Page 22 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 22

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            existã douã luni pe cer ºi în care teoria cuanticã  acesteia, în care protagonista intrã încãlcând o
            (marele fizician Bohr fiind cel mai celebru pãrinte  micã regulã ºi anume ea decide, într-o zi foarte
            al ei ºi apãrãtor în acelaºi timp) ºi miturile þes un  aglomeratã, sã pãrãseascã taxiul, sã meargã
            fel de multivers crepuscular pe aparenþele unei  pe jos pe Metropolitanã ºi sã foloseascã o scarã
            lumi unitare (ca în fizica lui Newton), lume  care,  de urgenþã pentru a coborî de pe autostradã pe
            în anul de graþie 1Q84, este doar o poartã.     strãzi mai puþin aglomerate, deºi e interzis a ieºi
                                                    1Q84
                                                    1Q84
                                                    1Q84
                    Unul din laitmotivele romanului 1Q841Q84,  din maºinã, a se deplasa pe jos pe Metropolitanã
            „Sinfonietta” lui Janacek - o rar interpretatã operã  ºi a folosi scara de urgenþã atunci când nu existã
            muzicalã a unui autor ceh destul de puþin       niciun eveniment de naturã a o cere.
            cunoscut, cu un crescendo impunãtor, amintind           De fapt, „Aomame” în japonezã
            cumva de apariþia terifiantã din halucinaþiile  însemnând fasole verde, însuºi numele
            protagonistului din filmul „Regele pescar”-     protagonistei face parte din jocul lui Murakami
            funcþioneazã ca principalã forþã a mutaþiei, a  cu cititorul, un spectacol implicând cele mai
                                                            surprinzãtoare locuri ale culturii universale, cãci,
                                                            dacã pentru un necunoscãtor al imaginarului
                                                            japonez numele protagonistei poate pãrea o
                                                            micuþã ciudãþenie care ar putea fi doar legat de
                                                            faptul cã, asemenea vrejului de fasole al lui Jack
                                                            din poveste, femeia face legãtura între douã lumi
                                                            sau cã, pe de altã parte, precum pãstaia de
                                                            fasole, Aomame va purta în ea, fãrã sã facã nimic
                                                            pentru asta bobul, fructul, filia, pentru un japonez
                                                                                         Dicþionarului de
                                                                                         Dicþionarului de
                                                                                         Dicþionarului de
                                                            lucrurile stau altfel. Conform Dicþionarului deDicþionarului de
                                                            simboluri
                                                            simboluri
                                                            simboluri
                                                            simboluri
                                                            simboluri al  lui Jean Chevalier ºi Alain
                                                            Gheerbrant umila plantã este încãrcatã simbolic
                                                            în cultura japonezã cu „virtutea de a proteja ºi
                                                            de a exorciza. Ea alungã demonii, înlãturã toate
                                                            relele ºi apãrã de fulgere” (vol. II, pag. 37).
                                                            Desigur, ar fi simplu dacã am avea de-a face cu
                                                            o asemenea forþã pe care femeia sã o poarte.
                                                            Destinul ei e mult mai complicat, cum este toatã
                       grafica: Irina Chiriþã
                       grafica: Irina Chiriþã
                       grafica: Irina Chiriþã
                       grafica: Irina Chiriþã
                       grafica: Irina Chiriþã               cartea, de fapt. Rãul ºi binele nu sunt, în niciun
                                                            caz, delimitate.
            declanºãrii unei energii subterane, difuze, dar         Personajele principale, dar ºi unele
            insidioase, care face lumea plinã de subtile    personaje secundare sunt legate printr-un
            discontinuitãþi ºi care, din aproape în aproape,  sistem misterios de coincidenþe sau similitudini
            submineazã încet dar ireversibil tot ce ºtim sigur.  biografice: Fukaeri e fata unicã a Liderului
            Aflãm, alãturi de protagoniºti, de exemplu,     pionierilor - o sectã ciudatã, izolatã aproape
            aproape fãrã semne pregãtitoare, cã luna nu mai  complet de societate ºi bãnuitã de abuzuri stranii
            e singurul satelit natural al pãmântului, ci ea are,  ºi atroce, în urma unora dintre acestea fata
            la fel de firesc în aceastã cuantã de lume, o filia,  fugind din sectã la 10 ani; Aomame fuge de la
            o altã lunã mai micã ºi mai palidã.             pãrinþi - fanatici din Biserica Martorilor - la 11
                    Aparent, cartea vorbeºte despre justiþie  ani, nemaiîndurând rigoarea absurdã ºi eterna
            socialã în afara legii: antrenoarea de fitness  torturã psihologicã din duminicile în care mama
            Aomame ucide oameni vinovaþi de grave fapte
            de abuz fizic ºi psihologic împotriva femeilor sau
            copiilor pe care justiþia nu i-a putut pedepsi pentru
            cã au fost destul de puternici social ºi financiar
            sau au deþinut puteri oculte prin care au reuºit
            sã opreascã orice demers de a fi incriminaþi.
                    Tema fundamentalã a operei este, de
            fapt, maternitatea, temã care cunoaºte în cartea
            lui Murakami cele mai stranii dezvoltãri, mutaþii
            de multe ori hipnotizante prin inumanul lor,
            înmulþirea devenind, printr-o contaminare
            incredibilã a regnurilor ºi a lumilor, fie, de cele
            mai multe ori, aºa cum afirma Borges,
            abominabilã sau, cel puþin o datã, sublimã (atunci
            când vine ca o neverosimilã materializare a
            iubirii).
                    Miracolul multiplicãrii cuprinde ºi luna
            care devine mater, poate într-un mod biologic,               grafica: Irina Chiriþã
                                                                         grafica: Irina Chiriþã
                                                                         grafica: Irina Chiriþã
                                                                         grafica: Irina Chiriþã
                                                                         grafica: Irina Chiriþã
            posibil dintr-o datã într-o nouã logicã, a lumii
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
             18                                                       REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
             18
             18
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
             18
             18
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27