Page 21 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 21

ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                prof. Daniela PLÃIAªU
                prof. Daniela PLÃIAªU
                prof. Daniela PLÃIAªU
                prof. Daniela PLÃIAªU
                prof. Daniela PLÃIAªU
                    Lumea ca multivers cuantic, clãdit
                    în ritmul „Sinfoniettei” lui Janacek

                             1Q84
                             1Q84
                             1Q84
                             1Q84 de Haruki Murakami
                             1Q84

                       Moto 1: „Însã romanul mergea mai departe aproape de la sine, asumându-ºi propria
                sa viaþã ºi propriul sãu scop, iar Tengo era deja prins iremediabil în lumea lui. Pentru el,
                nu mai era o lume fictivã, ci o lume realã, în care curgea sânge adevãrat dacã îþi crestai
                                                                      1Q84
                                                                      1Q84
                                                                      1Q84
                pielea cu cuþitul, iar pe cerul ei pluteau douã luni.” (1Q841Q84)
                       Moto 2: „κi lipi urechea de el ºi îi ascultã bãtãile inimii. Se abandonã în braþele lui.
                                                 1Q84
                                                 1Q84
                Ca un bob de fasole în teacã.” (1Q841Q84)
                                                 1Q84
                       Moto 3: „Îmi place sã cred cã Luna este acolo chiar ºi dacã nu mã uit eu la ea.”
                                                                                        Albert Einstein
                                                                                        Albert Einstein
                                                                                        Albert Einstein
                                                                                        Albert Einstein
                                                                                        Albert Einstein
                      ªi dacã lumea noastrã cea mare e în fapt  mutaþii care fac deliciul unui cititor mai sofisticat,
               doar una din infinitele realizãri cuantice posibile  mai  bohrian, am zice. (Cele douã adjective
               ºi dacã lângã noi, cei din anul 1984, sã zicem,  formate mai mult sau mai puþin ad-hoc îºi au
               ne aflãm tot noi, cei din 1Q84, dar ne aflãm ºi  locul lor în aceastã prezentare a unei lumi
               noi nu mai înseamnã acelaºi lucru ºi nici tot ce  mutante ºi înspãimântãtoare, lumea în care
               ne înconjoarã nu mai e chiar la fel, ci capãtã un
               „ce” mutant ºi terifiant? ªi dacã timp, spaþiu,
               ieºire, naºtere, moarte, singurãtate, maternitate
               sar o treaptã infinitezimalã ºi în 1Q84 înseamnã
               ceva inuman ºi-n acelaºi timp ceva ce am putea
               trãi? Tensiunea fabuloasã a acestor întrebãri, pe
               care le-am formulat în stilul minunat al incipitului
               operei „Sãrmanul Dionis” (comparaþia dintre
               opera lui Murakami ºi nuvela lui Eminescu e
               absolut delectantã ºi regretul unui român nu e
               mic la gândul cã Murakami nu a cunoscut
               aceastã operã), dar ºi incertitudinea care, în
               1Q84, cancerizeazã orice lucru semnificativ,
               fragilizând orice sens prin posibilitatea de a se
               dezvolta haotic oricând, creeazã un câmp
               magnetic ºi magic care leagã uriaºa dezvoltare
               narativã a romanului de peste 1200 de pagini.
                      Tehnica arhitecturalã a operei, cãreia i
               s-a reproºat a fi redundantã, neglijentã,
               plictisitoare  nu e nici ea clasicã, Murakami
               nesupunându-se nici canonului conciziunii, nici
               puritãþii liniilor crescãtoare ale suspansului, nici
               vreunei geometrizãri (nu pare a fi interesat de
               lucrurile la care suntem educaþi, în calitate de
               cititori  newtonieni, a fi sensibili, precum
               „sfericitatea”, „circularitatea”, vreo „simetrie”,
               vreo „creºtere în spiralã”, „dezvoltare
               labirinticã”...). Romanul nu e o trilogie care e
               „alcãtuitã ca o catedralã”, nu se supune, de fapt,
               niciunui canon al operelor fantastice, deºi
               cocheteazã cu multe dintre ele: Murakami oferã
                                                                      grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                      grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                      grafica: Amalia Amira Giuclea
               mises en abyme, trimiteri la opere celebre sau         grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                      grafica: Amalia Amira Giuclea
               puþin cunoscute, interferenþe, reevaluãri ºi                   clasa a VIII-a A
                                                                              clasa a VIII-a A
                                                                              clasa a VIII-a A
                                                                              clasa a VIII-a A
                                                                              clasa a VIII-a A
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                    17
                  REVIST
                                                                                                        17
                                                                                                        17
                                                                                                        17
                                                                                                        17
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26