Page 40 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 40

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            între timp, mi-am dat demisia de la slujbã ºi cã  subtilã. Astfel, el se elibereazã ºi nu devine
            mi-am achitat toate datoriile. Nu, nu-l pot lãsa  neapãrat un erou, aºa cum se întâmplã de obicei
            aºa ºi pentru cã nu pot sã-l scot de acolo, am  cu personajele absurde, dar conºtient fiind cã
            decis sã intru eu la el. Nu numai cã nu existã o  nu are altã alternativã, se „retrage” din scenã
            realitate sigurã, ea pare a fi ignoratã, ba chiar i  într-un mod firesc, natural. Dispare. Nu ni se
            se refuzã existenþa de cãtre personajul absurd  menþioneazã dacã ºi-a gãsit menirea dincolo sau
            care preferã sã se retragã „de celaltã parte”,  dacã a rãmas tot aici, în spatele cortinei, retras
            unde sperã sã se regãseascã. Cu toate acestea,  în sine, continuând  sã caute ºi sã se caute.
            el nu se teme de ce poate descoperi dincolo,            Aºa cum spunea ºi Sartre când teoretiza
            considerând chiar simplã procedura de           existenþialismul, în absenþa unui Dumnezeu care
            „traversare”. La Viºniec, aceastã dispariþie    sã limiteze sau sã salveze individul, suntem
            sinuoasã, aparent fãrã cauze precise ºi         singuri ºi condamnaþi sã fim liberi. Grotescul,
            prezentatã ca fiind unicul rãspuns la drama     boala, alienarea, claustrarea, oboseala de ordin
            personajului, nu poate fi altceva decât         metafizic, plictiseala precum ºi ideea de
            sinuciderea. Trecând dincolo, entitatea         dispariþie în neant sunt imagini recurente la Matei
            viºniecianã este sigurã de reuºita actului. Dacã  Viºniec, care surprinde hibele lumii actuale. Omul
            reflecþia rece care îl urmãreºte, jumãtatea     veacului nostru, pornit în cãutarea sensului, fie
            animalicã a hibridului ce îl devoreazã din interior  ajunge la nebunie, fie se îmbolnãveºte de ideea
            ºi fac parte din el nu dau semnele dorinþei de  de accedere la condiþia de om superior ºi neagã
            simbiozã completã, individului nu îi rãmâne altã  realitatea, ba chiar pe sine însuºi. Ceea ce e
            soluþie decât sã ajungã el de partea cealaltã.  cert este cã în ambele cazuri el eºueazã,
            Acest sacrificiu însã nu e permis, el fiind     neputând rupe circuitul non-sensului ºi al cãderii
            condamnat toatã viaþa sã trãiascã laolaltã cu   în nimic. La fel ca un personaj absurd, suntem
            animalicul din el sau cu celãlalt eu într-o lipsã  hibrizi. Instinctul primitiv, animalic se împleteºte
            de comunicare, într-o descompunere pe           cu ambiþia de a ne autodepãºi; tocmai în
            jumãtate realizatã. Aºadar, nu îi mai rãmâne    conºtientizarea aceasta stã tragicul acestui
            decât o variantã - sinuciderea sau dispariþia   absurd continuu.
                                                        Note bibliografice:
                                                        Note bibliografice:
                                                        Note bibliografice:
                                                        Note bibliografice:
                                                        Note bibliografice:
            1. Matei Viºniec, Omul – pubelã. Femeia ca un câmp de luptã, Editura Cartea Româneascã, Bucureºti, 2006;
            2. Gilles Losseroy, Matei Viºniec sau experienþa vampiricã, în Omul –pubelã sau Teatru descompus, Editura Cartea Româneascã
            Bucureºti, 2006, p. 234-235;
            3. Matei Viºniec, Nu mã durea nimic ºi aºteptam sã mor  în Imagineazã-þi cã eºti Dumnezeu, Ed Paralela 45, Piteºti, 2008; p. 140
            4. Matei Viºniec, Sufleorul fricii, vol. Pãianjenul în ranã, Editura Cartea Româneascã, Bucureºti, 2007; p 571
            5. Mircea Ghiþulescu, Un autor vizionar ºi halucinant în Omul cu o singurã aripã, Editura Paralela 45, Piteºti, 2006;
            6. Matei Viºniec, Omul cu oglinda, în vol. Omul pubelã sau teatru descompus, EdCartea Româneascã, Bucureºti, 2006,  p. 111;
            7. Matei Viºniec, Frumoasa cãlãtorie a urºilor panda povestitã de saxofonist care avea o iubitã la Frankfurt, Editura Paralela 45,
            Piteºti, 2009, p. 49;
            8. Matei Viºniec, Caii la fereastrã, în Pãianjenul în ranã, Editura Cartea Româneascã, Bucureºti, 2007, p. 490;
            9. Matei Viºniec, Omul cu calul, în Omul pubelã sau teatru descompus, Editura Cartea Româneascã, Bucureºti, 2006, p. 24.































             fotografie: Alexandra Diaconu
             fotografie: Alexandra Diaconu
             fotografie: Alexandra Diaconu
             fotografie: Alexandra Diaconu
             fotografie: Alexandra Diaconu
                      clasa a XI-a F
                      clasa a XI-a F
                      clasa a XI-a F
                      clasa a XI-a F
                      clasa a XI-a F
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                . 39-40
                                                                                              nr
                                                                               A
                                                                                  NOASTRÃ
              36                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              36
              36
              36
              36
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45