Page 16 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 16

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                                                            feminin abstractizându-se ireversibil. Mama cea
                                                            sfântã îºi aflã corelativul în maºtera crudã,
                                                            angelica fatã în fecioarã perversã; de aceea se
                                                            va spune cã mama înseamnã când viaþã, când
                                                            moarte, cã orice fecioarã este un spirit pur sau
                                                            un trup sortit rãului. Ambivalenþa va pãrea o
                                                            proprietate intrinsecã a eternului feminin. „Sirenã
                                                            rea sau înger, drãceascã sau divinã, / Ce-mi
                                                            pasã când tu - zânã cu ochi de catifea,/
                                                            Mireasmã, ritm, lucire, o! Singura-mi reginã! /
                                                            Faci lumea nu prea slutã ºi clipa nu prea grea?”
                                                            (Imn frumuseþii - C. Baudelaire).
                                                                    Femeia are felul ei de a fi, modul ei
                                                            propriu de existenþã, darul de a-ºi þese fiinþa prin
                                                            relaþia ei particularã cu tot ce este viu. Mutaþia
                                                            se defineºte doar în mediul în care modul de
                                                            existenþã a materiei poate cãpãta o altã
                                                            înfãþiºare.
                                                                    Femeia nu poate fi individualizatã decât
                                                            în trãsãturile sale nesemnificative, imaginea ei
                                                            fiind mecanismul care declanºeazã
                                                            ireversibilitatea concretului ºi a abstractului; ea
                                                            este începutul ºi sfârºitul ºi tot ceea se aflã între
                                                            aceste perspective cosmice.
                                                                    Ideea este cã, în funcþie de perspectiva
                                                            adoptatã, simbolul feminin poate lua diferite
                                                            forme, de la efemerul terestru - femeie cu trup ºi
                    grafica: Alina Elida Tomaoma
                     grafica: Alina Elida Toma
                    grafica: Alina Elida T
                    grafica: Alina Elida Toma               suflet - pânã la absolutul ceresc, dualitate ce
                                           oma
                     grafica: Alina Elida T
                          clasa a IX-a A                    conduce la dezvoltarea unei aprehensiuni faþã
                           clasa a IX-a A
                           clasa a IX-a A
                          clasa a IX-a A
                          clasa a IX-a A
                                                            de concretizarea eternului feminin în schimbare.
            pentru poeþi ºi salvatoare a celor aflaþi în
            suferinþã, iar pe de alta, demonizarea ei într-un  Astfel, este clarã existenþa mai multor etape de
            proces sempitern (etern) de reproducere a       metamorfozare comune viziunii celor doi scriitori,
            parabolei biblice legate de rolul nefast al Evei.  care înþeleg ipostazierea femeii ca pe un act
            „Timidã sau lascivã, puternicã sau slugã, / Cã-n  fundamental al creaþiei. Dintre pluralitatea de
            patul care geme de-ncolãciri feline / Toþi îngerii  manifestãri cele mai recognoscibile sunt
            nevolnici s-ar pierde pentru mine!”             manifestãrile care au ca mediu revelator focul,
            (Metamorfozele iubirii - C. Baudelaire).        lumina ºi întunericul.
                    Baudelaire a vorbit adeseori despre             Idealizarea, dar ºi erotizarea percepþiei
            frumuseþe. Ca sã fie la adãpost de banal, sfidând  feminitãþii nu poate fi plãsmuitã decât prin arderea
            gustul banal, frumuseþea trebuie sã fie bizarã.  metafizicã a materiei, deci focul este agentul
            „Pur ºi bizar” e una dintre definiþiile frumosului la  extern a cãrui influenþã determinã producerea
                                                            unei metamorfoze pe care femeia ºi-o însuºeºte
            Baudelaire. Dar el a dorit fãrã nici un echivoc ºi
            urâtul, ca echivalent al misterului ce trebuia din  inconºtient: „Îmi spui: / “Nimic nu s-aprinde, ºi
            nou abordat, locul de evadare pentru înãlþare în  nimeni, de razã de lunã”./ ªi-n galeº surâs
            idealitate.                                     înfloreºti mulþumitã, crezând/cã sorþii îi stai
                    Dintre toate miturile manifestate în poezia  împotrivã, oricând,/ c-o ºãgalnicã vorbã.”
            celor doi scriitori, nici unul nu este mai abstract  (Cântecul focului - L. Blaga).
            decât acela al „contrastului”, care la Blaga ºi la      Însã „în mijlocul focului moartea nu este
            Baudelaire este valorificat nu numai în ficþiune,  moarte” afirmã Gaston Bachelard. În mijlocul
            cât ºi în teoria divinului ca prezenþã camuflatã  focului moartea devine mutaþie ºi, cum focului i
            în câmpul existenþei cotidiene, în profan.      se asociazã noþiunea de malefic, simbolul
                    Izvorul acestor reflexii îl constituie  feminin configurat este demonul care suferã o
            arhetipurile, care presupun, în viziunea lui Jung,  iradiere de semnificaþie. Femeia este, fie
            „încorporarea unor experienþe interioare sau    întrupare a acestuia, „Femeia lângã mine se
            exterioare ale umanitãþii, de-a lungul evoluþiei  zvârcolea sãlbatec/ Asemeni unui ºarpe zvârlit
            sale, revelate în anumite situaþii (trãiri onirice,  pe un jãratec” (Metamorfozele iubirii- C.
            nevrotice, creaþii artistice). În esenþã, pentru  Baudelaire), fie deþinãtoare a puterilor diabolice
            bãrbat, femeia („Celãlalt”, în concepþia scriitoarei  „În noaptea asta-n care cad atâtea stele, tânãrul
            Simone de Beauvoir) reprezintã, de multe ori, o  tãu trup/ de vrãjitoare arde-n braþe/ca-n flãcãrile
            oglindã în care se reflectã un alter-ego.       unui rug.” (Noi ºi pãmântul. Blaga). C. G. Jung
                    Oximoronul e figura cheie a disonanþei  considerã cã vrãjitoarele sunt o proiecþie a
            lor fundamentale, prin intermediul lui eternul  aspectului primitiv - o animã masculinã care
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
             12
             12                                                       REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
             12
             12
             12
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21