Page 27 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 27

ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
               vreodatã, orice detaliu din care mereu trebuie  conºtient, pentru cã dramaturgia sa nocturnã
               sã alegi o ramificaþie, ignorând restul desenului,  este stranie ºi necontrolatã. De aceea, subiectul
               fixându-te doar pe un detaliu al detaliului iniþial ºi  îºi trãieºte drama visatã ca ºi cum ea ar exista
               apoi pe un detaliu al detaliului detaliului  poate  în mod real, în afara fiinþei sale. Conºtiinþa
               deveni sursã de inspiraþie pentru visele        realitãþilor se eclipseazã, sentimentul de
               translucide ºi scamoase pe care subconºtientul  identitate se dizolvã, dispare…”. În visele
               le þese din fire de cuarþ roz ce proiecteazã chiar  noastre întâlnim doar feþe pe care le-am mai
               experienþele     noastre,     analizându-le,    vãzut, toate personajele stranii ºi necunoscute
               comparându-le între ele.                        sunt, de fapt, persoane cât se poate de reale,
                      Visul este definit de cãtre DEX drept o  existenþa lor prelungindu-se, firesc, în realitate.
               înlãnþuire de imagini, de fenomene psihice ºi idei  Putem visa oameni cu care ne-am întâlnit pe
               care apar în conºtiinþa omului în timpul somnului.
               Dar visul este mult mai mult de atât.
               Mutaþiile viselor se produc,
               probabil, la fel ca într-un organism
               uman, sunt celule în a cãror
               protoplasmã se desfãºoarã
               acelaºi miliard de manevre
               chimice pe secundã, în care o
               moleculã stacojie îºi modificã
               forma pânã când creeazã un
               echilibru sublim în citoplasma
               alb-gãlbuie a celulei în care se
               disipeazã ca laptele alburiu în
               constelaþiile de cafeinã. Sunt infinit
               de multe tipuri de vise care au
               suferit, aºadar, mutaþii, ca ºi
               motivele care le provoacã ºi lumile
               în care ajungem unde efectul se
               întâmplã înaintea cauzei iar timpul
               curge invers. Sunt vise care ne
                                                                   grafica: Dragoº Dimofte
                                                                   grafica: Dragoº Dimofte
                                                                   grafica: Dragoº Dimofte
                                                                   grafica: Dragoº Dimofte
               trag mereu în trecut. Sunt                          grafica: Dragoº Dimofte
               nostalgice ca un vârf de creion                           clasa a IX-a F
                                                                         clasa a IX-a F
                                                                         clasa a IX-a F
                                                                         clasa a IX-a F
                                                                         clasa a IX-a F
               chimic aruncat într-un borcan cu
               apã din care, încetul cu încetul, se            trotuar, în faþa trecerii de pietoni, aºteptând docil
               desprind pe rând valuri diafane, indigo ºi      nuanþa verzuie a semaforului, cu care am luat
               bleumarine.                                     contact vizual doar pentru un moment obscur,
                      Continuum-ul realitate-halucinaþie-vis al  insignifiant, care, în lumea himericã a visului pot
               lui Cãrtãrescu „devine un triplu imperiu        avea rol mult mai simbolic decat oamenii
               inexplicabil”, nostalgia strãpunge barierele    importanþi pentru eul nostru conºtient. În timpul
               ruginite ale timpului ºi dominã somnul ce irigã  vieþii vedem sute de mii de chipuri, multe dintre
               subconºtientul. Ne amintim lucruri de mult uitate  acestea sunt ºterse de negura timpului,
               sau vizualizãm, din nou, simboluri pe care ºtim  aruncate în uitare, pe altele nu le cunoaºtem ºi,
               cã le-am mai vãzut cândva, poate pe colþul unei  probabil, nu le vom mai vedea vreodatã, dar
               cutii de carton aruncate, întâmplãtor, în zãpada  undeva, în spatele mecanismelor cãrnoase
               murdarã din faþa unei alimentare sau chiar în alte  acoperite de nervi, capilare diluate ºi lichid
               vise, în aceleaºi cadre cu luminã difuzã ºi totuºi  cefalo-rahidian, sau sub petalele roze de
               orbitoare. Sunt vise care prevestesc anumite    consistenþa hârtiei, care se desprind uºor, una
               boli, aºa cum este amintit în „Rem”: „ªtiai cã dacã  câte una, rarefiate, ale subconºtientului, rãmân
               aluniþele sângereazã sau îºi schimbã brusc      ascunse pentru eternitate, formând o sursã
               culoarea, devenind violete, roze sau palide,    inepuizabilã de caractere pentru vise. În timpul
               poate fi un semn. Mai ales când ai anumite vise  somnului, chiar dacã ne aflãm într-o stare de
               înainte. Existã studii despre visele prevestitoare  paralizie, iar dacã ar fi sã ne încredem în
               ale tuberculoºilor, cardiacilor, bolnavilor de  convingerile musulmane, sufletul nostru se
               cancer.” Aºadar, în strãfundurile fiinþei noastre  desprinde de trup ºi se întoarce dimineatã, noi
               putem sã prevestim anumite elemente fatidice,   totuºi percepem stimulii externi, iar mintea
               fatale, pe care am putea (oare?) sã le evitãm.  noastrã (subconºtientul, desigur) îi poate include
                      Potrivit dicþionarului de simboluri de Jean  în vise ca detalii revelatoare sau decoruri
               Chevalier ºi Alain Gheerbrant, „visul scapã de  ceþoase, vagi.
               sub controlul voinþei ºi responsabilitãþii eului
                  REVIST
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40                                           23
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                              NOASTRÃ
                           A
                                            . 39-40
                                          nr
                                                                                                         23
                                                                                                         23
                                                                                                         23
                                                                                                         23
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32