Page 52 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 52

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                           Il n’y a rien de plus agréable
                           Il n’y a rien de plus agréable
                           Il n’y a rien de plus agréable
                          „ „ „ „ „Il n’y a rien de plus agréable
                           Il n’y a rien de plus agréable
                              que de dérouter les gens
                              que de dérouter les gens”
                             que de dérouter les gens                                 ”
                             que de dérouter les gens””
                              que de dérouter les gens”
                sau (câteva dintre) Mutaþiile Duchamp
                sau (câteva dintre) Mutaþiile Duchamp
                sau (câteva dintre) Mutaþiile Duchamp
                sau (câteva dintre) Mutaþiile Duchamp
                sau (câteva dintre) Mutaþiile Duchamp
                                                   În 1917, Marcel Duchamp înscrie la expoziþia „Societãþii
                                            Artiºtilor Independenþi” din New York, sub pseudonimul R. Mutt o
                                            lucrare pe care a intitulat-o „Fântâna”. Aceasta este respinsã ºi,
                                            mai apoi, rãtãcitã, deºi Duchamp era membru fondator al Societãþii,
                                            deºi expoziþia se dorea extrem de liberã, deºi „Fântâna” era un
                                            lucru pe care toatã lumea îl cunoºtea. Mai târziu, lucrarea avea
                                            sã fie recunoscutã ca un punct de cotiturã în istoria artei, iar Marcel
                                            Duchamp avea sã fie declarat cel mai influent artist al secolului
                                            XX.
                                                   „Fântâna” nu este altceva decât un urinoar întors, semnat
                                            ºi datat neglijent. Deºi astãzi au rãmas doar imagini ºi replici ale
                                            acesteia, prefer sã folosesc timpul prezent pentru cã ea este mai
                                            mult un obiect mitologic decât unul fizic. Este emblema unei mutaþii
                                            impresionante, paradoxale ºi aventuroase - un readymade.
                                                   Conform Dictionnaire abrégé du surréalisme, readymade-
               Ioana ALEXANDRU
               Ioana ALEXANDRU              ul este „un obiect obiºnuit ridicat la rangul de operã de artã prin
               Ioana ALEXANDRU
               Ioana ALEXANDRU
               Ioana ALEXANDRU
                                            simpla alegere a unui artist”. Pare cel mai simplu ºi mai absurd
                  studenta Teatrologie      gest – sã iei un obiect de porþelan dintr-un magazin cu instalaþii
             U.N.A.T.C. "I.L.CARAGIALE"     sanitare, sã-l aºezi invers, sã-l înscrii la o expoziþie. Dar la o
                       Bucureºti            privire mai atentã, gestul este incredibil de complicat în simplitatea
                                            lui ºi la fel de logic, pe cât de absurd.
                                                   La începutul secolului, modul în care arta a fost fãcutã ºi
            perceputã s-a schimbat radical: simbolismul     ul este alegerea artistului, cum poate fi acesta
            narativ, corectitudinea anatomicã, materialul unic,  ignorat? Readymade-ul nu este un obiect
            ideea de frumos – toate acestea au fost puse    misterios, a cãrui enigmã ar trebui sã ne bântuie.
            sub semnul întrebãrii, negate cu vehemenþã ºi   El este intenþionat ºi pune întrebãri - subversive
            cu ironie de artiºtii avangardei. Dar Duchamp a  -  despre condiþia artei înseºi. Împreunã cu
            ieºit mult în afara tablei de joc ºi a inventat ceva  autorul sãu, îl aruncã pe cel care doreºte sã-l
            cu totul nou: a dezvoltat conceptul de readymade  înþeleagã într-un labirint cu totul nou, în care
            din nimic, creaþia sa nu se bazeazã pe niciun   variantele        n-au nimic de-a face cu punctele
            precursor. O asemenea realizare la începutul    cardinale, în care firul Ariadnei e fãcut din baloane
            secolului douãzeci este impresionantã. El a creat  de sãpun ºi paradoxal, care când se sparg, te
            zece readymade-uri asupra cãrora nu a           împroaºcã cu ironie.
            intervenit, „obiecte pure a unei singure alegeri”,      Acceptarea readymade-ului ca operã de
            aºa cum le defineºte Hector Obalk (dintre care  artã este ºi ea paradoxalã: înseamnã, pe de o
            meritã menþionate ºi Roue de bicyclette ºi Porte-  parte presupunerea faptului cã diversele atribute
            bouteilles). În aceste lucrãri, receptorii au gãsit  tradiþionale ale operei de artã – contemplarea,
            rãspunsuri la întrebãrile pe care erau obligaþi sã  compoziþia, stilul, meºteºugul, expresia, gustul,
            ºi le punã: ce e arta? cine face artã? cine e un  frumuseþea etc. – devin, brusc, irelevante. Pentru
            artist? etc.. Rãspunsurile sunt, desigur,       cã „Fântâna” este, pânã la urmã, un pisoar
            paradoxale. Pe de o parte, readymade-urile par  cumpãrat.  Pe de altã parte, privind atât
            a declara cu certitudine cã arta e o convenþie,  readymade-urile, cât ºi notiþele lui Marcel
            definiþiile ei sunt flexibile, artistul, cu biografia lui,  Duchamp despre acestea, prin care explicã
            cu sentimentele lui n-are nimic de-a face cu ea,  procedee ºi criterii de alegere, Hector Obalk
            cã arta este în ochii privitorului. În acelaºi timp,  gãseºte în acestea compoziþie, manierã,
            în momentul în care diferenþa dintre sculpturã ºi  meºteºug, stil, expresie, gust, frumuseþe, dar ºi
            obiectul din magazin nu apare dacã priveºti     umor, joc, profunzime ºi isteþime. E cinstit, spune
            obiectul din punct de vedere fizic, privitorul este  Obalk, sã le numim artã. Manfred
            nevoit sã ia în considerare mintea artistului.  Schneckenburger merge pânã într-acolo încât
            Oricât de multã biografie este într-un roman,   sã afirme faptul cã celebra „Fântânã” nu este
            oricât de fidel este un autoportret, acestea pot fi  complet detaºatã de arta care o precede, cã
            privite fãrã a le lua în considerare autorii ºi ele  simetriile sale convex-concave sunt o parodie
            nu îºi pierd din frumuseþe sau semnificaþii. Dar  sau chiar o reabilitare a formelor clasice, cã ele
            dacã materialul din care este creat readymade-  evocã rotunjimile moi ale corpului feminin.

                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                              nr
                                                                                               . 39-40
                                                                               A
                                                                                 NOASTRÃ
              48
              48                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
              48
              48
              48
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57