Page 33 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 33

ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
                                                                                           ESEU
               enormã sculpturã în care nu existã                                              Casa Milà
                                                                                               Casa Milà
                                                                                               Casa Milà
                                                                                               Casa Milà
                                                                                               Casa Milà
               niciun perete de susþinere, ci doar
               stâlpi ºi suporþi. Acoperiºul înfãþiºeazã
               un peisaj cu tentã umoristicã, plin cu
               sculpturi suprarealiste care sunt, de
               fapt, hornuri ºi coloane de ventilaþie.
               Sculpturile pot fi asociate ºi cu niºte
               paznici, cãci Gaudi reuºeºte sã
               transgreseze conceptul de casã vie
               în concret, real. Aceste case rãmân
               deschise interpretãrilor la fel ca niºte
               poezii simboliste, suprarealiste sau
               ermetice. Nemurirea posibilitãþii
               interpretãrii se transformã în
               supravieþuirea lor în timp. Josef
               Wiedemann observã mutaþiile aduse
               de Gaudi în arhitecturã: ”Ceea ce
               desemneazã de obicei o faþadã
               devine un spaþiu larg, vãlurit,
               vertical...o fereastrã devine un gol proiectat,  religios, latura fantezistã a arhitecturii iese la
               ceea ce pânã în timpurile moderne a fost privit  ivealã, cãci Sagrada Familia aminteºte de
               ca un acoperiº devine un peisaj schimbãtor.”    cochilii, stalactite, stalagmite ºi vegetaþie
                      Astfel, casa suferã mutaþii în concepþia  cãþãrãtoare. Aproape cã ne-o ºi imaginãm ca
               lui Gaudi. Scopul acesteia este de a trezi ºi altfel  pe o clãdire veche de milenii abia ieºitã din ocean
                                                                           de pe care încã se mai scurg
                                                                           picãturi de apã. Vorbind despre cum
                                                                           ºi-a gãsit modelul, Gaudi spunea:
                                                                           ”Un copac drept îºi poartã ramurile,
                                                                           iar acestea în schimb îºi poartã
                                                                           crenguþele, iar acestea frunzele. ªi
                                                                           fiecare pãrticicã a crescut
                                                                           armonios, magnific, din momentul
                                                                           creãrii lor de cãtre artistul numit
                                                                           Dumnezeu.”În interiorul bisericii, el
                                                                           a proiectat o pãdure de stâlpi
                                                                           întãrind    spusele      poetului
                                                                           Chateaubriand care asocia
                                                                           interiorul bisericilor gotice cu
                                                                           desiºul unei pãduri mãreþe în
                                                                           mijlocul cãreia omul se simte mic
                                                                           ºi neînsemnat.  Prin Sagrada
                                                                           Familia nu numai cã pãtrunzi în
                                                                           lumea creatã de Dumnezeu, ci
                                                La Sagrada Familia
                                                La Sagrada Familia
                                                La Sagrada Familia         pãtrunzi chiar în El Însuºi, cãci
                                                La Sagrada Familia
                                                La Sagrada Familia
                                                                           Gaudi a gândit biserica ca pe o
               de sentimente decât cele de siguranþã ºi        formã misticã a lui Hristos, o casã    ce se
               cãldurã. La vederea acestor case se stârnesc    vrea mai mult decât un axis mundi, un
               reacþii în lanþ ale tuturor organelor de simþ. În  intermediar, se vrea însãºi casa divinului.
               primul rând, ele pot transmite o idee, un concept,     Despre Sagrada Familia ºi despre
               o amintire a unui peisaj sau a unui vis. Numai  Antoni Gaudi se pot scrie cãrþi, aici doar se
               sã ne imaginãm cã în loc sã intrãm zi de zi în  încearcã argumentarea, dacã mai e nevoie, a
               acelaºi bloc cenuºiu, specific comunismului, am  unei mutaþii ce din pãcate nu a continuat pânã
               intra în casa Batlló. Chiar ºi rutina ar cãpãta un  astãzi ºi care a rãmas de neegalat. Mutaþia
               iz fantezist, cãci un anumit spaþiu provoacã    viziunii arhitecturale, în primul rând ºi a creaþiei
               mutaþii ºi asupra omului. Construitã de-a lungul  în sine unde linia dreaptã a fost uitatã ºi oazele
               unui secol ºi aflatã încã în construcþie, Sagrada  de culori au tot continuat sã rãsarã. În mijlocul
               Familia este unicã în întreaga istorie a artei. Nu  monotoniei, Gaudi a creat ”muzicã îngheþatã”, o
               numai cã reprezintã lucrarea principalã a lui   simfonie a structurilor fanteziste fãrã a fi lipsite
               Gaudi, dar este ºi lucrarea vieþii sale, cãci   de meticulozitate ºi durabilitate. Vorbind despre
               aceastã casã este închinatã celui mai important  casa Batlló, el îºi împãrtãºeºte viziunea despre
               client: Dumnezeu, arhitectul suprem. Dincolo de  posibilitatea acestei lumi de a deveni paradis:”
               funcþia sa ca bisericã, ea reprezintã ºi o carte  Colþurile vor dispãrea, iar materia se va dezvãlui
               supradimensionatã în care simbolurile sunt      în bogãþia de curbe siderale, soarele va strãluci
               recurente, iar cele douãsprezece turnuri care   în toate cele patru laturi ºi aceasta va fi ca o
               se ridicã deasupra faþadelor corespund celor    imagine de paradis.” Din pãcate, doar Barcelona
               doisprezece apostoli. În ciuda contextului      mai viseazã aceastã frânturã de paradis.
                                                                                                        29
                  REVIST
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                             29
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                          nr
                                           . 39-40
                          A
                             NOASTRÃ
                                                                                                        29
                                                                                                        29
                                                                                                        29
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38