Page 11 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 11

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                   „C’est le serpent, dit-elle. Je l’ai
                  écouté, et il m’a trompée.” - Genèse
                      Inadaptabilitatea, despre care se
               vorbeºte ca despre o manifestare definitorie
               pentru spiritul romantic, este sugeratã de
               fuziunea a numeroase motive literare, poetica
               romanticã fiind singura aptã sã spargã graniþele
               dintre ideal ºi real, sã reprezinte infinitul în finit
               ºi sã unifice într-un act creator analog cu actele
               naturii toate forþele spiritului, chiar ºi pe cele
               aflate într-o relaþie antagonicã unele faþã de
               celelalte. Romantismul nu este expresia unui
               echilibru ci, dimpotrivã, este o artã a tensiunii
               nerezolvate ºi a formelor deschise, viziunea
               romanticã fiind o viziune globalã datoritã
               romanticului care are percepþia totalitãþii ºi nu a
               detaliului.
                      Lumea îºi închide ºi codificã sensurile
               ºi astfel, în operele perioadei romantice,
               polisemantismul dispare în faþa limitelor impuse,
               din haosul straturilor obscure ale conºtiinþei
               luând naºtere noile mituri ºi motive romantice:
               demonul, îngerul, titanul, geniul, revelatoare în
               rãsturnarea sistemului mitic tradiþional.
               Metaforizarea subtilã a imaginilor poetice
               acþioneazã ca o forþã mitopoeticã, viziunile
               poetice implicând o deschidere uluitoare spre
               nou. Remarcãm astfel evoluþia motivului
               demonului, care, supus unei mutaþii decisive pe       grafica: Denisa Paula Saragea
                                                                     grafica: Denisa Paula Saragea
                                                                     grafica: Denisa Paula Saragea
                                                                     grafica: Denisa Paula Saragea
                                                                     grafica: Denisa Paula Saragea
               tot parcursul drumului sãu, oscileazã în operele
                                                                              clasa a VI-a A
                                                                              clasa a VI-a A
                                                                              clasa a VI-a A
                                                                              clasa a VI-a A
               alese între matricile spirituale dintre lumini ºi              clasa a VI-a A
               umbre, bine ºi rãu, infinit ºi finit.
                      Astfel, imaginea demonului a suferit în literaturã numeroase mutaþii, începând cu  unele
               motive biblice dezvoltate mai întâi de poetul englez John Milton. Cele douã mituri biblice, cãderea
               lui Lucifer ºi cea a lui Adam, sunt reconsiderate, încetând a mai fi simboluri ale distrugerii ºi
               gãsindu-ºi o sublimã ºi originalã ilustrare în vastul poem „Paradisul pierdut”, care începe cu povestea
               îngerului fãrã Dumnezeu ºi se încheie simetric cu pãtimirile  omului  fãrã Dumnezeu, când stãpânul
               lumii va spãla pãcatul prin sângele Fiului Mântuitor.
                   „Fiinþa este sub întreita sa înfãþiºare - Umanitatea, Rãul, Infinitul” - Victor HugoVictor Hugo
                                                                                            Victor Hugo
                                                                                            Victor Hugo
                                                                                            Victor Hugo
                      Viziunea miticã pe care o au scriitorii  produce treptat printr-o gradaþie ascendentã, de
               asupra demonului este dominatã de simboluri.    la ipostaza angelicã, trecerea fiind ireversibilã
               Remarcãm astfel o rãsturnare a sistemului mitic  spre îngerul luminii, care se transformã în demon
               tradiþional. Complexitatea fiinþei umane îmbinã  ºi sfârºeste apoteotic sub o ipostazã titanicã.
               demonicul ºi angelicul, fiind într-o permanentã  Elementele antitetice din care se întrupeazã –
               oscilaþie între ele pe parcursul întregii existenþe  mare ºi cer („ªi cerul este tatãl meu/ Iar mumã-
               în universul aºa numit „machina mundi”. Datoritã  mea e marea”), apoi noapte ºi soare („ªi soarele
               dualitãþii trup-suflet, simbolul „demonului” este  e tatãl meu/ ªi noaptea-mi este muma” ) sunt
               invocat doar în contrast cu cel al „îngerului”, fiind  cele care evidenþiazã contrastul dintre cele douã
               o dovadã a experimentãrii graniþelor ºi rigorilor,  ipostaze, îngerul ºi demonul fiind douã feþe ale
               în faþa cãrora omul rãmâne neputincios.         aceleiaºi entitãþi primordiale, interacþiunea celor
                      Remarcãm la Eminescu mentalizarea        trei elemente primordiale: apã, aer, foc fiind
               demonului ca un ax în jurul cãruia se succed    esenþa apariþiei Luceafãrului. Astfel, gradul de
               celelalte simboluri mitice. Motivul pãmânteanului  intensitate al manifestãrii energetice, transcende
               care tinde spre absolut ºi spiritul superior cu care  la Eminescu substanþa în esenþã.
               doreºte sã compenseze imposibilitatea depãºirii        Despre aceeaºi gradare putem vorbi ºi
               condiþiei limitate reprezintã matricea spiritualitãþii  în poemul lui Lermontov „Demonul” care
               eminescine. Metamofozarea Luceafãrului se       graviteazã în jurul legendei caucaziene potrivit

                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                     7 7 7 7 7
                  REVIST
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16