Page 28 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 28

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                    Cel mai important tip de vise, dupã un
            numãr destul de mare de oameni, sunt cele
            premonitorii, care prevãd o scenã sau un
            fragment din viitorul apropiat. Sunt foarte
            asemãnãtoare cu visele intuitive, dar diferenþa
            majorã este cã acestea din urmã se referã la
            întâmplãri la care nu avem acces conºtient, însã
            rãspunsul se aflã undeva adânc în eul lãuntric,
            deci scene la care noi nu ne-am fi aºteptat, dar
            pe care subconºtientul nostru le-a luat deja în
            considerare. Visele premonitorii se situeazã la
            un nivel simbolic pregnant superior. Ele ne
            afiºeazã cadre care nu au nicio legãturã cu orice
            fel de informaþie captatã de stimulii conºtienþi sau
            amintirile presate din subconºtient. De exemplu,
            în 1912, când s-a scufundat Titanicul, sute de
            oameni au pretins cã au avut astfel de vise ce
            ilustrau cãderea vasului, incredibil fiind faptul cã
            a fost posibilã validarea a 19 dintre ele. Totuºi,
            în „The Skeptic’s Dictionary” de Robert Todd
            Carroll, se aminteºte faptul cã visele premonitorii
            sunt un fapt normal, un joc bolnav ºi macabru al
            cifrelor: sunt ºapte miliarde de oameni pe
            Pãmânt, fiecare având aproximativ cinci vise în
            fiecare noapte, fiecare având o temã diferitã, deci
            este foarte probabil ca în orice altã noapte sute
            de oameni sã viseze despre catastrofe aviatice
            sau navale. O premoniþie celebrã este amintitã         grafica: Cristina Sabina Ioniþã
                                                                   grafica: Cristina Sabina Ioniþã
                                                                   grafica: Cristina Sabina Ioniþã
                                                                   grafica: Cristina Sabina Ioniþã
                                                                   grafica: Cristina Sabina Ioniþã
            în „The Secret History of Dreaming” de Rober
                                                                            clasa a X-a C
                                                                            clasa a X-a C
                                                                            clasa a X-a C
                                                                            clasa a X-a C
            Moss unde Mark Twain a visat cã fratele sãu,                    clasa a X-a C
            Henry, era întins într-un sicriu de metal cu un  realitatea vâscoasã ºi vanã a acestuia, subiectul
            singur trandafir purpuriu pe piept. Peste câteva  transpunându-se fãrã nicio aparentã
            sãptãmâni, fratele sãu a murit într-un accident  discontinuitate în perceprea întregului fenomen
            împreunã cu alþi muncitori, fiind aºezaþi în racle  din starea de veghe în cea a visului.
            de lemn, însã unei persoane i s-a fãcut milã de         Existã studii care aratã cã uitãm, în
            Henry ºi a donat un sicriu de metal. Când Mark  medie, 90% din tot ce am visat. Dacã am putea,
            Twain asista la înmormântarea fratelui sãu, o   vreodatã, sã pãtrundem cu totul în lumea
            femeie s-a aplecat ºi a lãsat pe pieptul lui un  himericã ºi translucidã a visului ne-am putea
            trandafir starcojiu. Aºadar, visele premonitorii par  cunoaºte în detalii sinuoase subsolurile profetice
            a avea legãturi transparente cu supranaturalul,  ale fiinþei, poate ne-am studia (ºi în final, chiar
            reuºind, poate, sã depãºeascã continuumul       înþelege) sinele lãuntric. Am pricepe ce fel de
            temporal, aducând frânturi de informaþii din viitor,  procese chimice fãrãmiþate iau fiinþa sub lentilele
            lipindu-le infantil în prezentul viselor noastre.  de sticlã moale, înþesatã de viniºoare albastre
                    Visele care au suferit cele mai         ºi purpurii, zvâcnind la un singur puls, ale
            fascinante, mirobolante ºi himerice mutaþii sunt  craniului. Dar visele îndeplinesc ºi o funcþie
            cele lucide, în care eul subconºtient realizeazã  vitalã: moartea sau nebunia pot fi efecte ale unei
            cã viseazã ºi poate avea control efectiv asupra  absenþe totale a viselor. Acesta funcþioneazã ca
            mediului supranatural al visului, unde legile fizicii  un redresor pentru impulsurile reprimate în cursul
            se disipeazã printre copaci ca ceaþa strãvezie  zilei ºi face vizibile problemele ce ne macinã,
            din noiembrie. Existã ºi aici douã subcategorii,  conºtient sau nu, în interior, sugerându-ne soluþii,
            diferenþiate de modul de iniþiere într-un vis lucid.  interpretându-le prin alte simboluri cunoscute
            Prima, dream-initiated lucid dream (DILD)       doar de noi. Funcþia sa selectivã, precum ºi
            debuteazã ca un vis firesc, oarecare, pe care îl  aceea a memoriei uºureazã viaþa conºtientã.
            percepem ca pe o a doua realitate, uitându-ne   Dar el mai are un rol esenþial, situat la un alt
            amintirile recente, noi credem cu veridicitate cã  nivel de profunzime. Visul este cel mai bun agent
            existenþa efemerã a acelei lumi fantasmagorice  informator asupra stãrii psihice a eului conºtient,
            este realitatea însãºi, ca în orice vis anost, dar  oferã, printr-un simbol viu, un tablou, o imagine
            în care, la un moment dat, eul subconºtient îºi  a situaþiei existenþial-prezente. Dacã am intra în
            dã seama cã viseazã, iar astfel îºi poate controla  supapele viselor, în punga magmaticã din care
            experienþa iluzorie. Al doilea tip de vis lucid,  se alimenteazã, am înþelege pânã ºi cele mai
            wake-initiated lucid dream (WILD) intrã direct în  prãfuite ºi sinistre colþuri ale minþii umane.

                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                  NOASTRÃ
                                                                               A
                                                                                              nr
                                                                                                . 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               24
               24
               24
               24                                                     REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               24
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33