Page 23 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 23
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
o purta pe la uºile oamenilor suportând umilinþe
usturãtoare din partea acestora din urmã;
Tamaru, personaj secundar, este crescut
într-un orfelinat dntr-o þarã strãinã, iar Tengo,
protagonistul ce ar fi putut deveni o stea, fie prin
talentul ºi mai ales ambiþia sa în sport, fie prin
inteligenþa sa sclipitoare în matematicã, fie prin
darul remarcabil de scriitor ºi care semieºueazã
într-un fel sau altul, în toate acesta, este un copil
rãmas de mic fãrã mamã ºi crescut de un tatã
absurd ºi fixist, care duminicile îl carã dupã el în
lunga umilinþã de a merge din uºã în uºã pentru
a strânge taxa pe televizor de la rãu-platnici...
Toþi sunt, aºadar, copii aruncaþi în lume,
siliþi sã-ºi gãseascã locuri în sistem care sã
înlocuiascã ideea de familie, copii care fug din
locul unde totul e doar un prilej de torturã. Pãrinþii
nu pot sau nu ºtiu sã-i protejeze sau nu vor sã
înþeleagã cã asta-i menirea lor în lumea cu o
singurã Lunã, înainte chiar de menirea de a-i
educa. Sectanþii îi dedicã sectei care-i
traumatizeazã, pãrinþii lui Tamaru îl dau casei
de copii ºi ororilor de acolo pe care personajul
matur - ajuns om de încredere bun de toate,
inclusiv de crimã în folosul unei doamne bogate
cu o agendã periculoasã - le povesteºte cu o
liniºte inumanã, iar tatãl lui Tengo Kawana îl oferã
dispreþului public duminica, singura lui zi de
grafica: Oana Bãtrînu
grafica: Oana Bãtrînu
grafica: Oana Bãtrînu
grafica: Oana Bãtrînu
odihnã ºi de copilãrie. grafica: Oana Bãtrînu
Chiar ºi abominabilul detectiv Ushikawa clasa a X-a E
clasa a X-a E
clasa a X-a E
clasa a X-a E
clasa a X-a E
este un copil nedorit, diform, pe care pãrinþii se
strãduiesc mai ales sã îl ascundã, resimþindu-l exotic. Poþi sã te uiþi, dar nu ai voie sã îl atingi.
ca pe o ruºine. În momentul în care pui mâna pe el, îºi pierde
Poate cã toþi aceºtia, strãini într-un mod viaþa, îi dispare strãlucirea lãuntricã. ªi atunci
traumatic de noþiunea de familie normalã, sunt visul tãu exotic s-a încheiat.[…] Însã aceastã
meniþi sã vadã mai bine decât toþi ceilalþi muritori tânãrã creaturã era ca o creaturã blândã ºi
discontinuitatea lumii, lumea gãuritã ca un ciur, tãcutã, care vieþuieºte în adâncul pãdurii. O
cum o vedea Ochilã, personajul lui Creangã. Sau creaturã cu aripi diafane, ca umbra unui suflet.”
poate cã tocmai ei sunt niºte falii, niºte oameni (paginile 226-227).
în care multiversul cuantic îºi are întâlnirea Fiecare dintre aceste personaje poartã,
membranelor invizibile de energie care în egalã mãsurã urâtul, imoralul, abominabilul
delimiteazã un univers de altul. Toþi sunt ceea chiar, fiecare poartã frumosul, moralul,
ce sunt ºi altceva în plus ºi toþi vãd în alþii ceea fermecãtorul. Toþi sunt legaþi de o poveste cu
ce sunt aceºtia ºi altceva în plus ºi fac parte multe oglinzi, care de multe ori cade în alte
dintr-o naraþiune în care multe lucruri au mai poveºti, cartea întreagã fiind, din acest punct
multe sensuri sau mai bine zis mai multe bucãþii de vedere, o metaforã a multiversului cuantic.
de sensuri. Firul lecturii ºi al înþelegerii acestei cãrþi
Deposedaþi din copilãrie de sensurile este o mutaþie: oricând, dacã reiei, afli noi fire,
majore ale vieþii ºi ale personalitãþii, dorind sã orice ambiþie de a-l întinde ºi apoi strânge
fugã de traume, de fapt nevindecabile, îºi cautã într-un ghem printr-o miºcare logicã, nu este
mereu o individualitate. Astfel, Ushikawa, cel încununatã de succes, cartea permite multe
menit sã dezvãluie Sectei Pionierilor, unde se interpretãri, dar nu se oferã pânã la capãt
aflã Aomame, cea care le ucisese liderul, spune niciuneia.
1Q84 se elibereazã de
1Q84
1Q84
despre sine: „Eu sunt un animal de pradã”. Romanul 1Q841Q84
Astfel, el, ratatul ce a pierdut familie, avere, faimã promisiunea unei soluþii a vieþii, a unei imagini
ºi trãieºte ca un pãianjen în întuneric, pândindu- cu o coerenþã lãuntricã ºi având iluzia vieþii (mai
i pe alþii, croindu-ºi un alter ego, e în egalã degrabã, e un fel de tãlmãcire a nonsensului
mãsurã capabil sã vadã în oamenii pe care îi existenþei în lumea postmodernã, unde oamenii
urmãreºte ceea ce sunt aceºtia, ceea ce pot avea foarte multe libertãþi, dar pot fi total
ascund ºi ceea ce sunt aceºtia în alt univers. prizonieri ai unui spaþiu înconjurat de bare
De exemplu: spune despre Fukaeri: „Ce fatã invizibile - foarte mulþi cititori ai lui Murakami, din
youtube
youtube
youtube
ciudatã [... ]. Parcã ar fi un fluture straniu ºi orice colþ al lumii mãrturisesc pe youtubeyoutube, de
REVIST
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
19
REVIST
nr
. 39-40
REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40 19
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
A
NOASTRÃ
19
19
19