Page 12 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 12

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            cãreia, atunci când Demonul o va iubi pe cea    caracterul sãu fiind definit din îmbinarea
            mai neprihãnitã fatã, el se va transforma în    omeneascã a pãcatului ºi virtuþii, îmbinare care
            Arhanghel. Demonul lermontovian se remarcã      evidenþiazã paradoxul dintre cele douã mãºti ale
            prin originalitatea personalitãþii sale complexe,  sale: „Dar nu e îngerul de pazã/ Ce cãtre cer
            datã de profunda sa umanitate în care           dureazã punþi/ Cãci nu luceºte nici o razã/ În
            înglobeazã binele ºi rãul, într-o luptã titanicã. Ca  jurul mândrei sale frunþi./ Nici duh de iad ce-ar
            ºi Luceafãrul lui Eminescu, Demonul este un     îngrozi, O nu! Fãptura lui strãinã/ Pãrea ºi beznã
            erou al timpului, transfigurat însã într-un mit  ºi luminã/ ªi noaptea-n miez ºi miez în zi.”
            terestru amplificat la dimensiuni colosale,
                                                                                 Hesiod
                                                                                 Hesiod
                       „La început de începuturi fu Chaosul.” (Theogonia - HesiodHesiod)
                                                                                 Hesiod
                   Haosul înseamnã prãbuºire totalã, descompunere ºi întuneric apocaliptic. Cu toate acestea,
            deºi porneºte spre haosul iniþial, Eminescu se întoarce simultan ºi la paradisul iniþial, zonele
            intermediare fiind dominate de umbre care refac starea de originar în încercarea lor de a surprinde
            imaterialitatea lumii. Ritualul Luceafãrului este edificator pentru conceptele paralele : lume, non-
            lume ºi repaos, non-repaos, punctul de maximã energizare fiind tocmai starea în care eul tinde
            spre divinitate: „Din Chaos, Doamne-am apãrut/ ªi m-aº întoarce-n Chaos/ ªi din repaos m-am
            nãscut/ Mi-e sete de repaos.”
                                                                   Demonul lui Lermontov reprezintã în
                                                            esenþã ipostaza de geniu al rãului, care îl
                                                            oboseºte „fãcea cu neplãcere rãul”, melancolia
                                                            lui ternã fiind diminuatã de apariþia Tamarei, care
                                                            se pregãtea de nuntã. Vestea morþii viitorului sãu
                                                            soþ determinã dorinþa prinþesei de a se retrage
                                                            într-o mãnãstire, fapt ce amplificã dorinþele
                                                            Demonului, care: „dornic de iubire” intrã adesea
                                                            în camera fetei. Aparent, profanul depãºeºte
                                                            graniþele impuse de condiþia sacrã pe care o
                                                            oferã mãnãstirea în care se aflã Tamara, punând
                                                            stãpânire pe sufletul fetei care uitã de virtute,
                                                            firea ei înclinându-se inconºtient spre pãcat.
                                                                   Atât în  Luceafãrul, cât ºi în poezia lui
                                                            Lermontov, apare ca motiv comun ipostaza
                                                            nemuritorului obosit de eternitate, care este
                                                            dornic de a cunoaºte iubirea ºi, implicit, de a
                                                            capãta însuºiri specifice muritorilor, motiv întâlnit
                                                            ºi în poezia „Eloa sau sora îngerilor” a lui Vigny.
                                                            Asemenea Luceafãrului, demonul aspirã cãtre
                                                            viaþa de muritor, deºi nu se poate concepe decât
                                                            etern printre spaþiile astrale. Tamara, ca ºi Eloa,
                                                            acceptã menirea de izbãvitoare, dar sãrutarea
                                                            demonului e ucigaºã. Eloa, spre deosebire de
                                                            prinþesa caucazianã, dar ºi de Cãtãlina, este cea
                                                            care se apropie de diavol cu sentimente de
                                                            compasiune, dorind sã-l salveze de trista lui
                                                            soartã. Nãscutã dintr-o lacrimã a lui Iisus vãrsatã
                                                            la moartea lui Lazãr, Eloa este îngerul care
                                                            aparþine infinitului ceresc: „Une voix s’entendit
                                                            qui disait: «Éloa!» / Et l’Ange apparaissant
                                                            répondit: «Me voilà.»/ Toute parée, aux yeux du
                  grafica: Denisa Paula Saragea
                  grafica: Denisa Paula Saragea
                  grafica: Denisa Paula Saragea
                  grafica: Denisa Paula Saragea             Ciel qui la contemple,/ Elle marche vers Dieu
                  grafica: Denisa Paula Saragea
                           clasa a VI-a A
                           clasa a VI-a A                   comme une épouse au Temple”.
                           clasa a VI-a A
                           clasa a VI-a A
                           clasa a VI-a A
                   Momentul în care aude despre existenþa lui Lucifer îi tulburã însã liniºtea ºi, vrând sã-l
            întâlneascã pentru a-l purifica, ea cade în capcana necunoscutã a rãului, fiind atrasã mai aproape
            de rai decât de iad prin regiunile eterice unde se întâlnesc: «Éloa, disaient-ils, oh ! veillez bien sur
            vous:/ Un Ange peut tomber; le plus beau de nous tous/ N’est plus ici: pourtant dans sa vertu
            première / On le nommait celui qui porte la lumière,/ La terre consacrait sa beauté sans égale, /
            Appelant Lucifer l’étoile matinale, /Mais on dit qu’à présent il est sans diadème”.
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                                                . 39-40
                                                                                              nr
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                               A
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                8 8 8 8 8                                             REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17