Page 53 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 53

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                      Dacã suntem de acord cu faptul ca
               readymade-ul este inseparabil de mintea
               artistului care l-a ales, atunci putem argumenta
               faptul cã afirmaþia lui Schneckenburger este cu
               totul eronatã, la fel cum sunt toate raþionamentele
               care þin cont  de receptarea prin simþuri. „În cele
               din urmã, nu trebuie privit, spune însuºi Marcel
               Duchamp. Nu conteazã aspectul vizual al
               readymade-ului, ci simplul fapt cã existã...
               Vizualul nu mai este un criteriu: readymade-ul
               nu mai este vizibil, dacã pot spune asta. E
               materie gri. Nu mai este retinal.” Acesta este
               motivul pentru readymade-urile sale nu au fost
               expuse foarte mult timp, erau pãstrate în atelierul
               artistului ca obiecte de contemplaþie. Subliniem,
               încã o datã, paradoxul, care evidenþiazã o altã
               mutaþie adusã de Duchamp: o picturã este o
               picturã pentru cã este pictatã, o sculpturã este
               o sculpturã prin faptul cã s-a operat asupra unui
               material prin procedee specifice sculpturii. Dar
               un readymade nu este un readymade dacã el
               nu poartã asupra sa anumite detalii contextuale
               din care sã rezulte foarte clar: „acesta este un
               readymade”. Dacã nu este expus, el nu existã.
               Un pieptene, un suport de sticle sau un urinoar
               devin artã doar dacã cineva se raporteazã la ele
               ca atare. De aceea ne intereseazã povestea
               „Fântânii”.
                      „Fântâna” nu a fost primul readymade al
               lui Duchamp ºi nu a fost prima operã de artã    „Nu este important dacã domnul Mutt a fãcut sau
               care a scandalizat societatea politicoasã. Istoria
               sa e complicatã, lipsesc  detalii ºi explicaþii. Se  nu fântâna cu mâinile lui. El a luat un obiect
                                                               cotidian obiºnuit, l-a aºezat astfel încât utilitatea
               pare cã Duchamp a folosit un pseudonim pentru   sa a dispãrut sub un titlu nou ºi sub un nou punct
               a testa libertatea artisticã pe care ºi-o aroga  de vedere – a creat un gând nou pentru obiect.”
               „Societatea Artiºtilor Independenþi”. Dupã ce   „Fântâna” nu a însemnat numai a pãcãli
               lucrarea a fost refuzatã, Duchamp a declarat:
                                                               societatea artisticã în numele libertãþii. Un urinoar
                                                               a fost metamorfozat într-o operã de artã. Nu mai
                                                               era ce a fost pentru cã Duchamp l-a deconectat
                                                               (la propriu ºi al figurat) de contextul sãu obiºnuit
                                                               – toaleta. Oamenii nu se mai raportau la el di-
                                                               rect, printr-o relaþie funcþionalã, ci prin una
                                                               simbolicã. Acele amintiri sau senzaþii erau în
                                                               continuare conþinute de obiect, dar acesta gen
                                                               era acum o gamã întreagã de noi înþelesuri,
                                                               bazate pe jocuri de cuvinte, simbolismul corpului,
                                                               probleme ale filosofiei artei. Aceastã lucrare este
                                                               ireductibilã, nimic nu exploreazã profunzimile mai
                                                               complet, mai subversiv, mai resonant, mai ironic.
                                                               În timp ce obiectul este cu totul static, conceptul
                                                               sãu ca operã de artã îi conferã o dimensiune
                                                               dinamicã. Aºa cum o persoanã nu este numai
                                                               un corp, ci un corp cu o minte, „Fântâna” nu este
                                                               numai un urinoar, ci un obiect activat în minþile
                                                               noastre prin faptul cã este o operã de artã. Mai
                                                               mult, dacã acceptãm faptul cã readymade-ul
                                                               este artã numai dacã este expus, atunci pentru
                                                               cã fântâna este un pisoar, instalarea lui într-o
                                                               galerie de artã transformã galeria într-o toaletã
                                                               în aceeaºi mãsurã în care pisoarul este salvat
                                                               din galerie ºi ridicat la gradul de sculpturã.
                                                                      O fântânã poate însemna originea a
                                                               orice, a regenerãrii, a subversiunii ºi a confuziei

                  REVIST
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                             49
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                          nr
                                           . 39-40
                          A
                             NOASTRÃ
                                                                                                        49
                                                                                                        49
                                                                                                        49
                                                                                                        49
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58