Page 23 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 23

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               o purta pe la uºile oamenilor suportând umilinþe
               usturãtoare din partea acestora din urmã;
               Tamaru, personaj secundar, este crescut
               într-un orfelinat dntr-o þarã strãinã, iar Tengo,
               protagonistul ce ar fi putut deveni o stea, fie prin
               talentul ºi mai ales ambiþia sa în sport, fie prin
               inteligenþa sa sclipitoare în matematicã, fie prin
               darul remarcabil de scriitor ºi care semieºueazã
               într-un fel sau altul, în toate acesta, este un copil
               rãmas de mic fãrã mamã ºi crescut de un tatã
               absurd ºi fixist, care duminicile îl carã dupã el în
               lunga umilinþã de a merge din uºã în uºã pentru
               a strânge taxa pe televizor de la rãu-platnici...
                      Toþi sunt, aºadar, copii aruncaþi în lume,
               siliþi sã-ºi gãseascã locuri în sistem care sã
               înlocuiascã ideea de familie, copii care fug din
               locul unde totul e doar un prilej de torturã. Pãrinþii
               nu pot sau nu ºtiu sã-i protejeze sau nu vor sã
               înþeleagã cã asta-i menirea lor în lumea cu o
               singurã Lunã, înainte chiar de menirea de a-i
               educa. Sectanþii îi dedicã sectei care-i
               traumatizeazã, pãrinþii lui Tamaru îl dau casei
               de copii ºi ororilor de acolo pe care personajul
               matur - ajuns om de încredere bun de toate,
               inclusiv de crimã în folosul unei doamne bogate
               cu o agendã periculoasã - le povesteºte cu o
               liniºte inumanã, iar tatãl lui Tengo Kawana îl oferã
               dispreþului public duminica, singura lui zi de
                                                                          grafica: Oana Bãtrînu
                                                                          grafica: Oana Bãtrînu
                                                                          grafica: Oana Bãtrînu
                                                                         grafica: Oana Bãtrînu
               odihnã ºi de copilãrie.                                   grafica: Oana Bãtrînu
                      Chiar ºi abominabilul detectiv Ushikawa                 clasa a X-a E
                                                                              clasa a X-a E
                                                                              clasa a X-a E
                                                                              clasa a X-a E
                                                                              clasa a X-a E
               este un copil nedorit, diform, pe care pãrinþii se
               strãduiesc mai ales sã îl ascundã, resimþindu-l  exotic. Poþi sã te uiþi, dar nu ai voie sã îl atingi.
               ca pe o ruºine.                                 În momentul în care pui mâna pe el, îºi pierde
                      Poate cã toþi aceºtia, strãini într-un mod  viaþa, îi dispare strãlucirea lãuntricã. ªi atunci
               traumatic de noþiunea de familie normalã, sunt  visul tãu exotic s-a încheiat.[…] Însã aceastã
               meniþi sã vadã mai bine decât toþi ceilalþi muritori  tânãrã creaturã era ca o creaturã blândã ºi
               discontinuitatea lumii, lumea gãuritã ca un ciur,  tãcutã, care vieþuieºte în adâncul pãdurii. O
               cum o vedea Ochilã, personajul lui Creangã. Sau  creaturã cu aripi diafane, ca umbra unui suflet.”
               poate cã tocmai ei sunt niºte falii, niºte oameni  (paginile 226-227).
               în care multiversul cuantic îºi are întâlnirea         Fiecare dintre aceste personaje poartã,
               membranelor invizibile de energie care          în egalã mãsurã urâtul, imoralul, abominabilul
               delimiteazã un univers de altul. Toþi sunt ceea  chiar, fiecare poartã frumosul, moralul,
               ce sunt ºi altceva în plus ºi toþi vãd în alþii ceea  fermecãtorul. Toþi sunt legaþi de o poveste cu
               ce sunt aceºtia ºi altceva în plus ºi fac parte  multe oglinzi, care de multe ori cade în alte
               dintr-o naraþiune în care multe lucruri au mai  poveºti, cartea întreagã fiind, din acest punct
               multe sensuri sau mai bine zis mai multe bucãþii  de vedere, o metaforã a multiversului cuantic.
               de sensuri.                                            Firul lecturii ºi al înþelegerii acestei cãrþi
                      Deposedaþi din copilãrie de sensurile    este o mutaþie: oricând, dacã reiei, afli noi fire,
               majore ale vieþii ºi ale personalitãþii, dorind sã  orice ambiþie de a-l întinde ºi apoi strânge
               fugã de traume, de fapt nevindecabile, îºi cautã  într-un ghem printr-o miºcare logicã, nu este
               mereu o individualitate. Astfel, Ushikawa, cel  încununatã de succes, cartea permite multe
               menit sã dezvãluie Sectei Pionierilor, unde se  interpretãri, dar nu se oferã pânã la capãt
               aflã Aomame, cea care le ucisese liderul, spune  niciuneia.
                                                                                  1Q84 se elibereazã de
                                                                                  1Q84
                                                                                  1Q84
               despre sine: „Eu sunt un animal de pradã”.             Romanul  1Q841Q84
               Astfel, el, ratatul ce a pierdut familie, avere, faimã  promisiunea unei soluþii a vieþii, a unei imagini
               ºi trãieºte ca un pãianjen în întuneric, pândindu-  cu o coerenþã lãuntricã ºi având iluzia vieþii (mai
               i pe alþii, croindu-ºi un alter ego, e în egalã  degrabã, e un fel de tãlmãcire a nonsensului
               mãsurã capabil sã vadã în oamenii pe care îi    existenþei în lumea postmodernã, unde oamenii
               urmãreºte ceea ce sunt aceºtia, ceea ce         pot avea foarte multe libertãþi, dar pot fi total
               ascund ºi ceea ce sunt aceºtia în alt univers.  prizonieri ai unui spaþiu înconjurat de bare
               De exemplu: spune despre Fukaeri: „Ce fatã      invizibile - foarte mulþi cititori ai lui Murakami, din
                                                                                                 youtube
                                                                                                 youtube
                                                                                                 youtube
               ciudatã [... ]. Parcã ar fi un fluture straniu ºi  orice colþ al lumii mãrturisesc pe youtubeyoutube, de
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                        19
                  REVIST
                                          nr
                                           . 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40                                          19
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                          A
                             NOASTRÃ
                                                                                                        19
                                                                                                        19
                                                                                                        19
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28