Page 14 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 14

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                   Astfel, clipa eminescianã alcãtuieºte
            materialul de construcþie al prezentului etern,
            constituind un prezent capabil sã anuleze
            neantul, instalând veºnicia tocmai prin
            intensitatea sentimentelor prezentate. Luceafãrul
            transcende spaþiul cosmic, cerându-i
            Demiurgului sã-l absolve de veºnicie, reuºind
            astfel sã treacã peste hotarul dintre cele douã
            lumi antinomice: cea a muritorilor ºi lumea lui:
            „Porni luceafãrul. Creºteau/ În cer a lui aripe, ªi
            cãi de mii de ani treceau/ În tot atâtea clipe”.
            Fiind un simbol specific prezentului etern, marea
            este cea care mãsoarã nemãrginirea ºi veºnicia,
            fãcând posibilã naºterea lui Hyperion la nivel
            superior. Prin mutaþia suferitã, el devine din
            întuneric simbol al luminii, al transparenþei ºi
            intangibilului: „Jur-împrejur de sine, / Vedea,
            ca-n ziua cea de-ntâi/ Cum izvorau lumine; Cum
            izvorând îl înconjor/ Ca niºte mãri de-a-notul.”
                   Fãrã duratã sau limitã spaþialã, îmbinând
            fluiditatea cu transparenþa aflatã în perpetuã
            miºcare, locul în care vrea Luceafãrul sã ajungã
            este infinitul: „Cãci unde-ajunge nu-i hotar/ Nici
            ochi spre a cunoaºte/ ªi vremea’ncearcã în
            zadar,/ Din goluri a se naºte.”

                    „Ceea ce este finit este muritor.
            Ceea ce este infinitudine este fãrã de                  grafica: Andreea Paraschiv
                                                                    grafica: Andreea Paraschiv
                                                                    grafica: Andreea Paraschiv
                                                                    grafica: Andreea Paraschiv
                                                                    grafica: Andreea Paraschiv
                       Upaniºade
                       Upaniºade
            moarte.”  UpaniºadeUpaniºade                                   clasa a IX-a F
                       Upaniºade
                                                                            clasa a IX-a F
                                                                            clasa a IX-a F
                                                                           clasa a IX-a F
                                                                            clasa a IX-a F
                   O particularitate a demonului            apare ca reacþie a fiinþei umane care îmbinã în
            lermontovian este tocmai profunda sa umanitate,  dualitatea sinelui atât binele cât ºi rãul, care sunt
            binele ºi rãul fiind încleºtate în structura    inseparabile.
            complexã a personalitãþii sale într-o luptã titanicã,  Cu mijloace artistice care pornesc din
            caracterul lui fiind definit printr-o îmbinare  unghiuri diferite, dar converg în acelaºi punct,
            omeneascã dintre pãcat ºi virtute: „Dar nu e    Lermontov, Vigny, Lamartine, Alberti ºi
            îngerul de pazã/ Ce cãtre cer dureazã punþi/    Eminescu ne aratã importanþa funcþiei katartice
            Cãci nu strãluce nici o razã/ în jurul mândrei sale  a iubirii, care poate purifica sufletul creaturilor
            frunþi./ Nici duh din iad ce-ar îngrozi, O nu!  cãzute în pãcat, evidenþiindu-se astfel motivul
            Fãptura lui strãinã/ Pãrea ºi beznã ºi luminã/ ªi  mântuirii prin dragoste.
            noaptea-n miez ºi miez în zi!”                         Astfel, mutaþiile pe care le suferã
                   Erou al timpului, transfigurat într-un mit  demonul ºi metamorfozarea lui în infinit, dar ºi
            în care regãsim amplificate pânã la dimensiuni  frecventele oscilaþii între demon ºi înger sunt
            colosale trãsãturile negative: „duh al îndoielii  datorate aspiraþiilor demonice ale îngerului, care
            crunte” care ºi-a pierdut pe veci „flacãra      se lasã ademenit de iubirea demonului
            nãzuinþelor înalte”, Demonul, ca ºi Luceafãrul,  întruchipat sub diverse ipostaze. Cu toate
            se deosebeºte de persoana iubitã prin           acestea, îngerul este incapabil sã-ºi nege natura
            intensitate, nu prin structurã. Ceea ce în omul  celestã, aºa cum geniul nu se poate detaºa de
            de rând este o luminã slabã, devine la geniu o  condiþia sa supremã, indiferent de mãºtile
            flacãrã orbitoare, menitã sã cãlãuzeascã        sociale pe care este obligat sã le poarte.
            umanitatea, dar care poate stârni catastrofe în        În concluzie, deºi prezenturile eterne se
            diferite împrejurãri, filosofia demonului ºi a  întrepãtrund, rãmâne în final un „cerc strâmt”, o
            luceafãrului eminescian fiind o meditaþie       lume a finitudinii, limitatã în timp, spre deosebire
            faustianã despre geniu, considerat chintesenþa  de infinitul demonismului, al umbrelor ºi al
            umanitãþii.                                     cosmosului, bucuria finitului fiind trãitã prin
                   Motivele comune întâlnite în toate operele  vibraþia trãirilor interioare, mentalizate sub forma
            alese sunt datorate viziunii romantice, având ca  norocului: „Trãind în cercul vostru strîmt/ Norocul
            sursã amprenta unei puternice individualitãþi   vã petrece,/ Ci eu în lumea mea mã simt/
            creatoare, a fiecãrui poet în parte. Demonul     Nemuritor ºi rece”.

                                                                                              nr
                                                                                                . 39-40
                                                                               A
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              10
              10                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              10
              10
              10
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19