Page 42 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 42

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            acelaºi nume a lui Marin Sorescu. Sã nu scãpãm
            din vedere faptul cã ºi acolo avem de-a face cu
            o spargere a cojilor de ouã concentrice,
            respectiva strãbatere a burþilor de peºte. Marin
            Sorescu utilizeazã acest mit, trecut printr-un
            proces de demitizare remitizare ºi prezentat
            nouã într-un alt context ºi în alte imagini -
            metafore.
                   Creatul din „Elegia a 9-a” începe apoi sã
            adopte ºi o reprezentare fizicã primitivã, hibridã
            („sare din mine un fel de plisc”). Odatã trecut la
            stadiul existenþei fizice, ia naºtere ºi
            problematica fiinþei „înlãnþuite”, oul participând
            ºi la simbolismul valorilor odihnei: casa, cuibul,
            cochilia. Oul, ca ºi mama, devine simbolul
            conflictelor interioare, care se aflã în fiinþã în
            stare latentã, oul fiind sediul tuturor
            transmutaþiilor. De aici ºi nevoia de evadare, în
            cazurile noastre, de spargere a  cojilor ºi de
            rupere a burþilor de peºte. În poezia lui Nichita
            Stãnescu observãm cum se produce
            desprinderea de existenþa „doar” spiritualã:
            „sparg coaja pielii mele, arsã,/ lipitã de-a dreptul      fotografie: Dragoº Ghinoiu
                                                                      fotografie: Dragoº Ghinoiu
                                                                      fotografie: Dragoº Ghinoiu
                                                                      fotografie: Dragoº Ghinoiu
                                                                      fotografie: Dragoº Ghinoiu
            pe suflet”, iar pseudo-dezvoltarea senzorialã se
                                                                             clasa a X-a D
                                                                             clasa a X-a D
                                                                             clasa a X-a D
                                                                             clasa a X-a D
            transpune în raportul material – imaterial: „scot                clasa a X-a D
            ochi cu priviri nereale”.
                   Apare apoi pentru prima oarã ideea de           Aceastã dualitate de tip androginic este
            moarte, enunþatã ºi asociatã cu existenþa       un semn al totalitãþii. Potrivit viziunii escatologice
                                                            a mântuirii, în acel moment, fiinþa redobândeºte
            animalã: „ºir de regi-animale/ care ºtiu cum se
            moare frumos.” A muri „frumos” este identificat  o plenitudine în care separarea sexelor (aici,
            aici cu ideea de moarte inconºtientã, instinctualã,  chiar separarea speciilor) se anuleazã. Aceastã
                                                            plenitudine nu se poate atinge decât în momente
            urmând ciclul natural. ªi cu aceastã idee de
            moarte acceptatã ºi survenitã în mod natural,   speciale – naºterea Cosmosului ºi respectiv
            se mai sparge un ou: „ªi iatã-mã iarãºi, suav/  moartea lui, cele douã evenimente guvernând
                                                            existenþa în sine ºi implicându-se unul pe
            închis într-un ou mult mai mare,/ clocit de-o idee
            mai mare,/ gãlbenuº jumãtate, pasãre jumãtate.”  celãlalt. Creatul din elegia lui Nichita Stãnescu
                   Dezvoltarea este încã incompletã. Avem   poate oricând sã se afle în ambele momente,
                                                            având în vedere faptul cã ecloziunea totalã din
            de-a face cu un stadiu intermediar al Creatului
            care îºi împarte natura între douã faze: „gãlbenuº  ºirul nesfârºit de ouã nu se face niciodatã.
                                                                   Iona, însã, rupe burþile de peºte ºi le
            jumãtate, pasãre jumãtate”. Acest dublet trimite,  strãbate în mod labirintic. Labirintul, în tradiþia
            ideologic ºi simbolic, la mitul androginului,
            „androginul” care, la rândul sãu, se considerã a  cabalisticã, preluat apoi de alchimiºti, are o
            fi reprezentarea antropomorficã a oului cosmic,  funcþie magicã, fiind una dintre tainele atribuite
                                                            lui Solomon. De aceea, labirintul catedralelor,
            pe care o întâlnim în zorii oricãrei cosmogonii ºi
            la sfârºitul oricãrei escatologii, Alfa ºi Omega,  serie de cercuri concentrice întrerupte în anumite
            punctul în care contrariile se unesc ºi se      puncte, ar fi purtat numele de „labirintul lui
                                                            Solomon”. Aºadar, imaginea originalã a
            confundã, având loc reconcilierea ºi integrarea
            lor finalã. Aici nu este vorba de o „integrare  labirintului este legatã inevitabil de imaginea
            finalã”, ci, mai degrabã, de un stadiu care     cercului (cerc = taina absolutã, perfecþiunea
                                                            întruchipatã în formã geometricã). În ochii
            îndeplineºte rolul de „purgatoriu” în care încã nu
            se poate vorbi despre o conformaþie fizicã ºi   alchimiºtilor, labirintul ar fi o imagine „a lucrãrii
            psihicã exactã. Creatul pãstreazã legãtura cu   depline”, o cale ce trebuie urmatã  pentru a
                                                            atinge centrul unde se desfãºoarã lupta celor
            originea prin jumãtatea de gãlbenuº ºi devine
            fiinþã, despãrþindu-se de stadiul embrionar, prin  douã naturi, o imagine a drumului pe care trebuie
            jumãtatea de pasãre.                            sã-l parcurgã artistul pentru a ieºi din el – acel
                   Androginul, raportat la natura umanã,    „ºi mã rog de tine/ naºte-mã, naºte-mã” din
            capãtã întotdeauna o expresie sexualã.          „Cãtre Galateea”. Dedublarea este obligatorie
            Reprezintã fertilitatea absolutã, întrupatã într-un  pentru transcendere. Ea se poate produce prin
            singur „tot” – femininul ºi masculinul în acelaºi  naºtere, printr-o renaºtere de naturã ideaticã
            trup. Astfel, „unu naºte pe doi”, ºi pornind de la  sau prin renunþarea la sine („sinele încearcã din
            aceastã idee, primul Adam, care nu era bãrbat   sine sã iasã”).
            ci androgin, devine Adam – bãrbatul ºi Eva –           Fuga de sine ca metodã de dedublare
            femeia, întregul omenesc fiind nediferenþiat la  este prezentã în „Iona”. La început, Iona
            origine. Dupã acest model, nici Creatul lui Nichita  imagineazã „un alt Iona”, pseudo-partenerul
            Stãnescu nu este diferenþiat, dar el conþine ideea  comunicãrii. Comunicarea este un atribut
            de „prim - creat” – om, univers.                specific omului – fiinþã socialã ºi, în oarecare
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                              nr
                                                                                                . 39-40
                                                                                  NOASTRÃ
                                                                               A
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               38                                                     REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               38
               38
               38
               38
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47