Page 58 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 58
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
Despre ºi înspre libertate
Despre ºi înspre libertate
Despre ºi înspre libertate
Despre ºi înspre libertate
Despre ºi înspre libertate
Cãlãtorie într-un picior.
Cãlãtorie într-un picior
Cãlãtorie într-un picior.
Cãlãtorie într-un picior .
Cãlãtorie într-un picior..
Mirajul izbãvirii de comunism sau eºecul transformãrii
Mirajul izbãvirii de comunism sau eºecul transformãrii
Mirajul izbãvirii de comunism sau eºecul transformãrii
Mirajul izbãvirii de comunism sau eºecul transformãrii
Mirajul izbãvirii de comunism sau eºecul transformãrii
Adrian STOICESCU
Adrian STOICESCU
Adrian STOICESCU
Adrian STOICESCU
Adrian STOICESCU
Lector, Doctor, Departamentul de studii culturale,
Facultatea de Litere, Universitatea din Bucureºti. Domenii
de interes: antropologia culturalã, formele de popular cul-
ture, spaþiile virtuale, relaþiile de gen, construcþia identitarã
la nivel socio-cultural, cu aplicaþie pe identitatea exilatului.
Membru în echipa proiectului de cercetare: Migration and
Reshaping Identities in Romanian Travel Writings.
cealaltã þarã: de la un personaj construit spre
reprezentare, Irene devine un personaj implicat
în jucarea scenicã a propriul eºec adaptativ,
La numai doi ani dupã ce reuºeºte sã developat într-un colaj de imagini aparent
fugã dintr-o Românie poate a celei mai sumbre disparate, în care personajul se miºcã glacial
perioade totalitare ºi în anul care avea sã într-o monotonie glacialã kaltes Land, kalte
marcheze odatã pentru totdeauna reorientarea Herzen ruf doch mal an Jens (Þarã rece inimi
spre democraþii a þãrilor din fostul bloc sovietic, reci mai suna-mã ºi tu Jens p. 105). Îngheþul
Herta Müller publicã în Berlin, la Rotbuch, cu
puþin timp înainte ca zidul care împãrþea
Germania între parfumul Occidentului ºi
bocancul sovietic sã fie pus la pãmânt cãrãmidã
cu cãrãmidã, cel de-al cincilea roman al sãu,
Reisende auf einem Beim (Cãlãtorie într-un
picior), în care, prin experienþele banale ale
Irenei, Müller încearcã inutil sã abandoneze
sentimentul profundei alienãri, pe care o
cunoscuse deja în þara din care plecase,
nereuºind altceva decât sã persiste într-o
încercare inutilã de a se (re)integra într-un spaþiu
care, cel puþin etnic ºi lingvistic, este teritoriul
natal al personajului care o dedubleazã.
Nu întâmplãtor în numele acestui eseu
am mizat pe jocul prepoziþiilor. Mi-au fost
necesare tocmai pentru a reface într-un mod
ludic o paradigmã amarã a unui veritabil fiasco
al cãutãrilor ºi al gãsirilor. Pe de o parte se aflã
prepoziþia despre, care în autoficþiunea lui Müller
se plaseazã în sfera reprezentãrii. Urmând
traseul pe care fiecare migrant îl reface cu
propriul destin, Irene doreºte sã emigreze
alergând dupã o imagine pe care trãirile
individuale o himerizeazã sau, din contrã, o
materializeazã. De cealaltã parte, cea de-a doua
prepoziþie, înspre, practic produce o schimbare
de perspectivã, regãsibilã în identitatea
personajului principal de dupã emigrarea din
Ged
Gedächtniskirche (Berlin)
ä
Gedächtniskirche (Berlin)
Ged
Gedäächtniskirche (Berlin)chtniskirche (Berlin)
chtniskirche (Berlin)
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
NOASTRÃ
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
. 39-40
nr
REVIST
A
54 REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
54
54
54
54