Page 15 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 15
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
Mutaþia eternului feminin în
Mutaþia eternului feminin în
Mutaþia eternului feminin în
Mutaþia eternului feminin în
Mutaþia eternului feminin în
poezia lui Blaga ºi Baudelaire
poezia lui Blaga ºi Baudelaire
poezia lui Blaga ºi Baudelaire
poezia lui Blaga ºi Baudelaire
poezia lui Blaga ºi Baudelaire
Moto:
„O, slãbiciune, numele tãu e femeie!”
William Shakespeare
William Shakespeare
William Shakespeare
William Shakespeare
William Shakespeare
„A afirma Femeia înseamnã a afirma un
Celãlalt absolut, fãrã reciprocitate, refuzând,
împotriva experienþei, ca ea sã fie un subiect. În
realitatea concretã, femeia se manifestã sub diferite
chipuri, dar fiecare dintre miturile construite în jurul
ei pretinde s-o rezume în întregime; fiecare se vrea
unicã; consecinþa este cã existã o pluritate de mituri
Alexandra DIACONU
Alexandra DIACONU
Alexandra DIACONU
Alexandra DIACONU incompatibile ºi cã bãrbaþii rãmân visãtori în faþa
Alexandra DIACONU
clasa a XI-a F
clasa a XI-a F
clasa a XI-a F
clasa a XI-a F
clasa a XI-a F
ciudatelor incoerenþe ale ideii de feminitate.”
Pornind de la premiza cã acest articol Cei doi creatori de poezie au o viziune
trebuie sã aibã ca temã un subiect complex, cu ontologicã comunã asupra imaginii feminine, ca
sfere multiple de perspectivã, în care metoda proiecþie imaginarã sau ca adevãr existenþial.
comparatistã sã ofere cititorului posibilitatea de În poezia lor, imaginarul despre femeie
a înþelege corespondenþele ideologice dintre este în general construit în funcþie de douã
poezia lui Charles Baudelaire ºi Lucian Blaga, coordonate, pe de-o parte divinizarea ei, muzã
am optat pentru analiza modalitãþilor de
ipostaziere e eternului feminin. Pentru a aborda
fiecare ipostazã, am inserat-o fie într-o
formulare consacratã, fie am proiectat-o în
„oglinzile paralele” ale idealului ºi realului.
O asemenea temã a necesitat un cadru
teoretic complex, valorificarea studiilor de
specialitate din diverse domenii: teorie literarã,
sociologie, criticã literarã, mitologie, psihanalizã,
stilisticã. Aceastã viziune multidisciplinarã m-a
determinat sã înþeleg cã metamorfozele
“substanþei” feminine au loc în cadrul unui ritual
atribuit actului de creaþie poetic.
Astfel, se manifestã prin accederea la
puterile abisale ale imaginarului viziuni
convergente, de care Blaga ºi Baudelaire vor
profita pentru a contura în opera lor liricã un
etern feminin trecut prin mai multe dimensiuni
de materializare. Femeia se desprinde de
existenþa sa fireascã ºi devine o substanþã
imaterialã, pseudo-realã, nu are trup, dar are
viaþã. Bãrbatul se gãseºte în imposibilitatea de
a concretiza ideea de etern feminin, datoritã
faptului cã femeia se dizolvã în mediul de care
aparþine; în apã devine fiinþã a apei, în foc devine
demon, în luminã e înger, în aer - parfum, în
pãmânt devine materie organicã, suferind astfel
de un pluralism al simbolurilor care o face atât
grafica: Oana Gheorghiu
grafica: Oana Gheorghiu
grafica: Oana Gheorghiu
grafica: Oana Gheorghiu
de hipnotizantã. grafica: Oana Gheorghiu
clasa a IX-a E
clasa a IX-a E
clasa a IX-a E
clasa a IX-a E
clasa a IX-a E
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
REVIST A NOASTRÃ nr . 39-40 1 1 1 1 11 11 1
1