
NOASTRÃ
A
. 39-40
nr
23
23
23
23